מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 506
לעמוד קודם

ועדת הכלכלה: תקנות למניעת שכחת ילדים

31/07/2023
זמן קריאה: 3 דק'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה פה אחד את הצו שהגיש משרד התחבורה, שמאריך את תוקפה של הוראת השעה העוסקת באכיפת התקנות למניעת שכחת ילדים עד 29 בפברואר 2024.

היו"ר ביטן אמר, כי כדי שההוראה תהיה אפקטיבית, צריך להכניס אותה לחלק מהבדיקות שצריך לבצע מכון הרישוי, וביקש ממשרד התחבורה לבחון כיצד ליישם זאת.

בכנסת הקודמת אישרה ועדת הכלכלה תיקונים לתקנות התעבורה, לפיהן מי שמסיע ילד עד גיל 4 ברכב פרטי יחויב להתקין בו מערכת למניעת שכחה. התיקון הזה נקבע כהוראת שעה, עד 29 בפברואר 2024. כן נקבע תיקון לצו התעבורה, הקובע כי העונש על הסעת ילד ללא מערכת כזו הוא קנס של 250 שקלים ו-4 נקודות. הצו הקובע את הקנס נקבע כהוראת שעה עד 31 ביולי 2023. כעת אישרה הוועדה להאריך את הצו הקובע את הקנס ולהתאימו לתקנה הקובעת את העבירה, כך שגם אפשרות האכיפה תישאר בתוקף עד פברואר 2023.

סגן היועץ המשפטי של משרד התחבורה, עו"ד דוד טמיר הסביר, כי התיקון הוא טכני במהותו, ונועד להתאים את מועדי הוראת השעה של החובה להתקין מערכת עם מועדי הצו הקובע את הקנס. הוא הזכיר כי הוראת השעה נכנסה לתוקף ב-1 במרס 2022, והוסיף כי מנתונים שקיבל המשרד מהמשטרה עולה שניתנו שמונה דוחות בגין העבירה האמורה.

עו"ד טמיר התייחס לסוגיה שהעלה היו"ר ביטן ואמר, כי רוב המערכות לא מחוברת לרכב והדבר עשוי להיות בעייתי ליישום. ליבואנים יש תמריץ מיסוי המעודד אותם לייבא רכבים שבהם המערכת כבר מותקנת.

היו"ר ביטן ביקש לבחון את הדברים ולהשיב לוועדה עד נובמבר השנה, וביקש לבחון החמרת הענישה.

ח"כ בועז טופורובסקי ציין, כי המשטרה אמרה שלא תאכוף את זה ושרת התחבורה הקודמת ניסתה לבטל את התקנה. יכול להיות שאין מנוס מלחייב את היבואנים להתקין את המערכת ברכבים חדשים.

 

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

 

עו"ד טמיר ציין, כי לא כל רכב צריך את המערכת, אלא רק מי שמסיע ילד מתחת לגיל 4, ואמר כי יש יבואנים שאין להם בכלל את המערכת, לכן זה עלול להיות חסם יבוא.

ח"כ יונתן משרקי ציין, כי המערכת עולה בין 70 ל-200 שקלים. לדבריו צריך לשקול לתת הנחה בטסט למי שיתקין מערכת, וצריך להשקיע גם בהסברה. לפי נתונים של ארגון בטרם על בטיחות ילדים, מאז תחילת השנה נלכדו יותר מ-900 ילדים ברכבים.

ח"כ מיכאל ביטון הזכיר, כי השרה הקודמת מרב מיכאלי ביקשה לדחות את יישום התקנה והוועדה בכנסת הקודמת אישרה לה, אבל אז החליטה בניגוד לדעת הוועדה לבטל את התקנה. "תינוקות מתים והם קראו לזה הפחתת רגולציה עודפת. אמרנו שנסכים לביטול בתנאי שיהיה תקציב למכשירים להורים מקרב האוכלוסיות המוחלשות, אבל המדינה סבסדה מכוניות חדשות ולא מוכנה לסבסד רכב ישן. צריך להחזיר גם את האכיפה וגם את התקצוב לחלוקת המכשירים", אמר.

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת אלגום מזרחי ציינה, כי אין נתונים מסודרים באשר לשימוש במערכת. היא הוסיפה כי גם בישראל אין גוף ממשלתי שאוסף נתונים באופן מסודר. לדבריה, יש שתי סיבות להילכדות: האחת, ילדים נכנסים בנוכחות הורים לרכב, ננעלים בו ואז מחולצים. השנייה היא שכחה או הילכדות שאף אחד לא יודע ממנה.

מנתונים של בטרם וידידים עולה, כי מדובר ביותר מאלף מקרים של הילכדות בשנה. בשנת 2022 אירעו 1,970 מקרים כאלה. מאז 2010 ועד היום היו 48 מקרי מוות, 34 מהם בשל שכחה ו-14 בשל הילכדות. עוד ציינה אלגום מזרחי, כי איטליה היא המדינה היחידה שחייבה התקנת המערכת, ואין עדיין נתונים ממנה באשר ליישום.

ראש אגף תכנון ומדיניות ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרב רפאלי אמרה, כי הנושא לא מוגדר כתאונת דרכים, ומאחר שאין גוף שאחראי לטיפול, הרשות לקחה על עצמה לבצע הסברה.

נציגת בטרם, עינת שגיא אלפסה הוסיפה, כי התקנה היום היא מס שפתיים, כי הורים לא יודעים שהיא בתוקף. לדבריה, צריך להשקיע בהסברה בדיוק כמו שמסבירים להורים איך עושים אמבטיה ראשונה, וצריך תקצוב.

ראש מדור תעבורה במשטרה, סנ"צ לימור שזו אמרה, כי המשטרה מברכת על הארכת הצו, וציינה כי הוא חשוב מעצם היותו. עם זאת, הודתה, בדיונים הקודמים המשטרה הציגה את הבעייתיות באכיפה. המשטרה רצתה להציע את ההצעה שהציע היו"ר ביטן - שהבדיקה על הימצאות המערכת תתבצע במכוני הרישוי בטסט השנתי.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
1.
02/08/2023
איך יבדקו את זה בטסט?
תסבירו לי איך יבדקו את זה בטסט? לא לכולם יש ילדים בגילאים האלו, ולכן אין מה לבדוק אצלם. ולאלו שיש, הם יכולים לפרק את מושב הבטיחות לפני ההגעה לטסט השנתי.
כותרת
תוכן