מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 511
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית: כשל במנגנון הגלילה בחגורת הבטיחות

29/11/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד התאגיד היפני MAZDA MOTOR CORPORATION וחברת דלק מוטורס, היבואנית והמשווקת בישראל של כלי רכב מסוג מזדה, בטענה לכשל במנגנון הגלילה בחגורת הבטיחות המותקנת ברכבי מזדה.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נאמר, כי בהתאם להוראות הרגולציה החלה על תקינותן של חגורות בטיחות המותקנות בכלי רכב, על היצרן לוודא כי מנגנון הנעילה של החגורה יפעל באופן תקין לפחות 45,000 מחזורי משיכה בתנאי שימוש רגילים, בכלל זה תנאים שבהם המכניזם חשוף לקורוזיה ולאבק. המשמעות של מספר מחזורי המשיכה כאמור היא שמנגנון החגורה צריך לפעול באופן תקין כל חיי הרכב.

בבקשה שהגיש כפיר כהן תושב רחובות, לאחר שרכש רכב חדש מסוג מזדה CX-30 נטען, כי בכלי הרכב קיים כשל במנגנון הגלילה בחגורת הבטיחות, המביא לכך שאורך חיי החגורה מתקצר באופן שאינו קרוב לדרישות הרגולציה הרלוונטית. לטענת המבקש, החגורה לא נגללת בחזרה לאחר משיכתה אלא נותרת רפויה ומשוחררת.

בבקשה נאמר, כי על פי המידע החלקי הקיים בשלב זה ובהתאם לממצאי חוות דעת מומחים, הכשל נובע מייצור לקוי של יציקת גליל האלומיניום במיתקן הגלילה. בגלל הכשל נוצר חיכוך בלתי רצוי על הרכיב העשוי מפלסטיק (דיסקה), ועקב כך הוא מתפורר וחלקיקיו מביאים לירידה עד כדי חוסר תפקוד מלא של חגורת הבטיחות. המבקש טוען שמדובר בכשל רוחבי וסדרתי בייצור חגורות הבטיחות, שאין לו קשר לאופן השימוש בחגורה על ידי בעל הרכב או לאופן תחזוקת הרכב.

בבקשה נאמר כי המומחים מציינים בחוות דעתם, כי לכשל עלולות להיות השלכות בטיחותיות גם לפני שהנהג או משתמשי הרכב איתרו את הכישלון המוחלט של מיתקן הגלילה, מאחר שהצטברות חלקיקי הפלסטיק המגבירה כאמור את החיכוך בין דיסקת הפלסטיק לבין יציקת האלומיניום, היא מטבע הדברים תהליך הדרגתי. החיכוך עלול להפריע לפעולה של קפיץ הגלילה ולהקשות עליו לגלול בחזרה את חגורת הבטיחות גם אם טרם נוצר בין החלקיקים מגע הדוק המנטרל לחלוטין את פעולת הקפיץ. במקרה שהקפיץ מתקשה לגלול בחזרה את החגורה, היא לא תהיה מתוחה כהלכה על הנוסע בעת התנגשות, באופן שפוגם בפעילותם התקינה של מנגנון הנעילה (ראצ'ט) ומנגנון הנעילה הפירוטכני, ועלול לפגום ביעילות הפעולה של חגורת הבטיחות בשעת תאונה.

 

 

עוד המבקש מציין, כי עדויות רבות במרשתת מלמדות, כי הכשל במיתקן הגלילה של חגורות הבטיחות הוא כשל סדרתי ורוחבי, במגוון דגמים בכלי רכב מתוצרת מזדה. היעדר טיפול בתוך זמן סביר, כמתחייב בדין בכשל הנובע מפגם בייצור על ידי חברות מזדה ודלק מוטורס, המודעות היטב לכשל האמור, בשל מחסור חריף בחלקי חילוף, אף הוא בגדר תופעה מוכרת ונרחבת בארץ ובעולם.

בית המשפט מתבקש לפסוק לבעלי כלי הרכב האמורים פיצויים בגין אי יכולתם להשתמש שימוש סביר ברכביהם ובגין נזקיהם הבלתי ממוניים, ולחייב את תאגיד מזדה וחברת דלק מוטורס להודיע לכל בעלי כלי הרכב האמורים, שבהם קיים הכשל הסדרתי האמור, על קיומו של הכשל, לבצע קריאת שירות לצורך אבחון וטיפול, ולחייבן לפצות את בעלי הרכבים בגין עלויות תיקון הכשל. כמו כן בית המשפט מתבקש להטיל עליהן אחריות עתידית לכל תיקון נזק ולכל עלות שתיגרם לבעלי הרכבים כתוצאה ישירה או עקיפה של הכשל למשך 10 שנים ממועד עליית הרכב לכביש.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן