מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 473
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה על מערכות למניעת שכחת ילדים

14/11/2021
זמן קריאה: 2 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה לקבלת דיווח משרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, על היערכות לכניסתן לתוקף של תקנות התעבורה העוסקות בחובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכבים פרטיים. השרה מיכאלי הודיעה לוועדה כי בכוונתה לבחון מחדש אם נכון בכלל להכניס את התקנה לתוקף. היו"ר ביטון אמר כי אין בכוונתו למהר לבטל את התקנה ודרש לראות מימון מהמדינה לסבסוד של 300 אלף ערכות לרכבים ישנים.

בהתאם לתיקון התקנות, נדחתה החובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים בכל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 4 מ-1 אוגוסט 2021 ל-1 במרס 2022. לפי נתונים שמסרה השרה לוועדה, מתחילת השנה נרשמו 14,355 רכבים חדשים עם מערכת התרעה מקורית - רק 5% מכלי הרכב שנרשמו בארץ. כמו כן אושרו 20 מערכות התרעה המשווקות על ידי 22 יבואנים. עלות המערכת המקושרת נע בין 150 ל-500 שקלים, ועלות מערכת המחוברת למערכות הרכב עשוי להגיע ליותר מ-1,000 שקלים.

השרה מיכאלי אמרה בתחילת הישיבה: "אני חושבת שלא הייתה מחלוקת שהדברים לא התקבלו בצורה סדורה, מקצועית וראויה - ולכן החלטנו לבדוק את זה. אם אנחנו רוצות להטיל חובה אל אזרחיות ואזרחים, חייבת להיות הצדקה אמיתית של היעילות. ממה שעולה עד כה, אין הצדקה להטיל חובה, ולא רק הוצאה כספית. יש פה חובה שבגינה יש סנקציה, ולא בטוח שיש תועלת. לממשלה אסור לעשות דבר כזה. יש 22 מערכות ואין הוכחה שאף אחת מהן פותרת את הבעיה."

 

 

סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי הבחינה טרם הסתיימה, כי יש תקינה רק באיטליה וקשה לקבוע אם המערכת אפקטיבית.

היו"ר ביטון ביקש לדעת אם האוצר יהיה מוכן לממן ערכות, ואמר כי הוועדה לא תמהר לבטל את התקנה עד שלא תראה מימון של המדינה ל-300 אלף ערכות לרכבים ישנים. רפרט תחבורה באגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, אמר כי יש כוונה להעלות את התמרוץ ליבואני הרכבים החדשים, אך הוסיף כי הסכנה בסבסוד מערכות היא שלא כולו יגיע לצרכן.

בדברי הסיכום אמר היו"ר ביטון, כי בסוף דצמבר יכנס את הוועדה והדיון יוקדש להיערכות ליישום התקנה.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן