מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 479
לעמוד קודם

מגמות בשוק הרכב החשמלי

27/06/2022
זמן קריאה: 4 דק'

הנתונים מלמדים על תנופה ניכרת ומעבר לרכב חשמלי. בשנת 2021 נמסרו בעולם כ-4.2 מיליון כלי רכב חשמליים - עלייה של יותר מ-100% יחסית ל-2020. נתח המכירות העולמי היה ב-2021 יותר מ-6%. בישראל נמסרו ב-2021 כ-11 אלף כלי רכב. מדובר בעלייה של 600% לעומת 2020. נתח המכירות היה כ-4% - עלייה של 470% יחסית ל-2020.

עליית מחירי הדלק ב-38% בתוך שנה וחצי, תרמה לתנופה בביקוש למכוניות חשמליות, שצורכות כשליש מעלויות הדלק. עלות התדלוק מייצרת כדאיות מובהקת למעבר לרכב חשמלי. בתחשיב עלות האנרגיה להנעת כלי רכב, ניכר כי רכב בנזין צורך לשם 30 אלף ק"מ 2,143 ליטר בנזין, שהם כ-17 אלף ₪, וב-3 שנים - כ-51 אלף ₪.

לעומת זאת רכב חשמלי, לאותה נסועה בעלות של 0.51 ₪ לקוט"ש, צורך חשמל בשנה בעלות של כ-3,000 ₪, וב-3 שנים - כ-9,000 ₪. המסקנה: חיסכון באנרגיה בלבד ברכב חשמלי מסתכם ב-14 אלף ₪, וב-3 שנים - ב-42 אלף ₪.

אשר לעמדות טעינה, דיירי בניין משותף לא יכולים לשלול מדייר את הזכות להתקין עמדת טעינה, שכן כיום טעינת רכב היא שימוש סביר של דייר.

 

דילמות

לא מעט שאלות עומדות בפני מקבלי החלטות העוסקים בתחום הרכב, או צרכנים פרטיים המתעניינים בכדאיות המעבר לרכב חשמלי. באיזה סוג מכונית לבחור? מה לגבי טעינה - בבית או בחניון העבודה? וכמה באמת המכונית עולה? כיצד מתפעלים רכב חשמלי בליסינג עם מגבלות טווח הנסיעה וההיתכנות שייתקע עם סוללה ריקה מעת לעת?

 

מימין: טסלה פרפורמנס; צי רכב חשמלי; מחולל טעינה של ג'נסל

הפריצה של טסלה

תנופת המגמה החשמלית בישראל, הייתה ללא ספק עם כניסתה של טסלה ב-2021 לשוק עם יותר מ-6,400 מסירות ותפיסה של כ-65% מנתח שוק הרכב החשמלי בישראל. טסלה הנחשקת שינתה לראשונה בתולדות הענף את כללי המשחק כששברה את הכלל של יבואן רכב ללקוח.

בטסלה, בכל העולם, הלקוח מתנהל מול היצרן ישירות. הלקוח מזמין את הרכב באמצעות אתר המכירות. המחיר אחיד לכולם, ושינויים אפשריים בהתאם להחלטת היצרן. אין גם יתרון לקנייה כמותית של רכבים.

מתחילת השיווק של דגם טסלה מודל 3 בישראל ועד כה, מחיר הדגם הבסיסי התייקר ב-44 אלף ₪ והגיע ל-225 אלף ₪ - עלייה של 24% בתוך שנה. המותג החל לשווק דגמים נוספים, יקרים יותר.

כניסת דגמי רכב חשמליים נוספים לארץ, בעיקר מסין וקוריאה, ממתנת את הביקוש לטסלות היקרות. מותג ג'ילי נמצא בראש צמרת המכירות מתחילת השנה עם 1,680 מסירות לעומת 1,455 של טסלה.

 

פתרונות טעינה מתקדמים

חברת EV מוטורס, בשיתוף עם ג'נסל, מפתחת ומשווקת פתרון טעינה ללא צורך בהתחברות לרשת החשמל. הפתרון מתבסס על המערכת הייחודית של ג'נסל, שבעיקרה מקורות סולריים וגז מימן ואמוניה.

לדברי אוהד זליגמן, יו"ר EV מוטורס, חברת החשמל לא תוכל לספק את כל צריכת החשמל בעידן הרכב החשמלי. הפיתוח החדשני של אי וי מוטורס מציע לראשונה למשתמשי רכב חשמלי לטעון באמצעות תחנה אוטונומית של אנרגיה, והכול ממקורות חלופיים וירוקים המתבססים על אנרגיה חלופית ומקיימת, וללא תלות ברשת של חברת החשמל.

בישראל מוקמות תחנות אנרגיה סמוך לצירי התנועה בישראל, שם ייצור אנרגיה סולרית מתבסס על גז מימן ואמוניה ירוקה. תחנות כאלו בפריסה ארצית יוכלו להכיל הרבה כלי רכב פרטיים, מסחריים ואוטובוסים. התחנות יכללו שטחי מסחר ותעסוקה ללקוחות הטוענים את רכביהם. הכוונה להקים כ-70 תחנות אנרגיה כאלה בתוך 3 שנים. תעריפי הטעינה יהיו נמוכים, והתהליך פחות מזהם.

חברת אלדן קיימה לאחרונה, במתחם הרכב שלה בגלילות, יום עיון למנהלי תחבורה בנושא רכב חשמלי. המתחם בגלילות מזוהה עם המעבר לרכב חשמלי. במקום זה השתכנה לראשונה חברת בטר פלייס שייסד שי אגסי ב-2012, עם רנו פלואנס החשמלית ומתחמי החלפת הסוללות שהיו המודל שלה לטעינת כלי הרכב.

אלדן הציגה לבאי הכנס את רוב דגמי המכוניות החשמליות הנפוצות לציי רכב ולשוק הפרטי, החל בג'אק הבסיסית וכלה בטסלה מודל 3 בכל רמות הגימור. שי דהן, מנכ"ל אלדן, אמר: אלדן מנגישה ללקוחותיה רכבים חשמליים במודל הליסינג. ענף הרכב מצוי כעת בעידן חדש של חשמול כלי רכב. כל יצרני הרכב מייצרים כלי רכב חשמליים ויודעים שזו תהיה האנרגיה שתניע את כלי הרכב בעשור הבא. השוק משתנה.

מקס עזרן, מנהל אגף הליסינג, אמר בין השאר בכנס, כי הרגולציה בעולם מעודדת ייצור רכב חשמלי ותומכת בכך, יותר יצרנים מייצרים מכוניות, וכמות המסירות של רכבים חשמליים בעולם עולה.

 

האטה בייצור ובשיווק של רכב חשמלי

המשבר בתעשיית הרכב העולמית, פוגע מאוד בייצור ובשיווק של כלי רכב חשמליים בעולם כולו ובכלל זה ישראל. התחזיות היו אופטימיות, למסירה של כ-25 אלף מכוניות בשנה לעומת 11 אלף אשתקד, אך תעשיית סין, אשר שותקה במשך חודשיים, השפיעה על כך. גם המחסור בחומרי גלם בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה משפיע.

הזינוק החד במחירי הדלק בעולם גורם לעודף ביקוש לכלי רכב חשמליים וחסכוניים בכל העולם, ובעיקר בשוק הסיני, שם הביקוש גובר לרכבים אלו.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן