בקשה לייצוגית נגד כביש 6 חוצה צפון
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה על ידי פרופסור אמיר חצרוני מהיישוב כרמי יוסף נגד חברת כביש 6 חוצה צפון מפתח תקוה, בעלת הזיכיון להפעלת המקטע הצפוני בכביש 6 (מקטע המנהרות). חצרוני מבקש לייצג את כל הנוסעים במקטע הכביש, הנקרא כביש 6 חוצה צפון, אשר נדרשו לשלם אגרה בגין הנסיעה במקטע ואשר לא נרשמו כמנויים בטרם התקבלה דרישת התשלום, ואשר כולם היו מנויים על השירות של כביש 6 המופעל על ידי הזכיינית, חברת חוצה ישראל.
לדברי חצרוני, היה ברור לכל הנהגים כי כביש 6 חוצה צפון שייך לכביש 6 (כביש האגרה), ואולם בדיעבד התברר כי המקטע הצפוני אינו שייך לכביש 6 אלא לחברת 6 חוצה צפון, אשר היא חברה אחרת ונבדלת מזכיינית כביש 6 - חברת חוצה ישראל.
בבקשה נאמר, כי כאשר הנהג מסיים את הנסיעה בכביש 6 (צומת יקנעם), הוא מוצא את עצמו נכנס מיד לכביש 6 צפון, ואינו מרגיש כי שינה כביש. הוא סבור כי הוא ממשיך בנסיעה במסגרת כביש 6, וכי הוא משלם את האגרה לפי כללי כביש 6. אלא שהלכה למעשה הוא נכנס עתה למקטע הצפוני.
חצרוני מציין, כי לא נמצא על הכביש אף שלט המציין כי הנהג נכנס לכביש שהוא ישות משפטית נפרדת אשר אינו שייך לכביש 6 אלא שייך לחברה אחרת, וכי כל המשתמש בשירותי הכביש מחויב בתשלום אגרה נפרדת בגין השימוש במקטע המנהרות האמור.
אין בכביש מידע המבהיר כי מדובר בכביש אחר המופעל על ידי חברה אחרת, ולפיכך מצריך מנוי נפרד המקנה תשלום מופחת של אגרת השימוש בכביש (פטור מתשלום דמי גבייה). גם מבחינה חזותית, השלטים באותו צבע, והשילוט מורה לנהג הסביר כי הוא ממשיך לנסוע בכביש 6.
חצרוני מציין, כי מנכ"ל חברת 6 חוצה צפון הודה שנהגים רבים סבורים כי מדובר בכביש 6 ואינם מבחינים בין הזכיינים. חוסר המודעות של הנהגים למתרחש הייתה ידועה לחברה מבעוד מועד, והדבר מחייב אותה לנקוט משנה זהירות ולפעול כדי להביא לסיום תופעה זו, בשים לב לחיבור הקיים בין שני הכבישים כאילו הם תאומים סיאמיים.
חצרוני סבור, כי המידע המהותי בגין השימוש במקטע הצפוני התלוי בעומסים (תעריף בשעות העומס ותעריף בשעות הרגילות) מוסתר מהנהגים בכוונת מכוון כדי להעשיר את כיסיה של חברת 6 חוצה צפון על חשבון נהגים תמימים שאינם מודעים למחיר שישלמו.
בית המשפט מתבקש לחייב את החברה להשיב לנהגים חברי הקבוצה המיוצגת את הכספים שגבתה מהם שלא כדין. חצרוני מעריכם בסכום מצרפי של שני מיליון ש"ח.
צילום: TERRASCAN