אושרה הקמה של רשויות מרחביות לתחבורה
הממשלה אישרה תוכנית רב-שנתית ארצית להקמת רשויות מרחביות לתחבורה, שהן חוליה מקשרת בין רשויות השלטון המקומי לשלטון המרכזי. כל רשות מקומיות תשויך למרחב תחבורתי, לפי זיקות תחבורתיות בין הרשויות. כל המרחבים התחבורתיים ינהלו את התחבורה והתנועה במרחב על בסיס סמכויות ותפקידים שמשרד התחבורה והרשויות יעבירו להם, לפי רמת הבשלות.
הרשויות המרחביות לתחבורה יפעלו בשלב הראשון כרשות תמרור מקומית, ייזמו תוכניות לתחבורה ציבורית ויתכננו ויבצעו פרויקטים תחבורתיים משותפים. בכל רשות מרחבית תמונה מועצה מייצגת לכל הרשויות במרחב. בהמשך, עם קידום החקיקה, יואצלו לרשויות סמכויות נרחבות לפרסום והפעלה של מכרזי תחבורה ציבורית, אכיפה ועוד.
בתוך חודש יפרסם משרד התחבורה את טיוטת התקנות להקמת הרשות המרחבית לתחבורה במטרופולין ירושלים, ועד אפריל 2023 תוקם הרשות המרחבית לתחבורה במטרופולין דן.
התוכנית הרב-שנתית תקבע יעדים להקמת רשויות מרחביות גם במטרופולינים של חיפה ובאר שבע, ובשאר המרחבים התחבורתיים, כולל בנגב ובגליל.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "תוכנית שיכולה להפחית את העומס בכבישים עוכבה 25 שנה. אישרנו את המודל של רשויות מטרופוליניות, שייתן כוח לראשי הרשויות לנהל את התחבורה לטובת התושבות והתושבים כמו שרק הם יודעים. לראשונה, משרד התחבורה יעביר סמכויות לרשויות המקומיות ויאפשר לראשי הרשויות לנהל באופן חכם ויעיל, בשיתוף פעולה ובסנכרון, היבטים רבים בתחבורה, בכלל זה איך ומתי תפעל.
"אני מאמינה בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות, שלשמחתי תומכים במהלך. המודל יקדם מרחבי תחבורה במטרופולינים בכל רחבי הארץ, ולראשונה גם בנגב ובגליל."
מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "מדובר במהפכה של ממש, שתומכת בתפיסתנו כי התחבורה צריכה להיות מנוהלת מהשטח, בהתאם לצרכים המקומיים והמרחביים. המודל שאושר מאפשר להקים לאלתר רשויות מרחביות לתחבורה, ובהמשך נקדם חקיקה להרחבת סמכויותיהן בהדרגה."