מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 515
לעמוד קודם

נוסח למחיר שוק של מוצרי תעבורה

04/01/2024
זמן קריאה: 2 דק'

בהמשך לדיון המועצה המייעצת לעניין שמאי רכב שהתקיים באפריל 2023 גיבש משרד התחבורה נוסח להגדרת "מחיר שוק" של מוצרי תעבורה, שתיכלל בהוראות המקצועיות בתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (רישוי עיסוק בשמאות רכב), לצורך עריכת שומת רכב. זה הנוסח:

"מחיר שוק של מוצר תעבורה הוא מחיר במכירה ממוכר מרצון שהוא בעל רישיון להפעלת מוסך לקונה מרצון שהוא צרכן של מוצר תעבורה, שהמוכר כאמור יכול לספקו במועד הקבוע בסעיף 48(ג) לחוק, והמחושב במועד עריכת שומת הרכב, תוך שהובאו בחשבון ההנחות שניתנות לחברות ביטוח מאת מוסכים במסגרת הסדר כולל וקבוע מראש, לפי נתוני ההנחות כאמור שחברת הביטוח סיפקה לשמאי הרכב."

טרם קבלת החלטתה הסופית של שרת התחבורה בנושא, שלח משרד התחבורה את הנוסח שגיבש להתייחסות איגוד השמאים עד יום 31 בדצמבר 2023.

בד בבד ציין משרד התחבורה בפנייתו, כי הוא עומד על דרישתו מרשות שוק ההון, שחוזר מטעמה יכלול את התנאים האלה: ביטול או צמצום של הבידול בהשתתפות העצמית בין מוסך בהסדר למוסך שאינו בהסדר שמתאפשר בשל השוואת עלות של מוצרי התעבורה בין שני סוגי המוסכים (הסדר ושאינם בהסדר); מתן הזדמנות שווה לכל מוסך העומד בקריטריונים שייקבעו בחוזר הממונה על שוק ההון בשיתוף משרד התחבורה, לתקן רכב במסגרת תביעת ביטוח (חברות הביטוח יחויבו לקבל כל מוסך בעל רישיון משרד התחבורה, רשתות ומוסכים עצמאיים); ביטול רשימות השמאים ומתן אפשרות למבוטח לבחור אחת משתי חלופות: שמאי אקראי או שמאי פרטי. בחירת שמאי אקראי תיעשה על ידי גורם בלתי תלוי במיקור חוץ, ולרשות שוק ההון יתאפשר לפקח על הממשק והיא תקבע את הסדרתו. הסקרים שחברות ביטוח יבצעו לפי חוזר הממונה על שוק ההון לגבי שירות שמאי ומוסך, ינגעו רק להיבטים של רמת השירות ואיכותו, ללא היבטים מקצועיים.

ענף הרכב של איגוד השמאים והוועדה המקצועית הארצית של האיגוד יתכנסו כדי לגבש את התייחסות האיגוד לבקשת משרד התחבורה.

 

איילון חברה לביטוח עלולה להיקנס

רשות שוק ההון הודיעה לאיילון ביטוח, כי בכוונתה להטיל עיצום כספי של שני מיליון ₪ על החברה, לאחר שערכה ביקורות בחברה בנושא אובדנים (טוטל לוס) בתביעות רכב. בכוונת חברת איילון לבקש את הפחתת העיצום הכספי תוך הבאת טענות המצדיקות הפחתה זו.

בחברת איילון התגלו אי סדרים ב-2019 בנוגע להליכים לסילוק תביעות הקשורות ברכבים שהוגדרו טוטל לוס, בעיקר בשלב הערכות השמאות ובמכירת החלקים הנותרים למגרשי גרוטאות. החברה הקימה ועדת ביקורת פנימית שמצאה ליקויים והמליצה כיצד לתקנם.

בעקבות הגילויים של החברה עצמה, הממונה על שוק ההון הורה על חקירה של הרשות. בחקירה נמצא בן השאר חשד לכשלים בהתנהלות של בעלי תפקידים בטיפול באירועים ביטוחיים בתחום האובדן בתביעות רכב, תוך הפרת החוק.

בין הליקויים שנמצאו: נהלים לקויים במחלקת בקרת שמאות, השפעה אסורה על השמאי שבחר המבוטח בהעברת רכב מפירוק לשיקום, היעדר ביקורת פנימית ייעודית שעשויה לאתר פרקטיקות שליליות.

החברה אמורה להגיש טענותיה בנושא ולבקש הפחתת העיצום הכספי.

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן