מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 508
לעמוד קודם

הכנס המרכזי של איגוד השמאים 2023

27/08/2023
זמן קריאה: 3 דק'

ביום שלישי, 12 בספטמבר 2023, יתקיים בשעה 15:30 במכון מופ"ת בתל אביב כנס מרכזי והרמת כוסית לראש השנה. בפתיחת הכנס יחולקו תעודות לחברי כבוד - שמאים ותיקים באיגוד, מראשוני השמאים בארץ שבמהלך עיסוקם במקצוע השמאות היו או עדיין חברים באיגוד ותרמו לעשייה הציבורית ולקידום המקצוע. בהמשך נרים כוסית לכבוד ראש השנה, ולאחר מכן יחלו ההרצאות.

ההרצאה הראשונה תעסוק בהשפעת המונופולים על העסקים הקטנים והבינוניים במשק הישראלי ותועבר ע"י איילת שקד, יו"ר קרדן נדל"ן ושרת המשפטים והפנים לשעבר. המשתתפים יוכלו לשאול שאלות בנושא. כעסקים קטנים ובינוניים, הנושא משפיע על התנהלותם המקצועית של השמאים כמעט מדי יום.

לאחר מכן, עו"ד יוחאי בן-שמואל, סגן מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, יספר על שמאות וחשיפה לסיכונים פליליים תוך מתן דוגמאות מהשטח.

ולבסוף, לבקשת החברים, היועץ המשפטי של איגוד השמאים, עו"ד שלמה תוסייה-כהן, ירצה על תקנות המומחים החדשות וניגוד עניינים בעבודת השמאי - נושא חשוב ממדרגה ראשונה, שבו נתקלים שמאים חדשות לבקרים.

באי הכנס יקבלו שי קטן לרגל החג.

 

לפרטים והרשמה הקישו כאן

קיזוז פיצוי למבוטחים בתחום חלקי חילוף

בטיוטת רשות שוק ההון מיוני האחרון, הנוגעת למדיניות חלק מהמבטחות לקזז מהתשלום למבוטח את ההפרש בין מחיר החלפים של ספק החלפים של המבטחת לבין מחירם בשומה שקבע השמאי אם הוא קבע חלק חילוף יקר יותר, קובעת הרשות שהפחתת תגמולי הביטוח ממבוטח תיעשה רק לאחר שהחברה יידעה את המבוטח מראש ובאופן ברור לגבי כל ההשלכות.

איגוד השמאים פנה לרשות שוק ההון וטען שהרשות חרגה מסמכותה מאחר שאינה הרגולטור של שמאים. נוסף על כך הכרעת הרשות סותרת את "חוזר השמאים" הקובע כי "הצעת התיקון והשומה של שמאי החוץ יהיו הצעות התיקון והשומה הקובעות", וכן את חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שקובע כי הערכת שיעור הנזק שנגרם לרכב בתאונה יכולה להיעשות אך ורק על ידי שמאי רכב מורשה. עוד נטען, כי הכרעה זו מעצימה את הבידול בהשתתפות העצמית בין מבוטח שמתקן את רכבו במוסך הסדר למבוטח שמתקן את רכבו במוסך שאיננו בהסדר מעצם הקיזוז הנוסף של 20% ויותר מעלות התיקון. למעשה, הדבר צפוי להביא להשתלטות מוחלטת של חברות הביטוח על שוק תיקוני הרכב באמצעות מוסכי ההסדר שלהם ולפגיעה אנושה בתחרות.

ואכן, אותן חברות ביטוח הנוקטות במדיניות קיזוזים זו, אף יצאו בדרישה מפורשת למוסכים שאינם בהסדר לרכוש דרכם חלפים לתיקון כלי רכב, תוך איום שיקזזו למבוטחים מהחזרם אם לא ישתמשו בחלפים אלו. כך למעשה מכוונות אותן מבטחות את המבוטחים למוסכי ההסדר, כי כעת ל"נזק" שנגרם למבוטח בגין פנייה למוסך שאינו בהסדר, תתווסף הפחתה מן התביעה בגין מחירי החלקים.

עוד לפני פרסום טיוטת רשות שוק ההון בנושא, הגיש איגוד המוסכים במרס האחרון עתירה בעניין לבית המשפט העליון נגד רשות שוק ההון ומשרד התחבורה ואיגוד חברות הביטוח.

 

 

הפרקליטות השיבה לבית המשפט בשם המשיבים, כי פורסמה טיוטת רשות שוק ההון בנושא והסתיימה שמיעת הציבור וכל הגורמים הרלוונטיים, וכעת הרשות שוקדת על נוסח סופי של ההכרעה. לכן אין מקום שבית המשפט יתערב בסוגיה בטרם תתקבל החלטה סופית בעניין. המשיבים ביקשו להציג את הנוסח הסופי בספטמבר, ובג"ץ אכן העניק למשיבים ארכה נוספת עד 19 בספטמבר.

בתשובתם ציינו המשיבים, כי הרשות תסתמך בהכרעתה הסופית על פסק דין של בית משפט השלום באשדוד מיולי האחרון העוסק בסוגיה זו. בפסק דין זה, בית המשפט מקבל את עיקרון הקיזוז, אך גם מקבל את התביעה באותו מקרה, כי חברת הביטוח לא הוכיחה שהיא אכן מקבלת הנחה על החלקים. כלומר, אם הייתה חברת הביטוח מציגה הסדר עם ספק חלקים שלפיו יספק להם את החלק במחיר מופחת, היה בית משפט השלום דוחה את התביעה להפרשים. מפסק דין זה אפשר להבין שרשות שוק ההון תחייב את חברת הביטוח להציג הוכחה להנחה על החלקים אם תחליט לקזז מתגמולי הביטוח בגין הפרש בין מחירי החלקים.

חברת ביטוח חויבה לשלם לשמאי שכר טרחה

פסק דין מ-12 ביולי 2023 של בית משפט השלום בראשון לציון, מחייב את חברת הביטוח שנתבעה לשלם את מלוא שכר הטרחה של השמאי. לפי קביעת בית המשפט: "את שכר השמאי קובע השמאי במסגרת תנאי השוק החופשי, והוא מגלם את ניסיונו, כישרונו, איכות השירות שניתן וכו'. אין בגובה שכרו של האחד כדי להגביל את האחר."

 

לפסק הדין הקישו כאן

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן