משאית תאי הדלק של יונדאי נחתה בישראל
יונדאי Xcient Fuel Cell הגיעה לאחרונה לישראל לצורך ניסוי מקיף ראשוני. מדובר במשאית הכבדה הראשונה בעולם שמיוצרת בייצור סדרתי ואשר מונעת בתאי דלק (מימן).
מנוע תאי-דלק המוזן במימן מבוסס על ריאקציה כימית שנוצרת בין המימן לבין החמצן, בנוכחות של אלקטרוליט. בתהליך הריאקציה נוצר זרם חשמלי, והפליטה היחידה היא מים. מנוע תאי הדלק ימשיך לעבוד ולייצר חשמל כל עוד הוא מוזן במימן ובחמצן, והוא אינו נדרש לסוללות. הסוללות משמשות רק לטעינה זמנית - בטרם האנרגיה תועבר למנוע החשמלי של הרכב.
היתרון העיקרי של ההנעה באמצעות תאי דלק טמון בכך שמכלי המימן קטנים וקלים הרבה יותר מאשר הסוללות של רכב חשמלי בעל ביצועים מקבילים. כיוון שכך, גם טווח הנסיעה גדול הרבה יותר וכושר ההעמסה גבוה יותר. מעבר לכך אפשר להשתמש במימן נוזלי שהוא בעל צפיפות אנרגטית גבוהה מאוד, והדבר מאפשר טווח נסיעה גדול במיוחד, גם בתובלה כבדה.
על פי נתוני כלמוביל, יבואנית יונדאי, המשאית מצוידת במערכת תאי דלק בהספק של 190 קילו-וואט. מערכת תאי הדלק מחוברת לשלושה מארזי סוללות, שלכל אחד מהם קיבולת של 24.4 קילו-וואט/שעה, ובסך הכול 73.2 קילו-וואט/שעה.
טווח הנסיעה של המשאית הוא כ-400 קילומטרים. המימן מאוחסן בשבעה מכלים שמכילים 32.09 ק"ג, שמתמלאים תוך 13 דקות בערך. זמן המילוי תלוי כמובן בטמפרטורת המכל ובלחץ המילוי. האנרגיה מתאי הדלק ומהסוללה מועברת למנוע חשמלי שמפיק הספק מרבי של 350 קילו-ואט ומומנט מרבי של 3,400 ניוטון/מטר.
כלמוביל היא הראשונה שמייבאת לישראל משאית הפועלת על תאי דלק. בזן תייצר את המימן, והמשאיות יתודלקו בתחנת הדלק המימנית הראשונה שמקימה סונול בישראל.