מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 500
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה: התנהלות חברות הביטוח בתיקון כלי רכב

21/02/2023
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, עסקה בהתנהלות חברות הביטוח בעניין תיקון כלי רכב במוסכים שאינם מוסכי הסדר ובעניין השמאים. זאת על רקע טענות ופרסומים שלפיהם חברות הביטוח מקשות על המבוטחים שלהן לתקן את רכבם במוסך שאינו בהסדר עמן.

בפתח הדיון התייחס היו"ר ביטן למחירי החלפים, ואמר כי הוא צריך להיות המחיר האמיתי. הצרכן לא צריך לשלם יותר, גם לא בפרמיה.

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, הזכיר כי בכנסת ה-20 אישרה הוועדה את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שהסדיר ב-253 סעיפים את כל המקצועות בענף. כבר אז העלה ח"כ ביטן את נושא מוסכי ההסדר והשמאים, והיו"ר אז, איתן כבל, קיים ישיבות פנימיות עם משרד התחבורה ורשות שוק ההון, שבהן סוכם לבטל את רשימות השמאים ולהקים מאגר שמאים. כן נקבעו עקרונות לביטול רשימת מוסכי ההסדר והרחבת רשימת המוסכים שעומדים בתנאי משרד התחבורה.

ח"כ סימון מושיאשוילי הציע שכל מוסך בעל רישיון ממשרד התחבורה יהיה מוסך בהסדר.

ח"כ וליד אל הוואשלה אמר, כי צריך לאפשר תחרות ולתת לכל המוסכים להיכנס לסדר.

היו"ר ביטן הזכיר, כי משרד התחבורה ורשות שוק ההון חתומים על מסמך לביטול הרשימות מ-27 ביוני 2016, ושאל מדוע הוא לא מבוצע.

המנכ"ל בפועל של משרד התחבורה, אבנר פלור אמר, כי במרוצת השנים היו פגישות רבות עם אנשי רשות שוק ההון, אך הצדדים לא הצליחו להגיע לעמק השווה. לדברי פלור, המשרד מציע שתי חלופות: שמאי אקראי מתוך רשימה של שניים או שלושה שמאים, או שהצרכן יוכל ללכת לכל שמאי שהוא רוצה. היו"ר ביטן ציין כי צריך למנוע גם את הקשר בין המוסך לשמאי.

באשר למחירי החלפים, אמר היו"ר ביטן, כי צריך לעזור קודם כל לצרכן, ולמנוע הפקעת מחירים רק כי חברת הביטוח משלמת. לדבריו, מחיר החלפים צריך להיות לפי מחיר השוק ולא לפי מחירון היבואנים.

 

 

סגן הממונה על רשות שוק ההון, אוהד מעודי אמר, כי הציבור בישראל משלם שמונה מיליארד שקל בשנה על ביטוח רכב, וכ-3,500 שקל בממוצע לרכב. לדבריו, עלות התיקון במוסכים היא בסביבות 70% מהפרמיה, לכן מרכיב מחיר החלפים הוא קריטי. ברגע שיהיה מענה לכך, הדבר ישפיע ישירות על הפרמיה.

סגן הממונה על רשות התחרות, אוריאל סיטרואן אמר, כי יש כשל שוק חמור בתחום. המחירונים שקובעים יבואני החלפים מנופחים, ואלה המחירים שהשמאים מתבססים עליהם.

היו"ר ביטן שאל מה יקרה אם שמאים יתנו חוות דעת לפי מחיר השוק של החלפים.

סיטרואן: זה יפתור את רוב הבעיה.

פלור העיר, כי הדבר עלולה להיות בעיה ביישום, מאחר שאי אפשר לכתוב בחקיקה "מחיר שוק" בלי לדעת איך זה מתבצע. עם זאת ציין שבכוונת המשרד לפתור את זה.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי אמר, כי בחצי השנה האחרונה חסמו לרוב המוסכים את העסקים, ובעלי מוסכים רבים בפניקה. "אם חברת הביטוח משלמת מחיר נמוך יותר על החלפים, אנשים עוזבים את המוסך שלא בהסדר והולכים למוסך בהסדר", אמר.

נציג איגוד המוסכים, גלעד הלחמי, הוסיף: "ללקוחה שלי קיזזו 11 אלף שקל ואני צריך לספוג את זה."

אסנת מארק, חברת הכנסת לשעבר שאמרה כי היא מלווה את המוסכים, קראה לעצור את הקיזוזים האלה עד למציאת פתרון.

סמנכ"ל הרגולציה של איגוד חברות הביטוח, בועז סטמבלר אמר מנגד, כי חברות הביטוח לא קובעות רשימה מראש, אלא עובדות עם מי שנותן מחיר שוק.

רונן לוי ונציגי איגוד המוסכים טענו שהדבר אינו נכון.

סטמבלר המשיך וטען, כי אם שני אנשים מגיעים למוסך, מי שלא מבוטח משלם 50% פחות מחברת הביטוח.

היו"ר ביטן סיכם ודרש מנציגי משרד התחבורה ורשות שוק ההון לקבל הצעה לפתרון הבעיה תוך שבועיים. הוא הוסיף כי הוא מקבל את הטענה שמחיר החלפים צריך להיות מחיר השוק האמיתי, ואמר כי צריך לטפל במוסכי ההסדר וברשימות השמאים. "לא יעלה על הדעת שחברות הביטוח קובעות מי בהסדר ועושות מה שהן רוצות", אמר.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
1.
23/02/2023
הרצליה
חברות הביטוח דורשות מהמוסך לממן רכב חלופי. הנחה משמעותית. ומשתמשת בחלקים לא מקוריים שברוב המקרים החלקים באיכות ירודה ולא ביטיחותיים. וכך חברות הביטוח רוצות להנות מכל העולמות.
כותרת
תוכן