מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 518
לעמוד קודם

הוועדה לבטיחות בדרכים: תוכניות לשנת 2024

24/01/2024
זמן קריאה: 2.5 דק'

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התכנסה לדיון לסיכום שנת 2023 במאבק בתאונות הדרכים ובתוכניות לשנת 2024. היו"ר טופורובסקי אמר, כי ב-2023 נהרגו 363 בני אדם לפי נתוני המשטרה. מספר ההרוגים בתאונות עדיין גבוה ממספר ההרוגים במלחמות. על רקע הקיצוצים למימון המלחמה, היו"ר הביע חשש ששנת 2024 לא תהיה טובה יותר מ-2023.

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אסנת אלגום מזרחי אמרה, כי במבט רחב המספרים לא משתנים ויש עלייה מגמתית בשיעור הנפגעים. היא הזכירה, כי תוכנית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הייתה להפחית 50% מההרוגים עד 2030, ושאלה איך מצליחים לעמוד ביעד הזה כשחלון הזמנים הולך ומצטמצם. לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ישנה עלייה של 2% במספר ההרוגים יחסית ל-2022 ושל 5% יחסית לממוצע של 2022-2020. 100 מההרוגים (28%) היו הולכי רגל - עלייה של 4% יחסית לממוצע ב-2022-2020. 116 נהרגו בתאונות עם רכב כבד - ירידה של 10% לעומת הממוצע של 2022-2020 שהיה 129 הרוגים. במשך השנה שעברה נהרגו 26 רוכבי אופניים חשמליים - עלייה של 70% יחסית לממוצע ב-2022-2020.

המנכ"ל בפועל של הרלב"ד, יעקב זכריה אמר, כי הבשורה היא שאפשר להפחית את מספר הולכי הרגל ההרוגים, והוסיף כי הוא מאמין שהתוכנית של הרשות גם תביא להפחתה. נכון ל-2022, בהשוואה בינלאומית, ישראל נמצאת בשליש העליון של המדינות מבחינת הרוגים למאה אלף תושבים.

מנתוני הרשות עלה, כי 75 מההרוגים בני 65 ומעלה ו-68 מההרוגים הם צעירים עד גיל 19, 13 מתוכם הם פעוטות עד גיל 4. מספר ההרוגים בחברה הערבית היה אשתקד 98, שהם 27% מההרוגים - גבוה לעומת שיעורם באוכלוסייה (21%), אך משקף ירידה לעומת שנים קודמות. בשנה שעברה היה זינוק במספר ההרוגים של רוכבי האופניים החשמליים - 26 הרוגים לעומת 12 בשנת 2022, וחלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות עם רכב כבד - 116 הרוגים ב-2023 לעומת 158 ב-2022.

 

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

 

היו"ר טופורובסקי שאל מה חסר לרלב"ד בשביל לעמוד ביעדי הממשלה.

מנהלת הבטיחות בדרכים בעיריית ירושלים, דיאנה קוגן אמרה, כי תוכניות יש למכביר אבל צריך לתת תוקף לתפקיד של מי שמבצע אותן - מנהלי מטות הבטיחות ברשויות - ותקציב.

דן בן יהודה, מומחה בתחומי בטיחות אמר, כי יש קשר ישיר בין מלחמה לתאונות דרכים ובין אירועי דחק לעלייה בתאונות. לדבריו, הרלב"ד הייתה צריכה לזעוק שהימ"חים שלה ריקים והיא צריכה להיות מוחרגת מהקיצוצים. בן יהודה הזהיר, כי "בני נוער מפונים רבים חווים טראומה מתמשכת, ובשנים הקרובות הם יפרקו את זה בשתייה, בנהיגה מופרעת ובהתמכרויות. כל אלה ישפיעו ישירות על הנהיגה. הרלב"ד צריכה את 550 מיליון השקלים שהיו לה בעבר, וצריכה שיניים."

מנהל אגף תשתיות והנדסה, ראיק סאלם ציין, כי מבחינת תשתיות המשרד קיבל את מה שביקש, ומבחינת מוקדי סיכון בין-עירוניים התקבלו 180 מיליון שקל ב-2023. הכול מתוקצב ומקודם.

רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ אמר, כי הרלב"ד תוקצבה ב-110 מיליון שקל ב-2023 ולא ניצלה את כל התקציב. הוא הוסיף כי בתקציב הנוכחי סל טיפול בכשלים ברשת קוצץ מ-80 ל-40 מיליון שקלים, וסל הבטיחות לשנתיים הקרובות יהיה 80 מיליון שקלים.

היו"ר טופורובסקי הזכיר, כי אין מספיק שוטרים וניידות.

ראש מחלקת מחקר ופיתוח במשטרה, נצ"מ עמיר ג'יבלי, הודה שכדי לראות ניידת בכביש בין-עירוני צריך לחלוף על פני 110 ק"מ. הוא ביקש לעדכן, כי ב-2023 נהרגו 363 בני אדם, אך אמר כי יש ירידה במספר הפצועים. עוד אמר, כי מאז 7 באוקטובר המשטרה שקועה בנושא המלחמה, והוא בטוח שאם השנה הייתה ממשיכה כרגיל, התוצאות היו טובות יותר.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
1.
31/01/2024
תאונות דרכים
רבותי חבל על כל הקשקשת אתם לא עושים כלום .סיפורים נתונים. מתגעים מספר ההרוגים לא ירד אבל מספר הפצועים ירד .תפסיקו לברבר אין פקוח בדרכים תעמידו שוטרים סמויים בכל רמזור תראו עשרות מכוניות ביום עוברים באדם.פעם בתקופה המשטרה עושה מבצע ומתגאה נתנו מלא דוחות. אין משטרת תנועה הבריונות בכבישים משתוללת כל נהג שני עושה מה בראש שלו.חותך מימין לשמאל משמאל לימין. אתות מי שמע על זה אפשר לחסוך להביא את רוב הרכבים בלי מערכת איתות. כמה דוחות המשטרה נותנת אל אי הפעלת איתות כלום.רוצים להלחם תפרסמו כל יום בטלוויזיה סרטונים עם תאונות. עם בריונות בכביש .נהיגה לא נכונה.תראו תחקיר ארוע לכל תאונה שנהגים ילמדו. מדוע להסתיר מספרי רכב שעברו עברות שאנשים יפחדו מזה .לסיכום לא תהיה משטרת תנועה נוכחת. ימשיכו לתת עונשים מצחיקים לעברות תנועה מספר התאונות יגבר. מספר ההרוגים רק יעלה.
כותרת
תוכן