מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 484
לעמוד קודם

משבר שוק הרכב

17/08/2022
זמן קריאה: 3 דק'

ותיקי ענף הרכב בישראל אינם זוכרים משבר כמו זה שמתחולל בשנה וחצי האחרונות בעולם ובישראל. מגפת הקורונה הממה את תעשיית הרכב. מפעלים הושבתו פרקי זמן ממושכים, ושינוי של המציאות הבריאותית גרם לצמצום מספר ההזמנות לרכיבים הקשורים לייצור מכוניות.

גם ההמשך ידוע: מחסור בצ'יפים וברכיבים אלקטרוניים שיתק את פסי הייצור של מכוניות. יצרני הצ'יפים עברו לייצור סדרתי באפיקים אחרים שפרחו בעידן הקורונה. המשמעות הייתה מגבלות ייצור חמורות, שהשפיעו על תעשיית הרכב וגרמו לייבוא מצומצם של מכוניות חדשות לישראל.

מלחמת רוסיה-אוקראינה השפיעה גם היא על תעשיית הרכב, והוסיפה נתח גדול למשבר. רוסיה נחשבת לספקית מרכזית של פלדה, ליתיום ואוריה לתעשייה. אוקראינה הייתה ספקית של כבלי חשמל וצמות חוטים לכלי רכב ועוד. עליית מחירי הדלק בעולם הייתה אף היא תוצאה של העימות החמור.

אך לא די בזה. גל קורונה חדש חזר לסין ושיתק אותה חודשיים וחצי. מפעלי ייצור של כלי רכב חדלו לפעול פרקי זמן ממושכים. גלים של עליות מחירים אפיינו את שרשרת האספקה והייצור, ומוצרים התייקרו מאוד והביאו לעליות במחירים מצד יצרני הרכב.

התחזיות מדברות על ירידה נוספת בהיקפי הייצור של כלי הרכב בעולם, לרמות של 79 מיליון בשנה לעומת 94 מיליון בימי שגרה של טרום הקורונה ב-2018.

בישראל הביקוש גובר על ההיצע, ויבואני הרכב מתקשים לעמוד בו. במצב כזה ניתנת העדפה למרבים במחיר. למעשה, השוק למכירה לצרכנים פרטיים מקבל עדיפות ממשית. למרות המגבלות בייבוא, בשבעת החודשים הראשונים השנה נמסרו יותר מ-180 אלף מכוניות חדשות. לעומת אשתקד, מדובר בירידה של כ-15%. עם זאת נתח המכירות לפרטיים גדל ל-70% מהמכירות לעומת 50% בשנים הקודמות.

 

 

מציאות זו משתקת ומגבילה את הפעילות של ציי הרכב וחברות הליסינג, המספקות את מרבית המכוניות לציים. קצב ההחלפות השנה מצומצם מאוד, ולמעשה רוב עסקאות הליסינג הוארכו בשנה. האינפלציה בעולם, שינוי בשערי המטבעות שבהם נסחרות מכוניות והתייקרות של הייצור, חומרי הגלם, הדלק וההובלה, הביאו לכמה גלי התייקרויות של מכוניות השנה. השינויים הביאו לגידול ברווחים בקרב היבואנים וחברות הליסינג, בשוק של עודפי ביקוש.

בתחילת השנה הבאה צפוי לחול שינוי במיסוי על כלי רכב. לגבי מכוניות חשמליות, תהיה התייקרות של 10%, ברכבי פלאג-אין - 15%, ובכלי רכב אחרים - לפי רמת הזיהום שלהם, מרמה של 83% מס קנייה ומטה.

בחודש יולי החל שלב התייקרויות חשוב נוסף. יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, ייקרה את דגמיה בשיעור של 3%. הדגם הנפוץ שלה, קורולה משפחתית, התייקר ב-3,000 ₪. טלקאר יבואנית קיה ייקרה אף היא את הדגמים שלה בשיעורים דומים, וכך גם יונדאי. בהמשך צפויים להתייקר גם מותגי לובינסקי בהם פיג'ו, סיטרואן ואופל. השינויים האלו אינם מבשרים טובות בכל הקשור למחירי המכוניות הצפויים בינואר, עם שינויי המיסים הצפויים.

נוסחת המיסוי הירוק תשתנה בתחילת ינואר. בחינה ראשונה מלמדת, כבעבר, על התייקרות של המכוניות הפחות מזהמות באלפי שקלים. מנגד, מכוניות עם מנועים גדולי נפח ובזבזני בנזין וסולר, המוצבים בדרגה 15 המרבית, ייוותרו ללא שינוי במחיר.

משבר יוקר המחיה בעולם משפיע על ישראל ומורגש כאן יותר ויותר, +ולא פוסח על ענף הרכב. מחירי הדלק עלו באופן בעל משמעות. כך גם הריבית. חברות הליסינג מתבססות על גיוס הון לרכישת מכוניות. תנודות הריבית ושינוי בתנאים המסחריים מול היבואנים גורמים לעליית מחירים.

המגמה משפיעה כעת על מחירי הדגמים המבוקשים בליסינג. חברות הליסינג מתקשות לספק את הרכבים ללקוחותיהן. אם מדובר במחירים שנקבעו במכרזים, הבעיה מורכבת יותר. חברות המתבססות על מכרזי ליסינג נמצאות בבעיה. אם לא יתגמשו במחירי המכרזים, שבחלק מהמקרים גורמים לחברות הפסדים, לא יקבלו מכוניות מהמלאי הדל שנותר. התחזית לחודשים הבאים עד סוף השנה מבחינת אספקה של כלי רכב חדשים אינן אופטימיות. המציאות שבה אנו מתנהלים נהפכה ממאתגרת למתמודדת.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
1.
22/08/2022
שפורי תשתית / ממלכתיות !
זה לא יעזור כל נכד שלי יש רכב פרטי, מפעלי ההייטק ממוקמים באזור המרכז הבית נמצא בראשון לציון >>> נוצר פקק אדיר משעה 1430 מהרצליה לראשון ??!! צריך לדאוג לתשתיות משופרות לדוגמה 1) מטרו דחוף הרצליה ראשון הרצליה מודיעין 2) מונורייל לאורך שפת הים לא משנה כסף אפילו אגרה=ת תחבורה העיקר לעשות יש עם מי ??!! לראשון לציון ראשון לדיון
2.
22/08/2022
עודף רכבים
3 גורמים לכך 1. ניתן לקנות כל רכב ב 1000 שח לחודש 2. הילדים חוזרים להורים ז"א בממוצע 5 רכבים למשפחה (כולל רכבי שירות ) 3. שיפורי רכב מאריכים את חיי הרכב
כותרת
תוכן