מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 507
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית: פגם בכריות האוויר

20/08/2023
זמן קריאה: 1.5 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי נגד יצרנית הרכב הגדולה טויוטה (TOYOTA MOTOR CORPORATION) היפנית והיבואן הרשמי של רכבי טויוטה בישראל, חברת יוניון מוטורס ישראל מת"א. בבקשה טוען המבקש, רחמים כהן, הבעלים של רכב טויוטה קורולה, כי עניינה בפגם בשבב אלקטרוני מסוג DS84 (ליבת מערכת הבקרה של בקר כריות האוויר) המותקן ביחידת הבקרה של כריות האוויר ברכבי טויוטה, וכי הוא פגם בטיחותי ומסכן חיים. בעטיו של הפגם קיים פוטנציאל שכריות האוויר ומותחני חגורות הבטיחות לא ייפתחו בעת תאונה המצריכה את פתיחתן.

על פי רישומי משרד התחבורה, ישנם כ-57,000 כלי רכב מדגמי טויוטה קורולה וטויוטה אוריס בישראל עם השבב הפגום, וייתכן שהשבב מצוי גם בדגמי רכב נוספים של טויוטה בישראל.

לבקשה צורפה חוות דעת מומחים מטעם המבקש (פרופסור ערן שר וד"ר גדעון גולדוויין מן הטכניון) שבה נאמר כי השבב אחראי לייצר אות חשמלי בזמן אמת, עת מתקבלת אינדיקציה מחיישני הרכב שהרכב נקלע לאירוע תאונתי המצריך פתיחה של כרית האוויר ומותחני חגורות הבטיחות, והוא נועד ליזום את ההפעלה של כרית האוויר ומותחני חגורות הבטיחות. כשל ביחידה זו בזמן אמת עלול לגרום (וגרם בפועל) לכריות האוויר ולמותחני חגורות הבטיחות לא לתפקד כנדרש ברגע האמת. הכשל האמור עלול לגרום, וכבר גרם, להרוגים ופצועים.

בבקשה מצוין, כי השבב האמור מותקן לא רק ביחידות בקרת כריות אוויר של טויוטה אלא גם ביחידות בקרת כריות האוויר אצל מספר יצרניות רכב נוספות ברחבי העולם, בהן קיה, יונדאי ופיאט קרייזלר, ואף אצלן גרם אירועי כשל של יחידות הבקרה של כריות האוויר בזמן אמת בעת אירועי תאונה שהביאו להרוגים ופצועים.

עוד נאמר בבקשה, כי על רקע אירועי הכשל והפגם בשבב, ערכו יצרניות הרכב האמורות ריקולים בארה"ב לכלי הרכב שבהם מותקן השבב. טויוטה הכריזה על ריקול לרכביה במדינות מסוימות בעולם אך לא בישראל. בשל היות השבב פגום, הופסק ייצורו והוא אינו מותקן יותר ברכבים לכל המאוחר מאז שנת 2019.

לדברי המבקש, מעבר לחובתה של טויוטה להחליף\לתקן את הרכיב הפגום ולנקוט צעדים מניעתיים לגבי הסיכון הבטיחותי הנובע מן הרכיב הפגום, לקוחותיה זכאים לפיצויים בגין נזקיהם.

 

 

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן