מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 521
לעמוד קודם

נמל הדרום יחובר עם כביש 4

22/02/2024
זמן קריאה: 2 דק'

במסגרת פרויקט שדרוג של דרכי הגישה לנמלי הים של ישראל שמקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, בהיקף של חמישה מיליארד שקלים, אישרה המועצה הארצית לתכנון ובנייה את תוכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - פרויקט לאומי לדרך גישה חדשה לנמל אשדוד ולפארקים הלוגיסטיים. הכביש החדש יחבר את הנמל ואת מערב אשדוד ישירות לכביש מס' 4, ממחלף יבנה דרום (הרצל ג'). עלות הפרויקט מוערכת ב-900 מיליון שקלים.

99% מהסחורות המיובאות לישראל מגיעות בדרך הים. לפיכך משרד התחבורה משקיע משאבים רבים בייעול ושיפור של השירות בנמלים, בהקמת נמלים חדשים ובהגברת התחרות ביניהם. במסגרת זו מקודמת תוכנית אסטרטגית רחבת היקף לשחרור "צווארי בקבוק" ביציאות מהנמלים ולהקלה של עומסי התנועה המעכבים את יציאת המשאיות.

התוכנית המקודמת באמצעות חברת נמלי ישראל כוללת הוספה והרחבה של כבישים ומסילות המחברים את נמלי הים לרשת הדרכים והמסילות הארצית, עם דגש בפתרונות מסילתיים אשר יסיטו חלק ניכר מנפח המטענים להובלה ברכבת ויפחיתו את מספר המשאיות הנעות בכבישים. התוכניות מצויות בשלבי תכנון וביצוע.

עם אישור התוכנית לחיבור נמל הדרום עם כביש מספר 4 במועצה הארצית לתכנון ולבנייה נרשמה התקדמות ממשית.

השרה רגב: "כמדינה שכלכלתה נשענת על יבוא בדרך הים, השינוע הוא מרכיב מרכזי בעלויות של כל מוצר. במסגרת מדיניות משרד התחבורה להפחתת יוקר המחיה, אמשיך לפעול לייעול השירות בנמלים ולקיצור זמני הפריקה וההובלה. פעלתי לקידום מיזם לשדרוג דרכי הגישה לנמלים, תוך ראייה רחבה הכוללת גם את תוכניות הפיתוח העירוניות ואת הצרכים הלאומיים."

חברת נמלי ישראל (חנ"י) מתכננת את הדרך במסגרת התוכנית הסטטוטורית לפיתוח הנמלים תמ"א/13. הפתרון המוצע כולל ממשקים מורכבים בשטח רווי בתשתיות המשרתות פעילות מסחרית וביטחונית כאחד, וכביש מהיר חדש בעל שישה נתיבים שיחבר את המרחב הנמלי באשדוד ואת העיר אשדוד ישירות למחלף אשדוד צפון (יבנה דרום) שעל כביש 4.

 

 

התכנון המורכב הצריך תיאומים עם משרד הביטחון, עיריית אשדוד וכל גופי התשתית כדי לאפשר חיים בצוותא של כל הפעילות האסטרטגית הלאומית במרחב, תוך ניהול תנועה ייחודי וחדשני. התוכנית נותנת מענה גם לחיבור אל העיר אשדוד וכוללת כביש שירות חלופי העובר באזור התעשייה ומספק מענה לשעת חירום.

התוכנית היא שלב שני והכרחי להשלמת מערך דרכי הגישה לנמל הדרום, ויוצרת כניסה צפונית חדשה וחיונית לעיר, בכלל זה למתחם התעסוקה והתעשייה המתוכנן. ביצועה ייתן מענה לתוכניות הפיתוח העתידיות של העיר ושל הנמל גם יחד.

לאחר בחינה מקצועית במועצה הארצית, נבחר תוואי צפוני לכביש, הכולל פחות עיקולים ומאפשר תנועה ישרה, המותאם מבחינה הנדסית לשיפור בטיחות הדרך וזרימת התנועה.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "אנו מציינים שלב נוסף בפתיחת צווארי הבקבוק בדרכי הגישה לנמלי ישראל, אשר מעכבים את תנועת הסחורות המיובאות לארץ וכך מייקרים את עלויות השינוע ואת המחיר הסופי לצרכן. בד בבד עם ההתקדמות המרשימה בפיתוח דרכי הגישה לנמלי חיפה, שהעבודה עליהם נמצאת בעיצומה, אנו מתקדמים בשדרוג היציאות מנמלי אשדוד ותורמים את חלקנו לייעול השינוע ולהפחתת יוקר המחיה."

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן