מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 506
לעמוד קודם

איגוד המוסכים: ריכוזיות בתחום החלפים

25/07/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

הוועדה לביקורת המדינה דנה במצב התחרותיות בענף הרכב על רקע דו"ח מבקר המדינה מהשנה האחרונה על הסדרת ענף הרכב והתחרותיות בענף יבוא כלי הרכב.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי: "כל אדם שניסה לקנות רכב מבין שהמצב קשה בענף הרכב, הן מבחינת מחיר והן מבחינת חלקי חילוף. זה חלק מרכזי מיוקר המחיה בישראל. כדי להקל על הצרכן צריך שבכל תחום יוכלו לפעול ביבוא מקביל ולקבל אותו מוצר במחיר נמוך יותר. הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה להעביר את כל התקנות שכבר תוכננו ולחשוב על חקיקה נוספת בתחום שתסייע לציבור."

עו"ד צחי סעד, מנהל חטיבה במשרד המבקר, הציג מעיקרי הדו"ח, המלמדים על בעיות ברמת התחרותיות ביבוא כלי רכב ועל רווחיות גבוהה בענף באופן עקבי בהשוואה לענפים אחרים שנבדקו בדוח. כשלי שוק וליקויים נמצאו גם בענפי המשנה - שוק הליסינג, שוק כלי הרכב המשומשים, שוק האשראי לרכישת כלי רכב וענף התחזוקה, הכולל את שוק החלפים, את המוסכים ואת השמאים.

הליקויים מלמדים כי רפורמת היבוא המקביל לא הביאה לירידת מחירים של מכוניות חדשות. הצרכנים לא קיבלו במצטבר שום חלק בירידה בעלויות הגולמיות, שוק הרכבים המסחריים ורכבים בעלי שבעה מקומות בריכוזיות גבוהה ועוד. משרד המבקר אומר, כי רשות התחרות ומשרד התחבורה צריכים לבדוק את הנושא. כרגע יש ואקום שאינו נבדק ומטופל.

עינת סגל, מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה: "הרבה מהדברים שעולים בדו"ח באו על פתרונם. אנו סוקרים את השוק כל העת ובודקים מה יעזור ליבוא מקביל. בקרוב יעלה קמפיין שיביא לידיעת הציבור שיש אחריות על הרכבים גם בטיפול במוסכים אחרים ועל ידי יבואן מקביל. בקרוב יובאו תקנות שיגדילו את מכסת היבוא של הרכבים. לגבי החובה שכל יבואן יתקשר עם סוכן מורשה - אי אפשר לשנות את זה. הדבר נוסה."

 

 

חזי שייב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב אמר בדיון, כי על אף שלחברות יש אינטרס להאריך תקופה הנדרשת לרישום רכב, "אנחנו מתנגדים לכך, כי יש פגיעה באמינות לצרכנים. אי אפשר למכור רכב בתור רכב חדש אחרי שנה. נכון שבתקופת הקורונה היו הקלות, אבל אסור להגדיל את זה. בשנתיים האחרונות נכנסו כמעט עשרה מותגים חדשים, והשוק הסיני תופס 16% מהשוק. אין דבר טוב יותר מזה שבתוך שנה וחצי מוצרים נוספים נכנסו לשוק.

"לצערי, אנו מוצאים את עצמנו כל הזמן מתעסקים בירידה לפרטים. כל הזמן בודקים אותנו בזכוכית מגדלת. אי אפשר להשוות את ענף הליסינג לענף המכירות של רכב חדש. אומדני הרווחיות אינם נכונים, ולא הובאו בחשבון מבצעים והנחות.

"לגבי ירידה בשערי החליפין, כששער החליפין יורד, המחיר עולה, ולהיפך, מכיוון שהם רוצים להתחרות בשוק הרכב בישראל, וזה גורם ממתן. הבדיקה של הריכוזיות צריכה להיעשות בהשוואה לאירופה. יש מס שיכול להגיע עד 100%. זו החלטה של מדינת ישראל. אנחנו מבצעים את גביית המס."

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "יש ריכוזיות מטורפת לגבי חלפים. במקום 42 ספקים, יש שלושה. אין מיזוג שלא מאשרים בתחום החלקים. פעם היו פונים אלינו לפני כל מיזוג, והיום לא. אני מייצג 5,700 מוסכים, ויש תחרות גדולה, אבל צריכים תחרות משנית כדי שנוכל לתת לצרכן שירות טוב."

עו"ד מעיין מור, רשות התחרות: "בתחום הרכב אנו משקיעים הרבה משאבים: תיקון חקיקה לאיסור פגיעה ביבוא מקביל ויבוא אישי, מעבר לציטוט של מחירי שוק, קידום מדד עלות התחזוקה ועוד. רשות התחרות בודקת כל הזמן את שוק הרכב. אנו נותנים ייעוץ למשרד התחבורה. בשנה האחרונה ייסדנו סט של כללים מתי להגיע להיוועצות איתנו. במקרים מתאימים אנו יוצאים בהמלצות כגון לא לתת רישיון או לא לחדש רישיון."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן