מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 511
לעמוד קודם

פרויקט הרחבת כביש 6

26/11/2023
זמן קריאה: 2.5 דק'

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר הודיעו על השלמת הסגירה הפיננסית לפרויקט ההרחבה והשדרוג של כביש 6, שיכלול לראשונה בכביש נתיב ייעודי לתחבורה ציבורית ולרכב רב תפוסה.

הפרויקט, שעלותו נאמדת בארבעה מיליארד שקלים, יבוצע במתכונת BOT ויכלול הוספת נתיב רביעי בין מחלף קסם למחלף עירון והוספת נתיב שלישי ממחלף עירון למחלף עין תות, סך הכול כ-60 קילומטרים בכל כיוון. כמו כן יוקם מחלף חדש, מחלף בית נחמיה. הנתיב השמאלי החדש ישמש לתחבורה ציבורית ולרכב רב תפוסה.

בחודש אוגוסט 2022 נחתמה תוספת להסכם הזיכיון שבה התחייבה הזכיינית, חברת דרך ארץ הייווייז, להקים, לממן, לתחזק ולהפעיל נתיב נוסף. בתום הליך תחרותי נבחרו לפני כחודשיים הקבלנים לביצוע עבודות ההקמה, וכעת הושלמה תוכנית המימון לפרויקט.

בימים האחרונים הושלמה הסגירה הפיננסית לפרויקט על ידי חברת דרך ארץ הייווייז, בבעלות קרן תש"י וקרן נוי, בעלת זיכיון המדינה להקמה, תפעול ותחזוקה של כביש 6 בקטע המרכזי, החשב הכללי, חברת חוצה ישראל המשמשת כזרוע הביצוע של משרד התחבורה ובנק הפועלים שהוביל את קבוצת המלווים.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "הרחבת כביש 6 תשרת את כל משתמשי הדרך, הן את נהגי הרכב הפרטי והן את אלה האוטובוסים, ותעודד נסיעות שיתופיות המאפשרות נסיעה בנר"ת וחיסכון בזמן. גם בימים אלה של מתח ביטחוני, משרד התחבורה ממשיך לתכנן לטווח ארוך כדי להבטיח את צמיחתה ושגשוגה של מדינת ישראל, עם דגש בפריפריה, תוך כדי שמירה על רצף תפקודי."

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "צעד חשוב נוסף למען אזרחי ישראל והכלכלה הישראלית. להרחבת כביש שש יש משמעות אדירה למערך התשתיות בישראל ובפרט לכל הנוסעים. השלמת הסגירה הפיננסית של הפרויקט מעבירה מסר של המשך בנייתה והתפתחותה של מדינת ישראל."

גופים מוסדיים בהובלת בנק הפועלים, מנהל החוב, יעניקו שלושה מיליארד ו-600 מיליון שקלים למימון הפרויקט. השתתפותם של עמיתים, כלל, מגדל, מנורה, הפניקס ומיטב דש במימון העסקה היא הבעת אמון בפרויקט ויותר מזה, מלמדת על חוסנו של המשק הישראלי, שבתקופה מורכבת וקשה ממשיך לתפקד ולעסוק בצמיחתה ובשגשוגה של מדינת ישראל.

 

In3D

 

הרחבת הכביש תחולק לארבעה תתי-פרויקטים: מחלף קסם לניצני עוז, ניצני עוז למחלף עירון, מחלף עירון למחלף עין תות והקמת מחלף בית נחמיה. ביצוע העבודות צפוי להתחיל בשנת 2024 ולהסתיים עד סוף 2028. כביש 6, עורק התחבורה המרכזי במדינת ישראל, משמש כ-260 אלף כלי רכב ביממה, והרחבתו תאפשר מתן מענה לביקוש הגבוה בקטעים אלה.

הרחבת כביש 6 צפויה להביא להפחתה ניכרת בגודש התנועה למאות אלפי הנהגים הנוסעים בכביש מדי יום, ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית ונסיעה שיתופית ברכב. ההרחבה צפויה להביא להתייעלות ולחיסכון בזמן נסיעה יקר.

הפרויקט מנוהל בשיטת PPP באמצעות ועדת מכרזים בראשות אושרת דוד-דקר, סגנית בכירה לחשב הכללי, ובהשתתפות משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "גם בימים אלה, כאשר כל עובדי משרדנו עוסקים יומם ולילה בשמירה על פעילותן התקינה של מערכות התחבורה ברחבי המדינה ביבשה, בים ובאוויר, אנחנו ממשיכים לקדם את תכנונם וביצועם של פרויקטי תשתית רחבי היקף ליום שאחרי המלחמה, כי היום הזה יגיע, ונהיה ערוכים לו בכל הדרכים."

החשב הכללי במשרד האוצר, יהלי רוטנברג: "קידום פרויקטי תשתית לאומיים הוא חיוני להתאוששות המשק. הצלחת הפרויקט מלמדת על חוסנה של הכלכלה ועל היכולת לגייס מימון והשקעות גם בימים אלו. שיטת PPP לקידום פרויקטים ממשיכה להניב פרי, ואנו מקדמים מכרזים בתחומים תחבורה, פסולת, אנרגיה, מים ובינוי."

מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "השלמת הסגירה הפיננסית היא הבעת אמון בפרויקט הלאומי, כביש 6, ובחשיבותו כעורק תשתית חיוני ומרכזי למדינת ישראל ולאזרחיה. אנו גאים להוביל את הפרויקט היחיד מסוגו, המחבר את הארץ לאורכה ולרוחבה, ובאמצעותו יופחתו עומסי התנועה לנוסעים הרבים."

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן