מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 487
לעמוד קודם

סקר: סגירת מרכז ת"א לכלי רכב פרטיים

20/09/2022
זמן קריאה: 2 דק'

חברת הקורקינטים השיתופיים דוט (Dott), המספקת פתרונות תחבורה אישיים שיתופיים בערי אירופה כגון מילנו, לונדון, פריז, רומא ובריסל ובערים ת"א, רמת-גן וגבעתיים, מפרסמת סקר חדש לכבוד "יום ללא מכוניות" שיחול ביום ה', ב-22 בספטמבר 2022 ברחבי העולם.

הסקר, שערכה בעבורה חברת מדגם, כלל שאלות לגבי עתיד התחבורה והתנועה בעיר תל אביב יפו, והנשאלים התחלקו לשתי קבוצות: תושבי תל אביב וערי המרכז בגבול שבין גדרה לנתניה. הסקר נעשה ב-14 בספטמבר 2022 ומציג נתונים מסקרנים הנוגעים לעתיד התחבורה בתל אביב.

הנתון הבולט והמעניין ביותר העולה מהסקר הוא שכמעט מחצית מהתושבים (44%) בתל אביב מעדיפים לסגור את מרכז העיר לתנועת כלי רכב פרטיים לטובת תחבורה ציבורית וכלי רכב דו-גלגליים. יותר גברים (65%) העדיפו לסגור את מרכז העיר לתנועת כלי רכב מנשים (45%), ושכבות הגיל הצעירות מעדיפות סגירה (54-18) לעומת גילים מבוגרים יותר (55+), שמתנגדים למהלך.

לגבי תושבי המרכז וגוש דן הגרים בערי המרכז הגדולות כגון בת ים, חולון, בקעת אונו, פתח תקווה, רמת גן וגבעתיים, התוצאות די דומות. רק שליש מתושבי ערים אלו בעד לסגור את מרכז העיר תל אביב לכלי רכב פרטיים (33.6%). כ-35% מתושבי מחוז המרכז הביעו רצון לצמצם או להגביל את הכניסה למרכז העיר תל אביב לעומת 32.4% מתושבי תל אביב.

 

 

ברוח "יום ללא מכוניות", ניכר שהחברה הישראלית עדיין לא מוכנה לצעדים מרחיקי לכת כפי שאפשר למצוא בערים הגדולות באירופה. כ-28% מתושבי תל אביב ו-31.4% מתושבי המרכז מתנגדים בכל תוקף לסגירת מרכז העיר לכלי רכב פרטיים או צמצום כניסת כלי רכב פרטיים. עם זאת, המצב עשוי להשתנות עם כניסתה של הרכבת הקלה ונתיבי תחבורה ציבורית נוספים.

הסקר נעשה לנוכח מהלכים המבוצעים בערים ברחבי העולם לצמצום כניסת רכבים פרטיים והגדלת נתיבי התחבורה הציבורית ונתיבים לכלים דו-גלגליים. בסקר השתתפו 251 נחקרים המייצגים קבוצות גיל, מגדר והעדפות תחבורתיות שונות. 140 נבדקים גרים במחוז המרכז, קרי גוש דן והאזור שבין גדרה לנתניה, כולל מודיעין, ו-111 מהנבדקים גרים בתוך תחומי העיר תל אביב יפו.

המשתתפים נשאלו לגבי הרגלי נסיעה במרכז תל אביב: כיצד הם חושבים להתנייד ולנסוע בתוך מרכז העיר, אם יבוצעו מהלכים לצמצום והגבלה של נסיעת כלי רכב פרטיים. התשובות השכיחות ביותר היו נסיעה באוטובוס או מונית שירות (42% מתושבי תל אביב, 28.6% מתושבי המרכז) וברכבת הקלה (28% מתושבי תל אביב, 25.7% מתושבי המרכז). לאחר בחירה בנסיעה בתחבורה ציבורית נמצאים קורקינטים/אופניים שיתופיים עם 8.1% בקרב תושבי תל אביב ו-6.4% בקרב תושבי המרכז. שימוש באופניים/קורקינט פרטי פחות פופולרי בקרב תושבי תל אביב (7.2%), ותושבי המרכז מעדיפים כמעט לא להשתמש בכלי השייך להם (2.9%).

"בערים גדולות בעולם כגון פריז, לונדון, מילנו ובריסל שאימצו את תפיסת המיקרו-מוביליטי והעדפת תחבורה ציבורית וכלי רכב דו-גלגליים, הוכחה החשיבות של כלי רכב שיתופיים דו-גלגליים כפתרון הטוב ביותר לבעיית "הקילומטר האחרון" - הגעה מהתחבורה הציבורית ליעד הסופי", אומר בן גלי, מנהל פעילות דוט בישראל. "בעזרת שימוש בכלים שיתופיים דו-גלגליים, כל משתמש יכול להגיע לתחנת הרכבת או האוטובוס באופן קל ופשוט, בדומה לנעשה בערי אירופה."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן