פגם מובנה במנוע של רכבי קיה ויונדאי
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד יצרניות הרכבים קיה מוטורס (KIA MOTORS ויונדאי מוטור (HYUNDAI MOTOR) ונציגותיהן בישראל, החברות טלקאר וכלמוביל.
במבוא לבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז נאמר, כי עניינה הוא בפגם מובנה, חמור, סדרתי, בעל משמעויות בטיחותיות ממשיות ויקר מאוד לתיקון, המופיע ברכבי קיה ויונדאי, ובפרט ברכבים מסוג קיה סורנטו (KIA SORENTO) ויונדאי סנטה פה (HYUNDAI SANTA FE) משנות מודל 2020-2012 מהדור השלישי, המצוידים במנועי 2.4 ליטר בנזין בעלי קוד מנוע G4KJ.
פגם מובנה חמור זה, טוענים המבקשים - משה וינברגר ונעמה קרטר - מביא לכשל במנוע ללא התראה מוקדמת או חיווי, בגלל חוסר שימון של מסבי הטלטל של המנוע או בגלל פגם בחומר שממנו עשויים מסבי טלטל המנוע או מסיבה אחרת. הדבר מביא לנזק קריטי למנוע, פעמים רבות תוך כדי תאוצה או נסיעה בדרך, ובמרבית המקרים מנוע הרכב נהרס כליל זמן קצר לאחר הכשל האמור במסבי הטלטל.
לדברי המבקשים, המשיבות מודעות היטב זה מספר שנים לקיומו של הפגם, אך בוחרות לא לפעול ליידוע פוזיטיבי של בעלי הרכבים על חשיפתם לפגם המסוכן - אשר במקרי קיצון אף עלול להביא לשריפה במנוע הרכב, לא לפעול לבדיקה או תיקון יזום של הפגם, לא להציע לטפל בפגם על חשבונן כשזה מתגלה, וכן לא להאריך את תקופת האחריות בגין פגם זה.
המבקשים מציינים, כי במספר מדינות בחו"ל בוצעו קריאות שירות בטיחותיות לרכבים אלו ממש, ואף הוגשו או התבררו בארצות הברית תביעות ייצוגיות בעניין זה ממש.
בית המשפט מתבקש להורות למשיבות לתקן את תקלת הבטיחות הסדרתית הקיימת ברכבים, קרי להורות על ביצוע ריקול לרכבים, ליידע לאלתר באופן פוזיטיבי את כל בעלי הרכבים בדבר אפשרות התפרצות התקלה ברכביהם, ולפצותם בגין חשיפתם לסיכון בטיחותי ממשי הנובע מן השימוש ברכביהם שעה שמתרחשת בהם התקלה, וכן בגין הוצאותיהם בקשר עם תיקון הליקוי.