מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 513
לעמוד קודם

בקשה לתביעה ייצוגית: פגם מובנה בגיר

10/12/2023
זמן קריאה: 2 דק'

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד נגד יצרנית הרכבים הדרום קוריאנית HYUNDAI MOTORS והזכיינית שלה בישראל, חברת כלמוביל מראש העין. נטען לפגם מובנה בתיבת ההילוכים (גיר) האוטומטית והרציפה, המותקנת בכלי רכב מדגם יונדאי וניו שנות ייצור 2022-2020 (רכב פנאי-שטח קטן). הפגם גורם למגוון תקלות ותופעות מטרידות, בלתי רצויות ומזיקות לרכב, אשר חווים המשתמשים, בכללן העלאת סיבובי המנוע ללא תנועה של הרכב והיעדר יכולת להפעיל את תיבת ההילוכים באופן רגיל, המתבטא בין השאר בחוסר יכולת תנועה של הרכב.

לדברי המבקשת, נטליה שסטקובה תושבת פ"ת, התקלה מסבה נזקים כבדים, ממוניים ובלתי ממוניים, לבעלי רכבי וניו, בכלל זה חשש בטיחותי, שכן התקלה האמורה עלולה להפריע למהלך הנסיעה עד כדי הפסקתה.

בבקשה נאמר, כי בתחילה גורמת התקלה האמורה את השבתת הרכב, לעיתים למספר שבועות, ועל כך יש להוסיף את הצורך לתאם תור במוסך, לאחר את התקלה ולטפל בה. במקרה הטוב, ייתכן שהדברים מסתיימים בעדכון תוכנה של פעולת הגיר. במקרה הפחות טוב אך השגור ונפוץ, יש להחליף את הגיר בחדש. עקב כך נאלצים בעלי כלי הרכב להתרוצץ בין מוסכים, לבזבז זמן וימי עבודה, ולמצוא פתרונות תחבורה חלופיים כדי להתנייד בזמן שרכביהם מושבתים.

מעבר לכך, מציינת המבקשת, תיבת הילוכים היא מכלול יקר שעלות התיקונים וההחלפה שלו מגיעה לאלפי ש"ח ואף עשויה להגיע לעשרות אלפי ש"ח. בעלי רכב וניו שמתגלה אצלם התקלה האמורה בתום תקופת האחריות, נאלצים לשלם מכיסם אלפי ש"ח לצורך תיקונים והחלפה של תיבת ההילוכים בחדשה, כדי לטפל בפגם המובנה ולתקנו, פגם אשר המשיבות היו צריכות לשאת באחריות לגביו ולטפל בו על חשבונן.

עוד נאמר בבקשה, כי הפגם מהותי, גורם לירידת ערך לא מבוטלת לרכב שכן הוא עובר תיקון של מכלול מהותי בו לאחר שנים אחדות מעלייתו לכביש. עקב כך הוא "מוכתם" בשוק כרכב בעייתי עם עבר "מפוקפק" ומועד לפורענות.

 

 

לדברי המבקשת, הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר המשיבות מחליפות את הגיר הפגום בגיר חדש מאותו דגם עם פגם מולד. במקרה כזה, דגם הגיר החדש שמותקן ברכב זהה לדגם הגיר הקודם הפגום, וקיימת סכנה שהתקלה תחזור כאשר הרכב כבר לא יהיה במסגרת האחריות של היצרנית והיבואנית. הדבר מחדד ומחריף את ירידת הערך שיסבלו ממנה רכבי וניו שנתגלתה אצלם התקלה אמורה.

אשר על כן מתבקש בית המשפט לחייב את המשיבות לפצות את חברי הקבוצה המיוצגת בגין ירידת הערך שנגרמה לרכביהם עקב הפגם בגיר, וכן בגין נזקיהם הממוניים עקב השבתת רכביהם במוסכים, וכן בגין נזקיהם הבלתי ממוניים נוכח עוגמת הנפש שנגרמה להם, אובדן ההנאה מרכביהם וחוסר אפשרות להשתמש בו שימוש סביר, וכן בגין השחתת זמנם במוסכים.

בית המשפט גם מתבקש לחייב את המשיבות להשיב לחברי הקבוצה המיוצגת את מלוא התשלומים ששילמו לצורך תיקון והחלפה של תיבת ההילוכים הפגומה ברכביהם ולצורך אבחון התקלה וכל בדיקה או טיפול הכרוכים בכך. כמו כן להאריך את תקופת האחריות לתיבת ההילוכים לתקופה כוללת של 10 שנים ממועד עליית הרכב לכביש או למשך 3 שנים לכל הפחות מיום ביצוע התיקון והחלפת תיבת ההילוכים הפגומה בחדשה (לפי המאוחר).

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן