מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 501
לעמוד קודם

תמונת מצב - ענף הרכב

הערכת דן אנד ברדסטריט: בשנת 2023 25% מהסוחרים בענף הרכב יקרסו

08/03/2023
זמן קריאה: 10 דק'

בשנים האחרונות, בהתאם לגידול האוכלוסייה בישראל, היעדר תשתיות מספקות ותחבורה ציבורית שאינה מהווה עדיין תחליף, ענף הרכב אופיין בפעילות רחבה, על אף שהואטה בשנה החולפת.

רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט: "על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, השילוב של אינפלציה גבוהה, ייקור עלויות המימון הן למגזר העסקי והן למגזר הפרטי ועקב כך הירידה הצפויה בצריכה הפרטית, העלו מהמחצית השנייה של 2022 את רמת הסיכון הכללי במשק. המגמה צפויה להימשך גם בשנת 2023.

"באשר לענף הרכב, הוא אינו נמנה עם הענפים המסוכנים במשק. בשל מבנה הענף הריכוזי, המרווחים הגבוהים שמאפיינים אותו וביקושים גבוהים בשנים האחרונות, הוא לא צפוי להיות כזה גם בשנת 2023. עם זאת כ-25% מהסוחרים לא ישרדו את השנה הקרובה."

שרשרת הערך בענף הרכב כוללת את יצרני הרכב הבינלאומיים, יבואני הרכב (כ-15 קבוצות יבוא רשמיות המייצגות בישראל כמה יצרנים ואחראיות ל-97% מיבוא הרכבים לישראל, ולצידן כמה עשרות יבואנים מקבילים האחראים באופן מצרפי ל-3% מהיבוא), חברות ליסינג והשכרה (בעיקר 6-5 שחקניות עיקריות ולצידן חברות קטנות), סוחרי רכב (יותר מ-8,000 סוחרי רכב מורשים), גופי מימון והמשתמשים הסופיים: משקי בית, פירמות עסקיות וגופים ציבוריים.

בשנת 2022 נעו על כבישי ישראל 3.85 מיליון כלי רכב. למרות רמת מינוע נמוכה יחסית בישראל (כמות כלי רכב לכל 1,000 תושבים), צפיפות התנועה עדיין מהגבוהות בעולם. בהסתמך על מחקרים שנעשו בשנים קודמות, היא גבוהה פי 3.5 מהממוצע ב-OECD בשל ריכוז אוכלוסייה וצפיפות גבוהה במרכז הארץ, תחבורה ציבורית שאינה מפותחת דיה ואינה משמשת תחליף מספק לרכב פרטי, וקצב סלילת כבישים שלא מדביק את הגידול באוכלוסייה ואת העלייה ברמת החיים.

 

התפלגות כלי רכב בישראל לפי סוג, 2022. מקור: למ"ס. הנתונים נכונים לתחילת שנת 2022 (להערכת דן אנד ברדסטריט, לא חלו שינויים מהותיים בנתונים אלו במשך השנה)

 

מתוך 3.85 מיליון כלי הרכב המנועיים, 3.3 מיליון הם כלי רכב פרטיים (כ-86% מסך כלי הרכב המנועיים בישראל), 305 אלף הם משאיות (כ-8% מסך כלי הרכב), 156 אלף הם אופנועים (כ-4% מסך כלי הרכב) ו-60 אלף הם אוטובוסים ומוניות באופן מצרפי (כ-2% מסך כל הרכב).

 

התפלגות כלי רכב פרטיים בישראל לפי בעלות, 2022. מקור: למ"ס. הנתונים נכונים לתחילת שנת 2022 (להערכת דן אנד ברדסטריט, לא חלו שינויים מהותיים בנתונים אלו במשך השנה)

 

מתוך כלי הרכב הפרטיים, כ-88% בבעלות פרטית (2.9 מיליון כלי רכב), כ-7% בבעלות חברות ליסינג (220 אלף רכבים), כ-4% בבעלות חברות (כ-130 אלף רכבים) וכ-1% הם רכבי השכרה או תיור (30 אלף רכבים).

לאחר נתוני שיא בענף בשנת 2021 (מסירות של 290 אלף כלי רכב חדשים וקרוב ל-1.2 מיליון עסקאות של מכירת רכבים משומשים), הענף התאפיין בירידה של כ-8% בפעילותו בשנת 2022, שנבעה בעיקרה מהפגיעה בהיצע (משבר השבבים העולמי ומלחמת רוסיה באוקראינה - אזורים שבהם מיוצרים חלקים לענף).

השיבוש בהיצע גרם לביקוש לעלות על ההיצע, למחסור ברכבים חדשים בעולם ובישראל, להתארכות משך ההמתנה לקבלתם ולעליית מחירים. דגמים רבים התייקרו בשנה החולפת באלפי שקלים, בעיקר רכבים שמחירם נע סביב 150 אלף ש"ח, בשיעור של 6-4 אחוזים. בשנת 2022 נמסרו כ-268 אלף רכבים חדשים.

 

מסירות כלי רכב חדשים בישראל על ציר הזמן. מקור: איגוד יבואני הרכב

שוק הרכב המשומש

השיבוש במסירות של כלי רכב חדשים בשנת 2022 השפיע ישירות על שוק הרכבים המשומשים. פרטיים רבים וחברות המתינו לקבלת רכבים חדשים פרק זמן ארוך (לעיתים מספר חודשים עד חצי שנה), ובזמן הזה המשיכו להחזיק ברכבם המיועד להחלפה. לפיכך גם היצע הרכבים המשומשים נפגע. המגמה הביאה באופן כללי לעליית מחירים גם בשוק זה.

על פי פרסומים, בשנת 2022 התבצעו בסך הכול 1.1 מיליון עסקאות רכב בשוק המשומשות בישראל - ירידה של כ-8% בהשוואה לשנת 2021, שבמהלכה בוצעו קרוב ל-1.2 מיליון עסקאות של מכירת רכב משומש. המחסור בהיצע גרם לעליית המחיר של חלק מהמכוניות המשומשות. עסקאות רבות בדגמים מבוקשים התבצעו סביב מחיר המחירון ואפילו מעליו.

הקטגוריות הבולטות שבהן נצפו עליות מחירים בשוק המשומשות אשתקד הן רכבי מיני, סופר מיני וג'יפונים, שגם היום הן פופולריות.

בין הדגמים שמחיריהם עלו: בקטגוריית מיני - שברולט ספארק, יונדאי i10, קיה פיקנטו. בקטגוריה זו, הנחשבת לחתך המכוניות הזולות ביותר בשוק, עליות המחירים הגיעו ל-11-10 אחוזים); בקטגוריית סופר מיני - מאזדה 2, סיאט איביזה, טויוטה יאריס סטייל 1.5, יונדאי i20; בג'יפונים קטנים - סיאט ארונה, מזדה CX-3, קיה סטוניק ועוד.

שוק המשומשות סגר שנתיים טובות בסך הכול, גם אם שנת 2022 הייתה מעט פחות טובה מקודמתה מבחינת היקפי העסקאות.

הפריחה בשוק המשומשות הביאה להצפת השוק בסוחרי רכב. על פי נתוני משרד התחבורה, כיום קיימים יותר מ-8,000 סוחרי רכב מורשים (לחלקם כנראה היקפי פעילות נמוכים עד היעדר פעילות). לשם השוואה, בשנת 2019, טרם פרוץ מגפת הקורונה, תועדו כ-2,500 סוחרי רכב. לפיכך כמות סוחרי הרכב צמחה בשיעור של 400-350 אחוזים בתוך כ-3 שנים (מרבית העלייה הייתה בשנים 2022-2021, בהלימה לפריחת השוק).

קפיצה זו נתנה מענה לצורך שעלה מהשטח בתקופת הקורונה, והגדיל מאוד את הביקוש בתחום.

 

 

על פי נתוני דן אנד ברדסטריט, מגרשי הרכב והחלפים מתפלגים לאזורים בארץ. קיימים הרבה מגרשים יחסית באזור הצפון. השוק הנ"ל, שהתרחב מאוד בשנים האחרונות לפי מדדי דן אנד ברדסטריט, מאופיין בהרבה עסקים קטנים מאוד, לעיתים של אדם אחד עם מכוניות אחדות. השוק רגיש מאוד לשינויים. בלי גב כלכלי חזק שקיים ליבואניות הרכב, קשה לשרוד בענף בהתחשב בכל השינויים שנסקרו.

שוק הרכב החדש

שנת 2022 התאפיינה בשתי מגמות עיקריות: הגעתה של סין לשוק הרכב הישראלי וצמיחה מואצת של שוק הרכב החשמלי. אם בשנת 2021 יובאו לישראל רק כ-9,000 מכוניות מסין (ובעשור הקודם ברוב השנים לא יובאו כלל מכוניות מסין ארצה), בשנת 2022 נמסרו בישראל יותר מ-25,000 מכוניות חדשות תוצרת סין, מרביתן חשמליות (כולל רכבי טסלה ווולוו שאינם מותג סיני, אך יוצרו במפעלים בסין).

למעשה הרכבים הסיניים היו המקור השלישי בגודלו לשוק הרכב החדש בישראל בשנת 2022 (עם נתח שוק מצרפי של כ-10% לפי מדינת מקור). קוריאה הייתה המדינה ששלחה הכי הרבה מכוניות לישראל, עם כ-60,000 מכוניות בשנת 2022, בדומה לשנת 2021 (מקור ל-23% מהמכוניות שנמסרו בישראל ב-2022), ויפן היית המדינה השנייה מבחינת כלי רכב ששווקו לישראל, עם כ-38,500 מכוניות בשנת 2022 באופן מצרפי (כ-14% מסך המכוניות שנמסרו בישראל ב-2022).

מבחינת מותגים, גם בשנת 2022 יונדאי הובילה את השוק עם כ-42,500 מסירות שהן כ-16% מסך המכוניות החדשות שנמסרו בישראל (זהה להובלתה בשוק הרכב החדש בשנת 2021). קיה עלתה למקום השני עם כ-38,000 מסירות שהן כ-14% מסך המכוניות החדשות שנמסרו (בשנת 2021 הייתה במקום השלישי), וטויוטה ירדה למקום השלישי עם כ-37,000 מסירות שהן כ-14% מסך המכוניות החדשות שנמסרו. מאזדה במקום הרביעי עם קרוב ל-19,000 מכוניות (נתח של כ-7% מסך המכוניות החדשות), וסקודה במקום החמישי והיא האירופית היחידה בחמישייה המובילה עם כ-13,500 מסירות (נתח של כ-5% מסך המכוניות החדשות שנמסרו).

 

נתחי שוק מסירות של מכוניות חדשות לפי מותגים, 2022. מקור: איגוד יבואני הרכב

קבוצות היבוא המובילות בענף, 2022
יבואן רשמי מותגים מיוצגים מותגים נוספים מ-2023
כלמוביל יונדאי, מיצ'ובישי, מרצדס, ג'נסיס, סמארט ORA
יוניון מוטורס טויוטה, לקסוס, Geely  
טלקאר קיה, SERES  
צ'מפיון מוטורס סקודה, סיאט, פולקסווגן, אודי, BYD  
דלק מוטורס מזדה, פורד, BMW, MINI, לינקולן  
לובינסקי סיטרואן, פיג'ו, MG, אופל  
קרסו מוטורס רנו, ניסן, דאצ'יה, אינפיניטי, Chery  
מכשירי תנועה סוזוקי  
סמלת סובארו, Jeep, פיאט, אלפא רומיאו, הונגצ'י WEY
UMI שברולט, איסוזו, קאדילק  
טסלה מוטורס ישראל טסלה  
מאיר וולוו, הונדה LynkCo

שוק הרכב החשמלי

בשנתיים האחרונות החל להתפתח בישראל שוק הרכב החשמלי - שוק צעיר גם בקנה מידה עולמי. נתוני הענף לשנת 2022 מלמדים, כי הטכנולוגיה החשמלית הוטמעה בשוק בשנה זו באופן נרחב. נמסרו כ-27,600 מכוניות חשמליות, שהן כ-10.3% ממסירות המכוניות. זאת לאחר שבשנת 2021 נמסרו כ-11,000 מכוניות חשמליות (צמיחה של כ-250% בקטגוריה).

 

מסירות כלי רכב חשמליים ושיעורים מסך המסירות של כלי רכב חדשים, 2022-2020

 

בקטגוריית המכוניות החשמליות, הנשלטת בעיקר על ידי מותגים סיניים, "מלכת החשמל" לשנת 2022 הייתה Geely (מקבוצת יוניון מוטורס) עם כ-6,800 מסירות. אחריה טסלה עם כ-6,000 מסירות. BYD (מיוצגת בישראל על ידי קבוצת שלמה בשיתוף פעולה עם קבוצת אלייד, הבעלים של צ'מפיון מוטורס) מסרה כ-3,700 מכוניות (נכנסה לישראל לקראת סוף 2022), יונדאי מסרה כ-2,640 מכוניות ו-AIWAYS (מיוצגת בישראל על ידי אוטו חן מקבוצת בליליוס) מסרה כ-1,300 מכוניות.

 

נתחי שוק מסירות מכוניות חשמליות חדשות לפי מותגים, 2022

 

מלבד רכבים חשמליים מלאים, בשנתיים האחרונות התפתח בישראל שוק רכבי פלאג-אין (רכבים היברידיים בעלי סוללה חשמלית קטנה, המספיקה לנסיעה של עשרות ק"מ אחדים כרכב חשמלי). בשנת 2022 נמסרו כ-13,400 רכבים חדשים מסוג זה, שהם כ-5% מסך המסירות הכולל. באופן מצרפי, מסירות כלי הרכב החשמליים המלאים וההיברידיים פלאג אין חצו את ה-40,000 מסירות בשנת 2022 והיוו יחדיו יותר מ-15% מסך המסירות.

הביקוש למכוניות חשמליות הביא את מרבית קבוצות הרכב הגדולות לחבור ולייצג חברות סיניות ידועות בתחום. אם בשנת 2022 היו בשוק הרכב בישראל קרוב ל-15 מותגים סינים, בשנת 2023 אנו צפויים לחצות את ה-20 הדגמים, עם כניסת מותגים חדשים: WEY (מיוצג על ידי קבוצת סמלת), ORA (מיוצג על ידי כלמוביל), Voyah (מיוצג על ידי מטרו מוטור), LynkCo (מיוצג על ידי קבוצת מאיר) ועוד.

תחזית לשנת 2023

למרות ירידה בהיקפי הפעילות בענף בשנת 2022 על רקע הפגיעה בהיצע, השחקניות בענף ניצלו את הביקוש הקשיח בשנה החולפת לשם העלאת מחירים, כדי לפצות פר עסקה על כמות עסקאות קטנה יותר. דווקא שנת 2023 התחילה בסערה מבחינת כמות המסירות. בינואר 2023 נמסרו יותר מ-47,000 רכבים חדשים - קרוב לשיא המסירות בחודש אחד שהוא כ-48,000, כפי שנרשם בינואר 2021.

הנתון הגבוה עשוי ללמד, לפחות באופן ארעי, על שחרור כלשהו השתחררות של ה"פקק" שנוצר בשרשרת האספקה. משבר השבבים העולמי עדיין כאן, ורוסיה ממשיכה להתפלש בבוץ האוקראיני. לכן נצטרך לעקוב בחודשים הקרובים אחר נתוני המסירות כדי להבין אם נתון חודש ינואר מבשר על שינוי מגמה בקצב הדבקת הפער שנוצר בענף. יצוין כי באופן מסורתי, חודש ינואר נחשב חודש טוב בענף, ובדרך כלל מתאפיין בהרבה מסירות.

כך או כך, אם יימשך המחסור בדגמים מסוימים, אפשר להניח שהביקוש יוסט למותגים של יצרנים אחרים.

לכל זה יש להוסיף את המצב המאתגר שבו שרוי המשק. לאחר נתונים מקרו כלכליים טובים בשנת 2022, שלפיהם המשק צמח ב-6.5% והצריכה הפרטית עלתה בשיעור גבוה יותר, של יותר מ-7%, להערכת בנק ישראל הצמיחה במשק צפויה להיות בשנת 2023 כ-2.8%, ואילו הצריכה הפרטית צפויה להיחתך ל-4% בלבד.

כבר עתה ברור שהאינפלציה הגבוהה שליוותה אותנו בשנה החולפת צפויה להימשך בשנת 2023, גם אם תתמתן מעט. גם סביבת הריבית הגבוהה צפויה להימשך. ריבית בנק ישראל היא כיום 4.25%, לאחר שרק לפני כשנה הייתה 0.1% בעידן "הריבית האפסית".

עליית הריבית מייקרת גם למגזר הפרטי את עלויות המימון לטובת רכישת רכבים. נוסף על כך בחודש האחרון פחת השקל אל מול המטבעות הזרים (שער הדולר עלה בפברואר עצמו משער של 3.45 ש"ח בסוף ינואר לשער של 3.65 בסוף פברואר, ושער היורו עלה מ-3.75 בסוף ינואר ל-3.88 בסוף פברואר). המגמה תאלץ את יבואניות הרכב להעלות מחירים.

הרבה תלוי גם באיזה קצב תשתחרר שרשרת האספקה העולמית. רמת סיכון גבוהה יותר צפויה לשרור בקרב סוחרי הרכב. נראה כי הפריחה שאפיינה את שוק הרכבים המשומשים תתמתן, ובהתאם תפחת כמות העסקים בענף.

ההאטה בפעילות העסקית במשק, ובפרט בענף ההייטק, תאתגר גם את שוק הליסינג. גם בשוק זה רמת הסיכון עולה בקרב חברות ועסקים קטנים, אשר מלכתחילה תלויים במספר מצומצם יותר של עסקאות.

מבחינה צרכנית, המגמות המקרו-כלכליות צפויות להשפיע על יכולות הצרכנים והעדפותיהם. רק בינואר השנה הודיעה טסלה, שרכביה אינם זולים, על הורדת מחירים של עשרות אלפי שקלים, כהתאמה לסביבה הכלכלית.

להערכת דן אנד ברדסטריט, הביקוש לרכבים במחירים נמוכים צפויה להתגבר, כלומר רכבי מיני וסופר מיני, וכן רכבי פנאי, משפחה וג'יפונים, שמחיריהם 170-150 אלף ש"ח. עקב עליית עלויות המימון לעסקים ועקב הפיחות בשקל, נראה כי עליות המחירים בענף יימשכו גם בשנת 2023, באלפי שקלים לרכב, בהמשך למגמה מהשנה הקודמת (גלגול עלויות על הצרכנים).

בדן אנד ברסדטריט צופים, כי גם בענף הרכב, למרות שאינו נחשב בסיכון גבוה ולמרות שחודש ינואר היה חודש עם תוצאות טובות, יהיו האטה ושחיקה ברווחיות בשנת 2023. יש עדיין השפעה ממסירות וביקושים קודמים (משנת 2022). התחזית מושפעת מאירועי התקופה האחרונה: מצוקת חלפים שטרם הסתיימה, מעבר לרכבים חשמליים והתכווננות השוק לכך (כולל תחנות הטענה), התייקרות המימון לרכישת רכב בעקבות עלייה ניכרת בריבית, פיחות השקל שיגרור עלייה של מחירי הרכב החדשים, האטה כללית במשק וצריכה פרטית נמוכה יותר.

לענף הרכב, ובייחוד לתחום הליסינג, חשיפה גבוהה לשינויים בריבית. לחברות בענף צרכי הון גבוהים לטובת הצטיידות ברכב והחזקת ציי רכב. ובדן אנד ברדסטריט צופים כי עיקר האתגרים בענף יפקדו את החברות האלה. בשל צמצום בעובדים במשק ובקרב מגרשים וסוחרי רכב פרטיים, נראה כי 25% מהעוסקים בתת התחום הזה לא ישרדו את השנה הקרובה וייכנסו לכשל או יסגרו את פעילותם לחלוטין.

כמדינה, המשך הקידום של תוכנית הרכבת הקלה והמטרו הוא אלטרנטיבה ראויה, הנדרשת למצוקה הגדלה של רכבים פרטיים בכבישים. בדן אנד ברדסטריט סבורים, כי ברגע שהתחבורה הציבורית תהיה משמעותית, נוחה וידידותית, יהיה שינוי של ממש בצריכה של מכוניות פרטיות במדינה - נושא שכדאי לכל הענף להתחיל לחשוב עליו ולהיערך אליו כבר בעת הנוכחית.

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן