מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 474
לעמוד קודם

תלונות על ביטולים של מבחני נהיגה מעשיים

24/11/2021
זמן קריאה: 2.5 דק'

תלונות רבות על ביטולים של מבחני נהיגה מעשיים הגיעו לאחרונה לדיון בוועדת הכלכלה. יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון (כחול לבן) הדגיש, כי הפרטת השירות הוכיחה חוסר יעילות וחוסר התחשבות בלקוח. הוא קרא לגיבוש מחיר אחיד למבחן נהיגה. ביטון הטיל על אגף הרישוי במשרד התחבורה להציג לוועדה בהקדם תוכנית לשיפור ניכר בנושא, נתונים על ביטולי המבחנים ועל קנסות שניתנו לחברות המפעילות ושיפורים מתוכננים במערכת הממוחשבת.

אורי מקלב (יהדות התורה), יוזם הדיון, פירט כי הוצאת רישיון נהיגה עולה בין 6,000 ל-10,000 שקלים, עול על צעירים. לדבריו, במקרים רבים, כשעה בלבד לפני המבחן המיועד, הוא מתבטל בגלל "אי זמינות בוחן", למרות שבוחן-תורן צריך להיות מיועד למקרים כאלו. "אין מענה טלפוני בחברה המספקת בוחנים. הרפורמה שבחרה חברות בוחני נהיגה קבעה חמישה ימים למבחן המעשי הראשון ו-14 ימים למבחן השני. היום ממתינים כשלושה חודשים למבחן." מקלב דיבר על המתח הנפשי של הנבחנים ועל הסבל, הייאוש והתסכול הנגרמים להם כאשר המבחן נדחה ברגע האחרון. אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) סיפר אף הוא על ביטול מבחן מעשי שעה בלבד לפני מועדו. לדבריו, לפני המבחן התקיים שיעור הכנה, ואם המבחן נדחה, התלמיד ייאלץ לשלם על שיעור הכנה נוסף. מלבד זאת ישנם תלמידים שתוקף המבחן העיוני שלהם עומד לפקוע.

 

 

שלמה יוספסברג, יו"ר איגוד מורי הנהיגה, קרא להעניק קדימות במועד המבחן החדש לתלמידים שמבחנם נדחה. הוא הציע שאיחור של יותר משלושת רבעי השעה של הבוחן יגרום לביטול אוטומטי של המבחן. משה גלעד, יו"ר ועדת החקיקה באיגוד, סיפר שהאיגוד הגיש לבית המשפט עתירה בעניין נגד משרד התחבורה. לדברי אבי גולן, יו"ר ארגון מורי הנהיגה, מצב תלמידי הנהיגה השתפר לאין ערוך בשנים האחרונות. עוד אמר, כי זמינות גבוהה מדי של מבחן-מעשי מביאה לזילות המבחן.

אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה השיב: "הרפורמה לא הצליחה במלואה, אך הצליחה בצורה ניכרת. איחדנו את המדדים, יצרנו שקיפות, מקצועיות וזמינות של מבחנים מעשיים. בעבר נעשתה חלוקת המבחנים באופן שהעלה רינון לחוסר יושרה. הרינון לא היה נכון, אבל גם כזה אסור ליצור. יש בעיות ברפורמה, וחברה אחת לא עומדת באמנת השירות שנקבעה. היום יש 620 אלף מבחנים מעשיים בשנה וכ-200 בוחנים. לפני הרפורמה היו כ-400 אלף מבחנים בשנה בלבד ו-120 בוחנים בלבד. היום כ-40% מצליחים במבחן, וזה טבעי כשיש כ-100 בוחנים חדשים 'והרגל קלה יותר על הבלם'. היום תלמיד יכול לערער על פסילת המבחן שלו ולהוריד מהמחשב את קטע הווידאו המדובר."

רוזן ציין, כי הודעה על ביטול המבחן שעה בלבד לפני מועדו היא פסולה ואינה מקובלת. "נבוא חשבון עם הזכיין ונתקן את המערכת כך שתינתן קדימות במבחן חדש לתלמיד שמבחנו נדחה."

לפי עדי איל, מנכ"ל חברת טלדור המספקת בוחני נהיגה, זמן השירות הוא 21 יום להספקת מבחן. עד יוני 2022 החברה תוריד את הזמן ל-14 ימים. "המצב הנוכחי הוא תוצאה של המערכת הממוחשבת של משרד התחבורה שאינה בשליטתנו."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן