מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 495
לעמוד קודם

תביעה ייצוגית נגד פורד: הגג הוחלש

19/12/2022
זמן קריאה: 1 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נגד יצרנית הרכב האמריקנית הבינלאומית פורד (FORD MOTOR COMPANY) וחברת דלק מוטורס המייבאת ומשווקת בישראל את רכבי פורד. נטען לכשל בטיחותי קטסטרופלי בתכנון הגג ברכבי פורד F-SERIES SUPER DUTY שיוצרו עד שנת 2017, הכוללים בין השאר את דגמי פורד F150 משנתונים 2004-1999, פורד F350 ופורד F550 משנתונים 2016-1999 אשר יובאו לארץ על ידי דלק מוטורס.

בבקשה נאמר, כי הכשל עלול לגרום פציעה או מוות לנוסעי הרכב בעת התהפכותו, שכן גג הרכב אינו עומד בעומסים הנדרשים במקרה של התהפכות. לכן הוא עלול לקרוס על הנוסעים.

לדברי המבקשים, קובי בכר ממושב גאליה וחברת אברהמי יואב ובניו ממושב זרחיה, פורד החליטה לשנות את מבנה החומר של הגג, מחומר חזק ויקר לפלדה פשוטה וזולה, בעלת חוזק נמוך יותר. כדי לחסוך כסף החליטה פורד להוריד מעובי הרכיבים הקשורים לחוזק הגג - קורות המרכב A ו-B והקשתות המחברות את הקורות לרוחב הגג.

בבקשה נאמר, כי ההפחתה הכוללת החלישה את הגג עוד יותר מהתכנון הראשוני, שאף הוא לא עמד בתקנים, ואפילו לא בתקניה המינימליים של פורד עצמה. לדברי המבקשים, שיקולי חיסכון של 3.85 דולר למכונית פגעו בבטיחות בעת התהפכות, אשר גם כך הייתה מוטלת בספק.

עוד נטען, כי פורד לא ערכה ניסוי פיזי לחוזק הגג ולעמידתו בתקנים, וכי על פי אנליזות חוזק ממוחשבות, היא עצמה ידעה כי הגג שתוכנן לדגמי הסופר-דיוטי לקוי, לא מספק את ההגנה הנדרשת לנוסעים במקרה של התהפכות, ואף אינו עומד בקריטריונים שלה שהיו נמוכים ממילא.

מהנדסי החברה התריעו להנהלה כי הגג אינו עומד בכוח של יותר מ-8,500 ליברות, והציעו פתרון לגג משופר העומד בכוח של כמעט 25 טונות. למרות ההנהלה לא שינתה את עמדתה. בבקשה מצוין, כי כבר היו מקרים בארה"ב שבהם נוסעי רכב סופר דיוטי שהתהפכו, נפצעו או נהרגו בגלל קריסת הגג.

לדברי המבקשים, לו פורד ודלק מוטורס היו מיידעים מבעוד מועד את בעלי הרכבים בדבר הפגם, הם כלל לא היו רוכשים את הרכבים האלו, ובכך היו נמנעים נזקיהם.

בבקשה נאמר כי מאחר שאי אפשר לתקן את הגג במסגרת ריקול של הרכב, בית המשפט מתבקש להורות לפורד ולדלק מוטורס לפנות אל כל בעלי הרכבים הרלוונטיים ולהציע להם לבחור אחת משתי אפשרויות: בתמורה להשבת הרכב לידיהן יקבל בעליו את מלוא ערכו בהתאם למחיר המחירון, או פיצוי בשווי 50% משווי הרכב בהתאם למחיר המחירון.

עוד מתבקש בית המשפט, לפסוק פיצויים לחברי הקבוצה המיוצגת בגין נזקיהם הממוניים והבלתי ממוניים.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן