מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 474

מגהמה גיליון 474

 
24/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר הודיע כי תידחה בחודש הכניסה לתוקף של צווי מיסוי השמנים, תחליפי הדלקים וחומרים ממסים, כדי לוודא שאין פגיעה של מיסוי יתר בקרב התעשייה והאזרחים.

הצווים, שלכתחילה נקבעו ל-1.12.22, קובעים מס בלו או מס קנייה על חומרים ממסים, תחליפי דלקים וחומרים נוספים, בדומה למס המוטל על סולר, במטרה לעצור יבוא וייצור של חומרים המשמשים תחליף לסולר - דבר אשר גורם לפגיעה בהכנסות המדינה, לפגיעה בכלי הרכב, לזיהום אויר ולפגיעה בבריאות הציבור. לצד כך, ניתן פטור למפעלי תעשייה רלוונטיים.​​

אלכס קושניר: "אני חושב שלאף אחד זה לא סוד, וכולנו עדים לתופעה ההולכת וגוברת של מהילת החומרים האלה בדלקים כדי לעקוף את הוראות המס של מדינת ישראל. כולנו יודעים שהדבר מתדלק פשיעה ואירגוני פשיעה. יחד עם זאת אנחנו חייבים להקפיד על שתי עקרונות: אחד - גביית מס אמת, ושתיים - מניעת עודף מיסוי על התעשייה וגם על הצרכנים. לכן, לאור השיחות שקיימתי, אני מבקש לדחות את כניסת הצו לתוקף עד 1.1.22. עד אז נצטרך לעשות עבודה נוספת מול הוועדה ומול הממשלה, כדי לוודא שהעקרונות שציינתי בתחילת דבריי נשמרים, מצד אחד מונעים את התופעות הפסולות, ומצד שני, לא גובים מס עודף".

24/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

הדגמים החדשים של יונדאי, איוניק 5 החשמלי וטוסון החדש, יוצגו בסרט הקרוב של סוני ואולפני מארוול - "ספיידרמן: אין דרך הביתה". קמפיין השיווק העולמי של יונדאי יכלול פרסומות לקידום המכונית החשמלית איוניק 5 עם השחקן טום הולנד בתור ספיידרמן. הסרט החדש בסדרת סרטי ספיידרמן הוא הראשון בתוכנית שיתוף פעולה בין סוני ליונדאי. דגמי יונדאי צפויים לככב בסרטים נוספים.

לקראת יציאת הסרט לאקרנים ב-17 בדצמבר, חברת יונדאי מוטור השיקה תוכנית שיווק משולבת הכוללת פרסומת טלוויזיה עולמית ומגוון פעילויות דיגיטליות לקידום מכירות. במסגרת קמפיין השיווק הושקה פרסומת, "Only Way Home", שביים ג'ון וואטס, הבמאי של כל שלושת סרטי ספיידרמן האחרונים. בפרסומת זו נחוש ספיידרמן - הלא הוא טום הולנד - לטהר את שמו ויוצא ממחבואו. הוא נוסע לניו יורק עם איוניק 5 החשמלית עם חברו הטוב נד לידס, בגילומו של ג'ייקוב בטלון. במדיה החברתית יונדאי תציע למעריצים הזדמנות להשיג פוסטר במהדורה מיוחדת של "Hyundai IONIQ 5 x Spider-Man: No Way Home" וטפטים דיגיטליים מותאמים אישית. סרטון מאחורי הקלעים של הפרסומת של IONIQ 5 ותכנים ייחודיים אחרים יהיו זמינים גם באינטרנט. קמפיין השיווק גם יודגש על לוחות וידאו בכיכר פיקדילי בלונדון ובאמצעות חנויות פרסום ברחבי העולם.

24/11/2021
זמן קריאה: 2 דק'

הוועדה המיוחדת בראשות ח"כ מוסי רז (מרצ) דנה בתכניות לשימוש בגז מחצבים בטווח הבינוני והארוך. בישיבה השתתפה השרה לאיכות הסביבה, ח"כ תמר זנדברג.

יו"ר הוועדה אמר, "היינו רוצים שישראל לא תשתמש בגז שאחראי לפליטת גזי חממה. מחובתנו לעבור כמה שיותר מהר לאנרגיות מתחדשות. אנחנו מעדיפים את הקטנת השימוש בגז, גם במחיר של ירידה בהכנסות לקרן העושר."

השרה להגנת הסביבה, ח"כ תמר זנדברג אמרה בין השאר, כי "בארבעת החודשים האחרונים המדינה עברה לדיון באפס פליטות. יש תחושת דחיפות להגיע לעולם מאופס פליטות. המשק של מדינת ישראל פולט 60% יותר מחלקו היחסי באוכלוסייה. עלינו להוציא בהדרגה את הדלק הפוסילי משימוש ולעבור לאנרגיות מתחדשות. הנפט, הפחם והגז הם דלק פוסילי שצריך להפסיק את השימוש בו. זה ייקח זמן, אבל צריך להתחיל את המעבר." עוד אמרה, כי מדינת ישראל אחראית ל-0.2% מהפליטות העולמיות. "אנחנו רואים בגז ובדלק פוסילי אנרגיית מעבר, ולכן מתנגדים לפיתוח שדות גז חדשים."

לדברי השרה, הממשלה קיבלה שתי החלטות להתייעלות אנרגטית והחלטה לעבור לחשמול התחבורה הציבורית. הנושא תוקצב בתשעה מיליארד שקלים לפיתוח נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים. משנת 2026 כל אוטובוס חדש יהיה חשמלי, ומשנת 2030 כל רכב פרטי יהיה חשמלי. מס הפחמן צפוי להתחיל משנת 2023.

 

 

צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

 

ראש תחום אקלים במשרד להגנת הסביבה, ד"ר גיל פרואקטור אמר, שמדינת ישראל תעבור לכלכלה מחושמלת בכלכלה, בתעשייה, בתחבורה ובבית. בין הצעדים שגובשו לשם כך: חקיקת חוק אקלים לקביעת יעדים ותמחור הפחמן. עוד אמר: "משנת 2023 עד 2028 בתוך מס הבלו נתחיל להפנים חלק מהנזק שאנחנו משלמים על הזיהום. עד שנת 2028, הבלו לחשמל ולתעשייה צפוי להתייקר עד 5%. כל השקעה בדלק פוסילי תישאר איתנו עשרות שנים קדימה ותעכב את היעדים שקבענו."

מנהל מינהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה, גיא סמט אמר בין השאר, כי "כמות הגז שיש לנו היום, בכלל זה היצוא הנוכחי, תספיק למדינת ישראל ל-70 שנה לפחות. אין מדינות ששומרות כמויות כאלו גדולות של גז. אנחנו המדינה היחידה שמגבילה את יצוא הגז."

חן הרצוג מחברת BDO אמר בין השאר, כי השימוש בפחם ברחבי העולם גדל. "סין מגדילה כל שנה את הייצור שלה מפחם. התרומה שלנו, כמדינה קטנה, היא לייצא את הגז ולאפשר להם להפחית את השימוש בפחם. אין היגיון בהשארת גז באדמה, בזמן ששכנים שלנו ימשיכו להשתמש בפחם. השימוש בגז לעומת פחם שווה ערך למחצית פליטות מאנרגיות מתחדשות."

יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז סיכם את הדיון ואמר בין השאר, כי יש הסכמה מלאה להפסיק את השימוש בפחם סביב שנת 2025, להפסיק את השימוש בבנזין לתחבורה ולעבור לשימוש באנרגיית השמש.

24/11/2021
זמן קריאה: 2 דק'

הוועדה לפניות הציבור, בראשות ח"כ יעל רון בן משה, קיימה ישיבה נוספת בנושא הליך גביית הקנסות בכביש 6 ובכביש חוצה צפון. זאת בעקבות תלונות רבות שהגיעו לוועדה מנוסעים מזדמנים שאינם מנויים לכביש חוצה צפון ושקיבלו קנסות מופרזים ואף נפתחו נגדם תיקי הוצאה לפועל.

מהנתונים שהועברו לוועדה עלה, כי בשנת 2020 נגבו 40 מיליון שקלים בכביש 6 בגלל קנסות, ובחוצה צפון נגבו 25 מיליון שקלים בגין קנסות, זאת למרות שבכביש חוצה צפון נרשמו 30% נסיעות לעומת כביש 6. כמו כן בשנת 2021 נגבו 12.5 מיליון שקלים קנסות בגין נסיעה בחוצה צפון.

אורן כהן, מנכ"ל כביש חוצה צפון, סקר את המאמצים שנעשו כדי להבהיר לנוסעים המזדמנים כי מדובר בשני זכיינים המפעילים את הכביש וכי המנוי לכביש 6 אינו תקף בנסיעה בכביש חוצה צפון. לדבריו, עקב כך מספר המנויים עלה ומספר הנסיעות המזדמנות יורד." עוד הסביר, כי הזכיין מאתר את הנוסעים המזדמנים שמקבלים בקשה לתשלום על סמך פרטי הרכב, והפרוצדורה מיושנת. הודעת התשלום הראשונה נשלחת בדואר רגיל, ולאחר מכן נעשה המשלוח בדואר רשום אם נוספו רכיבים לתשלום כגון קנס. עוד אמר, כי מי שלא משלם לאחר קבלת הדואר הרשום עובר לתביעה באמצעים משפטיים. בשלב הזה, אם מצליחים לתקשר עם הנוסע, הוא ישלם מה שנדרש עם רכיב של ריבית והצמדה. אם עורך הדין לא הצליח למצוא את הנוסע החייב, גביית התשלום תעבור לרשות האכיפה והגבייה להליך של הוצאה לפועל, ואז הסכומים גדלים בהרבה. מדובר בשיעור קטן מאוד של אנשים שלא שילמו במועד - 6% מתוך תיקי הוצאה לפועל מסך החייבים שלא שילמו במועד בשנת 2021.

לירון פריימן, נוסעת מזדמנת בכביש חוצה צפון, סיפרה בוועדה כי למרות הסברו של מנכ"ל כביש חוצה צפון, היא לא קיבלה את התראת התשלום בדואר רשום, וכשביקשה לראות את פרטי המסירה של הודעת הדואר, התברר לה שהחתימות שלה זויפו על גבי טופס המסירה של הדואר הרשום. עוד סיפרה כי מעולם לא קיבלה קבלות בגין תשלום שהעבירה למשרד עורכי הדין שטיפל בגביית הקנס, ושבית המשפט פסק שכביש חוצה צפון התנהגו כלפיה בחוסר תום לב וקבע לה פיצויים בסך 1000 שקלים.

ממשרד התחבורה נמסר בישיבה כי יש הוראה להציב שילוט בשטח, שיעדכן את הנהגים שנגמרו גבולות הגזרה של זכיין אחד ומתחילה הגזרה של זכיין אחר. צופים שהשילוט יוצב בקרוב.

במענה לשאלת יו"ר הוועדה, מדוע לא מעדכנים את החייבים באמצעים אחרים מלבד משלוח הודעה בדואר, הסבירו נציגי המשרד כי למשרד התחבורה אין מסד נתונים הכולל דואר אלקטרוני או טלפונים ניידים בגלל סוגיית הפרטיות, שמשרד המשפטים רואה בה קושי.

שי שאלתיאל, נציג החשב הכללי במשרד האוצר, הודיע כי נבחנת אפשרות להקים מסלקה אחת שדרכה יהיה אפשר לשלם לשני הזכיינים, ואולי אפילו לכבישים נוספים.

24/11/2021
זמן קריאה: 2.5 דק'

תלונות רבות על ביטולים של מבחני נהיגה מעשיים הגיעו לאחרונה לדיון בוועדת הכלכלה. יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון (כחול לבן) הדגיש, כי הפרטת השירות הוכיחה חוסר יעילות וחוסר התחשבות בלקוח. הוא קרא לגיבוש מחיר אחיד למבחן נהיגה. ביטון הטיל על אגף הרישוי במשרד התחבורה להציג לוועדה בהקדם תוכנית לשיפור ניכר בנושא, נתונים על ביטולי המבחנים ועל קנסות שניתנו לחברות המפעילות ושיפורים מתוכננים במערכת הממוחשבת.

אורי מקלב (יהדות התורה), יוזם הדיון, פירט כי הוצאת רישיון נהיגה עולה בין 6,000 ל-10,000 שקלים, עול על צעירים. לדבריו, במקרים רבים, כשעה בלבד לפני המבחן המיועד, הוא מתבטל בגלל "אי זמינות בוחן", למרות שבוחן-תורן צריך להיות מיועד למקרים כאלו. "אין מענה טלפוני בחברה המספקת בוחנים. הרפורמה שבחרה חברות בוחני נהיגה קבעה חמישה ימים למבחן המעשי הראשון ו-14 ימים למבחן השני. היום ממתינים כשלושה חודשים למבחן." מקלב דיבר על המתח הנפשי של הנבחנים ועל הסבל, הייאוש והתסכול הנגרמים להם כאשר המבחן נדחה ברגע האחרון. אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) סיפר אף הוא על ביטול מבחן מעשי שעה בלבד לפני מועדו. לדבריו, לפני המבחן התקיים שיעור הכנה, ואם המבחן נדחה, התלמיד ייאלץ לשלם על שיעור הכנה נוסף. מלבד זאת ישנם תלמידים שתוקף המבחן העיוני שלהם עומד לפקוע.

שלמה יוספסברג, יו"ר איגוד מורי הנהיגה, קרא להעניק קדימות במועד המבחן החדש לתלמידים שמבחנם נדחה. הוא הציע שאיחור של יותר משלושת רבעי השעה של הבוחן יגרום לביטול אוטומטי של המבחן. משה גלעד, יו"ר ועדת החקיקה באיגוד, סיפר שהאיגוד הגיש לבית המשפט עתירה בעניין נגד משרד התחבורה. לדברי אבי גולן, יו"ר ארגון מורי הנהיגה, מצב תלמידי הנהיגה השתפר לאין ערוך בשנים האחרונות. עוד אמר, כי זמינות גבוהה מדי של מבחן-מעשי מביאה לזילות המבחן.

אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה השיב: "הרפורמה לא הצליחה במלואה, אך הצליחה בצורה ניכרת. איחדנו את המדדים, יצרנו שקיפות, מקצועיות וזמינות של מבחנים מעשיים. בעבר נעשתה חלוקת המבחנים באופן שהעלה רינון לחוסר יושרה. הרינון לא היה נכון, אבל גם כזה אסור ליצור. יש בעיות ברפורמה, וחברה אחת לא עומדת באמנת השירות שנקבעה. היום יש 620 אלף מבחנים מעשיים בשנה וכ-200 בוחנים. לפני הרפורמה היו כ-400 אלף מבחנים בשנה בלבד ו-120 בוחנים בלבד. היום כ-40% מצליחים במבחן, וזה טבעי כשיש כ-100 בוחנים חדשים 'והרגל קלה יותר על הבלם'. היום תלמיד יכול לערער על פסילת המבחן שלו ולהוריד מהמחשב את קטע הווידאו המדובר."

רוזן ציין, כי הודעה על ביטול המבחן שעה בלבד לפני מועדו היא פסולה ואינה מקובלת. "נבוא חשבון עם הזכיין ונתקן את המערכת כך שתינתן קדימות במבחן חדש לתלמיד שמבחנו נדחה."

לפי עדי איל, מנכ"ל חברת טלדור המספקת בוחני נהיגה, זמן השירות הוא 21 יום להספקת מבחן. עד יוני 2022 החברה תוריד את הזמן ל-14 ימים. "המצב הנוכחי הוא תוצאה של המערכת הממוחשבת של משרד התחבורה שאינה בשליטתנו."

23/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

באירוע של חברת החשמל לבחינה ובחירה של כ-200 מכוניות חשמליות לעובדי החברה, הציגה חברת אי.וי.מוטורס את ארסנל הרכבים החשמליים של היצרן הסיני ג'ק מוטורס (JAC MOTORS) ושל היצרן האנגלי LEVC. זהו פיילוט ראשוני של מעבר של 200 עובדי חברת החשמל לרכבים חשמליים מתוך 1,200 מכוניות הצמודות לעובדי החברה.

הרכב המשפחתי JAC ES2, עם טווח נסיעה של 275 ק"מ ואופציה לטעינה מהירה ואיטית, קיבל תשומת לב. מלבדו הוצגו רכבי המנהלים של החברה והג'יפונים שאמורים להגיע לישראל ואשר שיווקם אמור להתחיל בחודש ינואר 2022. טווח הנסיעה שלהם בטעינה יחידה מגיע ל-500 ק"מ והם מצוידים באביזרי נוחות ובטיחות רבים.

באירוע השתתפו בין השאר מנכ"ל חברת החשמל וחברי ההנהלה הבכירה, דני שביט, מנכ"ל חברת דוד לובנסקי, רן גנץ, מנכ"ל חברת אופרייט ליס, יהודה נחמני, סמנכ"ל המכירות, אוהד זליגמן, יו"ר ובעלים בחברת אי.וי.מוטורס, אדוארד דורון, בעלים ושותף בחברת אי.וי.מוטורס, וספי דיין, מנכ"ל החברה. עופר סגל, סמנכ"ל השיווק והמכירות של אי.וי.מוטורס, הציג את רכבי החברה לנוכחים.

 

 

רכבי אי.וי.מוטורס באירוע של חברת החשמל

17/11/2021
זמן קריאה: 1 דק'

מועצת המובילים פנתה החודש ליו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר, בבקשה ליזום דיון דחוף בנושא הטלת בלו על שימוש בסולר, באמצעות שחיקת ההישבון.

בדיונים שהתקיימו בנושא בוועדת הכספים, עמדת מועצת המובילים הייתה כי גז טבעי איננו מהווה אלטרנטיבה לסולר, זאת משום שאין מנועים לרכב כבד המונעים בגז טבעי, לצד העובדה שפיתוח מנועי העתיד הוא בתחום החשמל והמימן. כמו כן גרסה המועצה כי אין פריסה ארצית של תחנות תדלוק מסחריות בגז, ועל כן לא תתאפשר תנועה שגרתית ויעילה של משאיות למשימות פריקה וטעינה. המועצה קבלה כי לא יעלה על הדעת לבחור נתיבים בהתאם לזמינות תחנות תדלוק ולא נתיבים העונים על צורכי היעילות במשימות הובלה. חברי הוועדה בכנסת היוצאת צידדו במועצה, ולא קיבלו את עמדת האוצר בנושא.

המועצה אמרה כי האוצר בממשלה הנוכחית התחייב בוועדת הכספים כי עד סוף 2023 יעמיד לרשות בעלי המשאיות 25 תחנות תדלוק מסחריות בגז טבעי בפריסה ארצית. התחייבות האוצר קבועה בחקיקה, והיא שעמדה במרכז הדיונים אשר בהם נקבע מסלול השחיקה של החזר הבלו על שימוש בסולר. לטענת המועצה האוצר "ברח" מהתחייבותו, והמציאות שנוצרה עקב השינוי בחוק ההסדרים משחררת אותו מהתחייבותו כלפי ענף ההובלה, אשר הוצגה כתנאי מתלה לקיום הסדר הבלו. המשמעות הינה כי בהיעדר קיום התנאי, מתווה שחיקת הבלו חייב להפסיק לפחות עד לקיום דיון בוועדה.

כותרת
תוכן