תביעה ייצוגית: כשל ביחידת הבקרה במיצובישי
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד כלמוביל, היבואנית הרשמית בישראל של כלי רכב מסוג מיצובישי, ונגד היצרנית, החברה היפנית MITSUBISHI MOTORS. הבקשה נוגעת לכשל ביחידת הבקרה האלקטרו-אופטית, שהיא חלק בלתי נפרד ממערכת הבטיחות האקטיבית למניעת תאונות המותקנת בדגמים מסוימים של רכבי מיצובישי והמכונה ADAS. יחידת הבקרה ממוקמת בשמשה הקדמית של כלי הרכב וכוללת מערכת אלקטרונית עם רכיב אופטי שנועד לסרוק באמצעות מצלמה את המתרחש בדרך.
בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א על ידי בני הזוג רינה ונתנאל יומטוביאן מהיישוב אלעד נאמר, כי כשל ביחידת הבקרה מתבטא בחוסר תפקדו ראוי של המערכת האלקטרואופטית, שאינה מזהה נכונה את תנאי הכביש ואת הסכנות שבדרך. לפיכך יחידת הבקרה לא מקבלת מסרים באופן תקין, וכפועל יוצא מכך כושלות גם מערכות הבטיחות האקטיביות הרלוונטיות, שהמידע מהסביבה הנאסף באמצעות המצלמה אמור היה להגיע אליהן ממערכת הבקרה התקולה.
בשנים האחרונות, נאמר בבקשה, פרסמו רגולטורים בישראל ובעולם קריאות לתיקון (RECALL) בגין פגמים במערכות הבטיחות האקטיביות המותקנות בכלי רכב מתוצרת מיצובישי, והמושפעות במישרין מתפקודה של יחידת הבקרה. קריאות תיקון אלה לא הצליחו למצוא פתרון לבעיה. בחוות דעת מהנדסים המצורפת לבקשה נאמר, כי קיימת תקלה ביחידת הבקרה האלקטרואופטית, המשפיעה על מערכות הבטיחות האקטיביות. מדובר בתקלה סדרתית המשפיעה על תפקוד של רכבים רבים.
בבקשה נאמר, כי הביטוי לכשל ביחידת הבקרה האלקטרואופטית יימצא באי תפקודן של מערכות הבטיחות האקטיביות האחרות המותקנות ברכבי מיצובישי. לדברי המבקשים, האחריות להתרחשות הכשל האמור ביחידת הבקרה היא של היצרן והיבואן, המודעים היטב לעצם התקלה ולשכיחותה, והנוקטים פרקטיקה ידועה ופסולה של הענקת "אחריות נסתרת".
פרקטיקה זו רווחת בקרב יצרני כלי רכב, ולפיה במקרה שאותרה תקלה רוחבית בכלי רכב רבים, הם נושאים בעלות התקלה כולה (החלפת יחידת הבקרה) או חלקה, תחת שמות "מכובסים" שהמשותף להם הוא שנטילת האחריות מתבצעת תוך הסתרת עצם קיומה של מדיניות הכיסוי והקריטריונים להפעלתה מעיני בעלי הרכבים.
ההסתרה נועדה לאפשר להמשיך ולהתכחש לעצם קיומה של התקלה או לאחריות לנזקים הנובעים ממנה, וכן לאפשר מתן פיצוי באופן סלקטיבי לחלק קטן מבעלי הרכבים.
בית המשפט מתבקש לפסוק לחברי הקבוצה המיוצגת פיצויים הן בגין נזקיהם הממוניים המתבטאים בעלויות התיקון וההחלפה של יחידת הבקרה ברכב, והן בגין נזקיהם הבלתי ממוניים של אובדן נוחות ועוגמת נפש כפועל יוצא ממניעת האפשרות להשתמש באופן סביר ותקין ברכב בשל השבתת פעילות מערכות הבטיחות האקטיביות שבו.
בית המשפט גם מתבקש להורות לכלמוביל ולמיצובישי להודיע לכל בעלי כלי הרכב שבהם קיים הכשל האמור על דבר קיומו של הכשל, ולבצע קריאת תיקון יזומה (RECALL) לצורך טיפול בכשל. ככל שלא יימצא פתרון, להורות על הארכת האחריות בגין תקלות ביחידת הבקרה האלקטרואופטית בכלי הרכב למשך 10 שנים.