מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 473

מגהמה גיליון 473

 
17/11/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את בקשת משרד התחבורה לבצע תיקון קל בתקנות התעבורה, המשנה מעט את שיטת הניקוד. לפי התיקונים שאושרו, מי שחויב בקורס נהיגה מונעת, יוכל לבקש דחייה של הקורס באופן מקוון ולא יצטרך להגיע למשרדי רשות הרישוי. תתאפשר דחייה לחצי שנה פעם אחת בלבד. ח"כ בועז טופורובסקי, שמילא את מקומו של היו"ר, בירך על כך, ואמר כי תמיד נרצה שהציבור יוכל לקבל שירות בלי להגיע למשרד הרישוי בפרט ולמשרדי הממשלה בכלל.

תיקון נוסף שכבר הוצא לפועל בידי משרד התחבורה ולאחרונה הובא לאישור הוועדה מקל על נהגים שהיו צריכים לעבור בחינת תיאוריה אחרי שצברו 36 נקודות וביצעו קורס בסיסי וקורס ייעודי. התיקון מבטל את החובה לבצע גם בחינת תיאוריה לאחר הקורסים. נציגי משרד התחבורה הסבירו, כי במשרד סברו שלא נדרש אישור ועדת הכלכלה לתיקון, ולכן התיקון לא הובא קודם לכן.

מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, אמר בהקשר זה כי נהג שרישיונו נפסל לשלושה חודשים ביצע קורס בסיסי ובסופו מבחן וגם קורס ייעודי. לכן אין טעם לחייבו גם במבחן תיאוריה לאחר פסילה של שלושה חודשים. הוא הוסיף כי התיקון נכנס לתוקף כבר באפריל 2020.

משרד התחבורה חזר בו מהבקשה לבטל את הבדיקה הרפואית למי שרישיונו נשלל אחרי שצבר 72 נקודות. רוזן אמר בהקשר זה כי ישנה מחלוקת עם משרד הבריאות באשר לנתונים של מספר החייבים בביצוע הבדיקה, והמשרד מבקש לבחון את התיקון הזה מחדש. לפי הנתונים שבידי רוזן, התור לבדיקה ארוך ואנשים מחכים כשנה.

בתום הדיון אישרה הוועדה את התקנות.

17/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

​מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק שמירת הניקיון (תיקון - גרירת רכבים נטושים), התשפ"א-2021 של חבר הכנסת איתן גינזבורג. 50 תמכו ו-35 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת הפנים והגנת הסביבה.

כדי להקל במצוקת החנייה, מוצע לקבוע כי יתאפשר להחנות רכב ללא תזוזה למשך 30 יום במקום 60 יום הקבועים היום בחוק. כן מוצע לקבוע כי הרשות המוסמכת תוכל להורות על גרירת רכב ללא רישיון רכב או ללא פולסית ביטוח חובה עשרה ימים מיום הדבקת הודעה על הרכב. אפשרות גרירה זו תיתכן גם מחנייה משותפת בבית משותף.

בדברי ההסבר נכתב: מצוקת החנייה הולכת וגדלה ורכבים נטושים גוזלים מקומות חנייה. הרשויות אינן מצליחות לצמצם את התופעה מאחר שבעל רכב נטוש יכול להזיז את רכבו לאחר קבלת התראה מהרשות, ובכך להביא לתחילה מחודשת של מניין הימים עד לגרירת הרכב.

לדברי ח"כ גינזבורג, אין הצדקה שמקומות חנייה ציבוריים ייתפסו למשך חודשים ארוכים על ידי רכבים נטושים, ודאי שלא כשלפעמים מדובר בגרוטאות של סוחרי רכב וחלקי חילוף.

14/11/2021
זמן קריאה: 2 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה לקבלת דיווח משרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, על היערכות לכניסתן לתוקף של תקנות התעבורה העוסקות בחובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכבים פרטיים. השרה מיכאלי הודיעה לוועדה כי בכוונתה לבחון מחדש אם נכון בכלל להכניס את התקנה לתוקף. היו"ר ביטון אמר כי אין בכוונתו למהר לבטל את התקנה ודרש לראות מימון מהמדינה לסבסוד של 300 אלף ערכות לרכבים ישנים.

בהתאם לתיקון התקנות, נדחתה החובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים בכל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 4 מ-1 אוגוסט 2021 ל-1 במרס 2022. לפי נתונים שמסרה השרה לוועדה, מתחילת השנה נרשמו 14,355 רכבים חדשים עם מערכת התרעה מקורית - רק 5% מכלי הרכב שנרשמו בארץ. כמו כן אושרו 20 מערכות התרעה המשווקות על ידי 22 יבואנים. עלות המערכת המקושרת נע בין 150 ל-500 שקלים, ועלות מערכת המחוברת למערכות הרכב עשוי להגיע ליותר מ-1,000 שקלים.

השרה מיכאלי אמרה בתחילת הישיבה: "אני חושבת שלא הייתה מחלוקת שהדברים לא התקבלו בצורה סדורה, מקצועית וראויה - ולכן החלטנו לבדוק את זה. אם אנחנו רוצות להטיל חובה אל אזרחיות ואזרחים, חייבת להיות הצדקה אמיתית של היעילות. ממה שעולה עד כה, אין הצדקה להטיל חובה, ולא רק הוצאה כספית. יש פה חובה שבגינה יש סנקציה, ולא בטוח שיש תועלת. לממשלה אסור לעשות דבר כזה. יש 22 מערכות ואין הוכחה שאף אחת מהן פותרת את הבעיה."

סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי הבחינה טרם הסתיימה, כי יש תקינה רק באיטליה וקשה לקבוע אם המערכת אפקטיבית.

היו"ר ביטון ביקש לדעת אם האוצר יהיה מוכן לממן ערכות, ואמר כי הוועדה לא תמהר לבטל את התקנה עד שלא תראה מימון של המדינה ל-300 אלף ערכות לרכבים ישנים. רפרט תחבורה באגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, אמר כי יש כוונה להעלות את התמרוץ ליבואני הרכבים החדשים, אך הוסיף כי הסכנה בסבסוד מערכות היא שלא כולו יגיע לצרכן.

בדברי הסיכום אמר היו"ר ביטון, כי בסוף דצמבר יכנס את הוועדה והדיון יוקדש להיערכות ליישום התקנה.

10/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את הסעיפים הנוגעים לשינוי הסדרי החנייה ברשויות המקומיות, כחלק מחוק ההסדרים. בהתאם לכך נקבע היום כי המחיר המרבי על חנייה, שעומד היום על 6.3 שקלים לשעה, יבוטל החל מתחילת השנה הבאה, ועיריות יוכלו לקבוע מחיר בהתאם למדיניותן. עירייה שהחליטה לקבוע את מחיר החנייה בהתאם למחיר המרבי, ולא נקבה במחיר מוחלט, תמשיך לגבות 6.3 שקלים לשעה, צמוד למדד, עד שמשרד התחבורה יקבע תקנות בעניין.

כמו כן נקבע כי ההוראה על ביטול חנייה חינם לתושבים בכל רחבי העיר והגבלתה לאזור המגורים בלבד, תחול רק ברשויות שבהן מעל 40 אלף תושבים. רשויות אלה יצטרכו להסדיר, תוך שלוש שנים, אזורים בהם יוענק פטור מתשלום חנייה לתושב אותו אזור בלבד. רשות שלא תסדיר את אזורי החנייה לא תוכל לפטור את תושביה מתשלום, או לחילופין לא תוכל לגבות תשלום על חנייה. רשות מקומית שתקבע הסדר חנייה שכולל מחיר שונה לתושב ולמי שאינו תושב, תחויב להגביל את הפער שבין המחירים לעד 30%. רשות שתחליט שלא לגבות כלל תשלום על חנייה לא תוכל לגבות גם מתושבי חוץ, אך אם נתנה פטור מסוים לתושביה, בחלק מהזמן, אז תעריף החנייה שישלם תושב חוץ לא יעלה על תעריף המינימום שתקבע הרשות לתושב פנים.

10/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

התועלות החברתיות של המעבר לרכב אוטונומי רבות, אולם הטכנולוגיה לא בשלה, כך מסביר ד"ר אורן מוזיקנט, חוקר במעבדת המחקר Mobile-Lab שבמרכז לרכב אוטונומי באוניברסיטת אריאל. אחד הפתרונות שיאפשרו כבר בשנים הקרובות ליהנות מהתועלות החברתיות של השימוש ברכב אוטונומי, הוא הפעלה מרחוק על ידי נהג אנושי. נהגים מרוחקים יכולים להתחבר מרחוק לרכב ולשלוט בו כאשר הוא נתקל במצב מאתגר.

חברי הנהלה בעמותת אור ירוק ביקרו באוניברסיטת אריאל ונחשפו לניסוי בנהיגה מרחוק ברכב אוטונומי. הם אף נהגו בעצמם ברכב הניסוי של מעבדת המחקר. במפגש שהתקיים לאחר מכן נדונו היתרונות והאפשרויות של יישום שליטה מרחוק או ליווי מרחוק בקרב אוכלוסיות מגוונות - אוכלוסייה מבוגרת שנמנעת מנהיגה במצבים מסוימים (בחשיכה למשל), או אוכלוסייה צעירה שזקוקה לליווי ולבקרה. אפשר ליישם ליווי מרחוק גם כדי לנטר נהיגה של נהגים שחוזרים לנהוג לאחר עבירות מרובות או של נהגים מקצועיים הנוהגים שעות מרובות.

כדי להפיק את מרב התועלת משירות כזה, נדונו בין השאר כמות כלי הרכב שאפשר לשלוט עליה בו בזמן באמצעות מפעיל יחיד, הכישורים הרצויים למפעיל מרחוק והמיומנויות הדרושות לו.

כותרת
תוכן