מגהמה - ציי רכב
מקצוענים בשטח
משולחנו של טיקו
לעמוד קודם

קודם הכרה במקצוע, ואז הגדרה כעבודה מועדפת

15/02/2024
זמן קריאה: 1.5 דק'

כותרת קטנה בממון שלישי, שעליה חתומה נווית זומר, ראויה להתייחסות.

לטענת הכותבת, מנכ"ל משרד התחבורה פנה אל הביטוח הלאומי וביקש להגדיר את מקצוע נהג האוטובוס כעבודה מועדפת מאחר שיש במקצוע הזה שליחות, והדבר עשוי להביא לפתרון אטרקטיבי וראוי לחיילים משוחררים רבים.

כמי שמכיר מעט את נושא הנהיגה באוטובוס, הייתי רוצה להזכיר למנכ"ל, משה בן זקן, משפט ידוע: לא רותמים את העגלה לפני הסוסים. לדעתי, זה די דומה למה שכבודו מנסה לעשות כאן.

כדי ליצור אטרקטיביות במקצוע נדרש כל כך, צריך להתחיל בצעד אחד, והוא להכניס את מקצוע נהג אוטובוס, או נהג מקצועי בכלל, לספר המקצועות של מדינת ישראל. ככה, קל ופשוט. אי אפשר להמריץ מקצוע שלמעשה אינו קיים בספר המקצועות של מדינת ישראל. אם בן זקן רוצה להציע לחיילים משוחררים מקצוע - טוב לדעתי - של נהיגה מקצועית, אדרבא, יתכבד לדרוש מהשר הנוגע בדבר להכניס את מקצוע הנהיגה לספר המקצועות של המדינה, וזה יהיה תחילתו של מסע מפואר להשבת הכבוד הראוי למקצוע הנהיגה.

אח"כ מעבר המכשול הזה, יוכל המנכ"ל ללמוד מהנעשה במדינות אחרות, שהן עתירות בעבודה המצריכה נהגים מקצועיים, מנוסים וכאלו שכדאי להשקיע בהם וכדאי לשלם להם שכר הגון ומתמרץ.

נכון שגם במדינות אירופה אפשר לראות לא מעט נהגים מקצועיים שמהגרים ממדינות מזרח אירופה כדי למצוא פרנסה, אבל זאת יש לדעת: נהגים אלו עברו הכשרות רבות קודם שאושרו לנהוג בנהיגה מקצועית הן על רכב משא הן על אוטובוסים.

הייתי רוצה מאוד שנלמד מהן, שנציע לבחורים צעירים אחרי צבא מקצוע טוב ועתיד טוב, אבל כל זה לא יכול להתקיים בלי הכשרה נכונה, ובהחלט לא בלי תמורה הוגנת.

לא מספיק לחייב כל נהג מקצועי לעבור שתי השתלמויות בשנה ולצאת ידי חובה. זה לא השתלמות מספקת. מצד אחד, כל הכבוד למי שעושה זאת, ומצד אחר, כולם יודעים שזה המעט שבמעט.

אדוני מנכ"ל משרד התחבורה, משאיות ואוטובוסים לא ייעלמו מהכבישים בשנים הקרובות. כולם מבינים שאין להם תחליף. גם רכב אוטונומי עדיין לא נוסע על הכבישים, כך שמי שיתחייב לנושא הזה של "נהגים מקצועיים", ללא ספק ייטיב עם מדינת ישראל.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן