מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 492
לעמוד קודם

קידום פרויקט TIR בישראל

17/11/2022
זמן קריאה: 2.5 דק'

נציגי הארגון הבינלאומי לתחבורת הכביש, IRU, לוקאס לאג'ייר, מנהל בכיר TIR וסופיה ווייטנקובה, מנהלת פרויקט TIR, הגיעו לביקור בארץ, לפגישה עם מנכ"ל מועצת המובילים, דוד כוכבא, ועם מנהל תחום בכיר סוכני מכס, סב"נים ומחסנים רשויים, יצחק לאון. הפגישה נועדה לרענן ולהרחיב את פעילות TIR בישראל.

בשנת 2,000 חתמה מועצת המובילים עם הארגון הבינלאומי לתחבורת הכביש על הסכמי TIR למעבר משאיות מישראל ולישראל, דרך שכנותיה, לארצות שאין להן גבול עם ישראל, ולמעבר דרך ישראל כדי להגיע למדינות המפרץ.

TIR היא מערכת התחבורה העולמית היחידה המאפשרת משלוח סחורות ממדינת מוצא, דרך מדינות מעבר, למדינת היעד בתוך תאי עומס אטומים, שנשלטים על ידי המכס באמצעות מערכת רב-צדדית הדדית. זו הדרך הקלה, הבטוחה והאמינה ביותר להעביר סחורות על פני מספר גבולות בינלאומיים, והיא חוסכת זמן וכסף לחברות ההובלה ולרשויות המכס.

לאורך השנים הייתה פעילות TIR בארץ, הן באמצעות מועצת המובילים והן באמצעות מכס ישראל, מועטה עקב חוסר ביקוש. לאחרונה התרחשו שינויים בהובלות בינלאומיות באזור המזרח התיכון:

* פעילות TIR החלה לנצל אמצעים אלקטרוניים ברחבי העולם.

* נוצר ביקוש להובלות TIR הנוסעות דרך ישראל כדי להגיע לאחת ממדינות המפרץ. מאז פתיחת TIR באיחוד האמירויות ב-2021, יותר מ-50 חברות הובלה משתמשות בו, ונכון לעכשיו מתוכננות יותר מ-3,000 הובלות עד סוף השנה הנוכחית.

* נחתם הסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, שמטרתו סחר דו-צדדי בהיקפים של עשרה מיליארד דולר בחמש השנים הבאות. חלק גדול מהובלות אלה יבוצע בהובלה יבשתית.

שינויים אלה הביאו לצורך בדיון בהליכים הקשורים ל-TIR באזור, במטרה לרענן אותם, להרחיב את השימוש בהם ולשדרגם בהכנסת האמצעים האלקטרוניים החדשים שבאמצעותם תתפעל מועצת המובילים את פעילות TIR בארץ.

הביקור חשף את מועצת המובילים למידע חדש רב הנוגע להיתכנות TIR בארץ. ענף ההובלה בעולם נפתח לשווקים חדשים ומתפתח מבחינה טכנולוגית, ובהתאם לכך נלמד את החומר ואת ההצעה של ארגון IRU ונחליט על צעדנו בנושא זה בקרוב.

 

 

הכשרת נהגים - צוות משימה משותף לזרוע העבודה ומועצת המובילים.

באוגוסט התקיים שולחן עגול בנושא המחסור בנהגים, בהשתתפות משרד הכלכלה, משרד התחבורה, מועצת המובילים ושאר בעלי עניין. המפגש נועדה בעיקר להסיר חסמים בתהליך ההכשרות של נהגים ברכב כבד ולטייב את המהלך. בסוף הדיון הוחלט להקים שלושה צוותי עבודה: צוות לימודים, צוות מסלול הכשרה מתהליך המיון ועד לרישיון E וצוות שיטפל ברגולציה.

בהמשך נפגשו נציגי מועצת המובילים עם שרת התחבורה מרב מיכאלי, ולאחר מכן התקיימה עבודת מטה במועצת המובילים בנושא הכשרת נהגים. המסקנה הייתה, כי עבודת הוועדות שהוחלט עליה בשולחן העגול חיונית, אולם איננה משמשת פתרון למשבר המרכזי של המחסור בנהגים הן מבחינת לוחות הזמנים והן מהבחינה המהותי, של קביעת תהליכים חיוניים לגיוס נהגים לענף ההובלה.

לאחרונה התקיימה פגישה בנושא זה עם זרוע העבודה של משרד הכלכלה בהשתתפות. השתתפו גבי בן הרוש, יו"ר המועצה, דוד כוכבא, מנכ"ל המועצה, ניצן ממרוד, מנהל האגף להכשרה מקצועית בזרוע העבודה, מחמוד חוג'ראת, מפקח מקצועי ענף התחבורה, ויואב שור, מנהל תחום פדגוגיה, האגף להכשרה מקצועית.

בפגישה הצענו להקים צוות משימה מצומצם, בעל סמכות לקבלת החלטות, בהרכב של נציגי זרוע העבודה ונציגי מועצת המובילים, שיטפל בעדכון תוכניות הלימודים, בהדרכתו המקצועית של יו"ר המועצה, גבי בן הרוש, ויטפל גם בהסרת חסמים במסלול ההכשרה ובהפחתת הרגולציה.

בד בבד חברי המועצה עמלים על תוכנית לשיפור תדמית הנהג המקצועי ודנים כל העת במקורות גיוס חדשים שיגדילו את מצבת הנהגים בענף.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן