מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 504
לעמוד קודם

תביעה ייצוגית: פליטת תחמוצות חנקן

21/06/2023
זמן קריאה: 2 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד יצרניות הרכבים רנו הצרפתית, ניסאן היפנית ו-דאצ'יה הרומנית, ונגד החברה הישראלית קרסו מוטורס המייבאת ומשווקת בארץ את רכביהן והמפעילה רשת מוסכים המטפלים ברכבים אלו.

עניינה של הבקשה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א על ידי ארבעה מבקשים, הוא בכך שבמנועי הדיזל ברכביהן של רנו, ניסאן ודאצ'יה נעשה שימוש ב-DEFEAT DEVICE (תוכנה תרמיתית) שנועדה לזייף את נתוני פליטת הגזים המזהמים מכלי הרכב בעת בדיקת מעבדה.

בבקשה נאמר, כי פרשת "דיזלגייט" חשפה, כי מנועי דיזל פולטים כמות גדולה של תחמוצות חנקן (NOX), הרבה מעל לסף המותר ברגולציה. בפרשה זו הואשמה חברת פולקסווגן בהתקנת התוכנה התרמיתית האמורה, אשר שינתה את ניהול המנוע כאשר זיהתה שהרכב נמצא בבדיקת הומולוגציה לצרכי זיהום אוויר, באופן שיפלוט פחות תחמוצות חנקן ויותר תחמוצות חנקן.

במסגרת פרשה זו נעשו מחקרים ובדיקות רבות על ידי גופים רגולטוריים לרכבים של כמה יצרניות, בהן רנו, ניסאן ודאצ'יה. בבדיקות נמצאו חריגות גבוהות מסף הפליטה המותר של תחמוצות חנקן בעת שימוש רגיל.

דוחות הבדיקה מלמדים, כי בעת בדיקות מעבדה, רכבי רנו, ניסאן, ודאצ'יה עומדים בסף פליטת NOX (בדיקת הומולוגציה מעבדתית סטנדרטית). אבל בשימוש רגיל, להבדיל מבדיקת מעבדה, כל הרכבים שהופיעו בדוחות הבדיקה פלטו כמות גבוהה מאוד של תחמוצות חנקן יחסית למותר לפי התקן.

לדברי המבקשים, היקף פליטת המזהמים מכלי הרכב בעלי מנוע דיזל מתוצרתן של רנו, ניסאן ודאצ'יה, חורג מהתקן המותר בישראל בכל הנוגע לרכבים המיובאים מאירופה.

לטענת המבקשים היצרניות ביקשו, באמצעות שימוש בתוכנה התרמיתית, להגדיל את מכירותיהן תוך שהן נהנות משני העולמות: מצד אחד הציגו את הרכבים כחסכוניים בדלק ובעלי ביצועים טובים, ומצד שני הציגו את רכביהן כעומדים בדרישות הרגולציה וזכו בין השאר בהטבות מיסים ניכרות של הפחתה במס קנייה (הטבות "מיסוי ירוק") שאפשרו להן להוזיל את המחירים לצרכן.

לטענת המבקשים, רנו, ניסאן ודאצ'יה הונו את הרשויות, הצרכנים והציבור הרחב באשר לשיעור הפליטה של גזים מזהמים הנפלטים מרכביהן, והציגו נתונים נמוכים בהרבה מהמצב בפועל. על ידי כך גרפו לכיסן רווחים וזכו בהטבות מס. סביר מאוד להניח, כי אילו היו מציגות את ערכי פליטת המזהמים האמיתיים, כלל לא היה מתאפשר לשווק את רכביהן בארץ.

לאחרונה אושרה תביעה ייצוגית נגד קונצרן פולקסווגן ונגד היבואנית צ'מפיון מוטורס בטענה כי בכלי רכב מתוצרת פולקסווגן בעלי מנוע דיזל, הותקנה תוכנה תרמיתית שנועדה לזייף את נתוני פליטת המזהמים בזמן בדיקה כאילו רמת הפליטה נמוכה מהרמה המותרת על פי התקן, וזאת כדי לעמוד ברף המותר על פיו. הוגשו בקשות רשות ערעור על ההחלטה.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן