מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 494
לעמוד קודם

הודגם אלגוריתם נהיגה ברכב אוטונומי

11/12/2022
זמן קריאה: 2 דק'

קבוצת מחקר פעילה בראשות פרופ' בעז בן משה הדגימה לאחרונה מודל ניהוג לרכב אוטונומי שפיתחה במסגרת שיתוף פעולה של מאגד Avatar, שנכללים בו 7 חברות הייטק מובילות ושבעה גופי אקדמיה מובילים בישראל.

AVATAR הוא מאגד לפיתוח טכנולוגיות לרכבים אוטונומיים, בעיקר בתחומי מידע מחיישנים וייצור תובנת סביבה (Perception), שיעזרו למודל לקבל החלטות ניהוג בזמן אמת. במאגד מתקיים שיתוף פעולה רחב של גורמים רבים בתעשייה: אלביט, סיווה, העין-השלישית, רפאל, לאדרטק, קוגנטה ואובסיס. שותפים להם המוסדות האקדמיים הטכניון, אוניברסיטת ת"א, אוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת ב"ג, אוניברסיטת חיפה, מכון ויצמן ואוניברסיטת אריאל.

קבוצת המחקר מאוניברסיטת אריאל השתתפה במאגד בשנה וחצי האחרונות, בפיתוח של המערכת האלגוריתמית לנסיעה אוטונומית בהתבסס על תובנה מהסביבה. מודול הנהיגה המלא נבדק ואומן באמצעות סימולציה ובניסויים בפועל ברכב ממשי.

פרופ' בעז בן משה: "המטרה היא לא להתחרות בחברות ענק בינלאומיות אלא לפתח פתרונות יעילים וזולים יותר שיתנו מענה לאתגרים הניצבים בניהוג ברכב אוטונומי כגון ניהוג בתנאי 'שטח' (offroad) ותנאי נהיגה מסוכנת של נהגים אחרים. אין בידינו משאבים וכוח אדם כמו לחברות הגדולות, אך יש בידינו מחשבה ויצירתיות ליזום ולפתח פתרונות יעילים."

לאחרונה התקיימה הדגמת מודול הנהיגה ברכב האוטונומי שפיתחה קבוצת המחקר מאוניברסיטת אריאל. הוביל את הפרויקט שובל זיידמן מהמחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה, נציג אוניברסיטת אריאל במאגד, עם מפתחים סטודנטים מהמחלקה למדעי המחשב - אלון ברק, סהר טוביהו ואייל חגי. ההדגמה נועדה לפתח טכנולוגיות לרכב אוטונומי ישראלי.

לדברי שובל זיידמן, "ההדגמה כללה מספר הצגות של המאגד, בהן ההצגה המרכזית של מודל נהיגה לרכב אוטונומי שפיתחנו על רכב אמיתי, אשר נוסע במסלול המחולק למספר נתיבים, ובהם עצמים שיחסמו את הנתיב או יתפרצו אליו כדי לבחון את אופן ההתמודדות. בין האתגרים להתמודדות: זמן תגובה.

"המערכת עשויה לזהות איש או אישה שמתהלכים במדרכה או רכב חונה או פסולת על הכביש. כפי שמתרחש במציאות, אותו אדם או רכב עלולים לנוע ולהיכנס לנתיב הנהיגה. מערכת ניהוג ברכב אוטונומי זקוקה ליכולת להתמודד עם מקרי קצה כאלה, ולהבחין בין מצבים שבהם צריך להגיב לכאלה שלא.

"ההצגה התבצעה בשני שלבים. ראשית, הצגת מקרי קצה מאתגרים בסימולציה, ואז הדגמה של אותה מערכת ניהוג אוטונומית על גבי רכב הניסוי הממשי. הרכב ביצע ניהוג במגוון תרחישים בזמן אמת על גבי משטח ניסויים בהיכל שלמה בתל אביב."

 

מימין לשמאל: פרופסור בעז בן משה, שובל זיידמן, אלון ברק, סהר טוביהו ואייל חגי. צילום: אוניברסיטת אריאל

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן