מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 492
לעמוד קודם

מיזם הרחפנים הלאומי נכנס לשלב השני

24/11/2022
זמן קריאה: 5 דק'

60 מיליון שקלים יושקעו בעשר חברות אשר ישתתפו בפיילוט לאומי שישתתפו בו רשות החדשנות, נתיבי איילון, משרד תחבורה, רת"א (רשות התעופה האזרחית), חיל האוויר, רשות שדות התעופה (רש"ת) וגופים רלוונטיים נוספים. בפיילוט ייבחן השימוש ברחפנים גדולים לנשיאת נוסעים ומטענים כבדים במרחב אווירי מנוהל.

בהמשך לפיילוט הקודם, שעמד בכל מדדי ההצלחה שהוגדרו לו, מינואר 2023 ולמשך שנתיים החברות יבצעו שבוע של טיסות ברחבי הארץ בכל חודש (24 הדגמות). הטיסות יבוצעו במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית, למרחקים של עד 150 קילומטרים, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר, בכלל זה כלים שיאפשרו להטיס בעתיד אנשים ממקום למקום.

מיזם הרחפנים הלאומי של ישראל הוא פורץ דרך ברמה בינלאומית, ולראשונה ייושמו בו מהלכים שטרם נוסו בעולם.

החברות שנבחרו להשתתף בפיילוט:

חברת אירוויז דרונז בע"מ: Airwayz פיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית (AI) לניהול חכם של מרחב אווירי וציי רחפנים. החברה תפעיל שתי מערכות: מערכת לניהול UTM דינמי של מרחב אווירי עמוס רחפנים ומערכת ניהול צי להטסה אוטונומית של ציי רחפנים למשימות בעיר החכמה.

חברת אף. טי. פתרונות אוויריים בע"מ מקבוצת אירודרום בע"מ: חברה המספקת שירותים להפעלת כלי טיס מאוישים מרחוק. החברה מספקת שירותי הפעלה, שירותי הדרכה והטמעה ושירותי אינטגרציה, ופועלת בתחומים הנדסה אזרחית ובנייה, חקלאות, אנרגיה מתחדשת וביטחון ואבטחה.

חברת אלסייט (Elsight): מספקת פתרון תקשורת אמין ומאובטח לתעשיית הרחפנים, המאפשר לבצע פעילות מסחרית בתצורת BVLOS בכל הסגמנטים המסחריים.

חברת AGL: עוסקת באפיון של מערכות וחדרי שליטה ובקרה, כתיבת נהלי תפעול והפעלה לחדרי שליטה ובקרה והדרכת הסמכה ושמירת כשירות של אנשי התעופה.

חברת AIR TAXI ISRAEL (ATI): חברה ייעודית לתחום ה-AAM (ADVANCED AIR MOBILITY) בישראל, הפועלת בשיתוף פעולה עם חברות מתחומי התעופה הרלוונטיים לפרויקט.

חברת ברוק: מפעילה שירותי מסוקים. החברה מתוכננת להפעיל כלי EVTOL בסינרגיה עם מסוקים וכלים אוויריים על בסיס מאפייני טיסה דומים.

חברת DOWN WIND: חברת תעופה לכלי טייס מאוישים מרחוק ויצרנית כלי טיס.

חברת היילנדר תעופה (High Lander): מספקת פתרונות המאפשרים שליטה ובקרה אווירית אוטונומית מתקדמת לניהול ציי רחפנים. החברה מספקת פתרון טכנולוגי מקצה לקצה למשלוחים אוטונומיים על ידי רחפנים, מטעינת המשלוח וניהול אוטונומי של המשלוחים במרחב האווירי בזמן אמת ועד הגעתו ליעד. אפליקציה למשתמש הקצה מציגה בזמן אמת את מיקום הרחפן, התקדמות המשלוח האווירי ותמונת וידיאו.

חברת קנדו דרונס (Cando Drones): חברת תעופה של רחפנים המנגישה פתרון שלם לפי צרכים. הפתרון מבוסס על מערכת הכוללת מרכיבים אלה: יכולות רחפנים, תוכנת שליטה ובקרה להפעלתם אוטומטית ואוטונומית, ליווי מקצועי להטמעה ומיצוי היכולות בפעילות הנדרשת.

חברת רובוטיקאן (ROBOTICAN): עוסקת בפיתוח מערכות רובוטיות אוטונומיות ניידות בקרקע ובאוויר ומפתחת רחפנים מהירים.

 

 

הפיילוט נועד להרחיב את מעטפת הניסויים התומכת בטיסות כלי טיס הנושאים משקלים כבדים ולטווחים גדולים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של נוסעים ממקום למקום לטובת שיפור המצב התחבורתי בארץ באמצעות רחפנים.

הפיילוט הוא המשך ישיר לפיילוט הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי, שבו שותפים רשות החדשנות, נתיבי איילון, משרד התחבורה ורת"א - שיתוף פעולה הייחודי בין גופי ממשלה לרשויות ולתעשייה ברמה לאומית ובינלאומית. "ארגז החול" הרגולטורי פעל במטרה לתמוך בפיתוח והטמעה של טכנולוגיות, אשר יאפשרו לחברות לשפר את מוצריהן ולפתח מודל כלכלי בר קיימא ולשפר ולייעל את השירותים הניתנים לאזרחים.

במסגרת הניסויים בשלב הראשון התבצעו בשנתיים האחרונות יותר מ-15,000 טיסות רחפנים במתארים ברחבי הארץ - תל אביב, ירושלים, חדרה, רמת השרון, הרצליה, מודיעין, ירוחם ובאר שבע, וב-18 מוסדות רפואיים ברחבי הארץ. בשלב הראשון התנסו הרגולטור והחברות בטיסות לצרכים מסחריים וציבוריים, בהן העברת משלוחים, ניטור, אבטחה, צילום והטסת ציוד רפואי.

בשלב הבא יימשך פיתוח התשתיות הרגולטוריות והטכנולוגיות שעל בסיסן יפתחו החברות את מוצריהן ואת המודל עסקי שיאפשר הפעלה שוטפת בעלת כדאיות מסחרית.

במסגרת המיזם התקיימו שיתופי פעולה רבים עם גופים ציבוריים: עם פיקוד העורף במבצע "שומר חומות", עם משטרת ישראל, עם עיריית ת"א בכיסוי אירועים רבי משתתפים ועוד. המיזם הישראלי, שנעשה גם כחלק משיתוף פעולה עם הפורום הכלכלי העולמי, קיבל חשיפה בינלאומית ענפה מול רגולטורים בעולם, תעשייה ותקשורת, והציב את ישראל כמדינה מובילה בפיתוח האקוסיסטם אשר כעת עולה מדרגה לשלב הבא.

נושאים שייבחנו בפיילוט הנוכחי:

* לראשונה בישראל תתבצע הדגמת טיסות של רחפני מונית-אוויר של חברת EHANG שפותחו לנשיאת נוסעים על ידי מפעילים אוויריים ישראלים. טיסות אלה יופעלו בשלבים הראשונים ללא נוסעים, עד להשגת מענה בטיחותי מתאים לדרישות הרגולציה.

* הפעלת רשתות רחפנים הטרוגניות בתאי שטח עירוניים בפריסה ארצית.

* טיסות רחפנים מדגמים וסוגים שונים של חברות שונות במרחב אווירי מנוהל.

* פיתוח אפליקציות זיהוי לקוח (Proof of Delivery) לקידום הטמעת שירותים מסחריים.

* התנסות ראשונה בתכנון ופיתוח של מנחתים למוניות אוויר חשמליות.

* פיתוח ויישום של טכנולוגיות ותפיסות הפעלה חדשניות לקידום ויצירה של רשתות לוגיסטיות אוויריות.

בהדגמה יטוסו בד בבד עשרות כלי טיס בלתי מאוישים נושאי נושאים וכלים מתקדמים שתוכננו לשאת נוסעים עם טכנולוגיות מהמובילות בעולם. הטסת הכלי מתוכננת להיות מדורגת, כדי לבחון את בשלות הטכנולוגיה בזהירות, באחראיות ובבקרה נקייה מסיכונים. כבר השנה יבוצעו טיסות של כלים אלו. תחילה יבוצעו ניסויי טיסה מוגבלים בשטח נקי מבני אדם. לאחר מכן יתבצעו טיסות מעל אזורים עם התיישבות דלילה, מתוך כוונה לאפשר בהמשך שירות בתוך הערים.

חברת נתיבי איילון תמשיך לשמש כאתר הרצה לביצוע ההדגמות ותעמיד לרשות החברות שטח ב"מרכז השליטה והבקרה המטרופוליני".

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "ישראל ממשיכה להוביל את תחום הרחפנים ברמה הבינלאומית. עם סיום השלב הראשון של הטסת רחפנים על ידי מפעילים שונים באותו מרחב אווירי מנוהל, רושמות החברות הישראליות הישגים מסחריים מרשימים בארץ ובעולם. בתחום הרחפנים ישראל היא מודל למדינה המפתחת רגולציה וטכנולוגיות המאפשרות ניהול ובקרה של הפעלת רחפנים מרובים לצרכים שונים, ומתקרבת בקצב מהיר למודל הפעלה שוטף שיאפשר טיסות ברום נמוך בכל חלקי הארץ."

אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון: "המיזם הוכיח בשנתיים האחרונות יכולות טכנולוגיות מרשימות ופורצות דרך בתחום ניהול מרחב אווירי חכם ברום נמוך בערי המטרופולין, שיאפשרו פתרונות אפקטיביים וישימים להפחתת העומס בכבישים."

נחמיה (חמי) שלם, מנהל רשות התעופה האזרחית (בפועל) במשרד התחבורה: "רת"א ממשיכה במיזם הרחפנים הלאומי שנתיים נוספות, תוך המשך שיתוף הפעולה המצוין עם השותפים למיזם. רת"א תקדם את פעולות החקיקה הקריטיות הנדרשות לפיתוחו של ענף תעופה משגשג ומוביל מסוגו בעולם, תוך שמירה בלתי מתפשרת על בטיחות הטיסה."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן