מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 541
לעמוד קודם

דו"ח מטריד: היפגעות נהגים צעירים בתאונות

09/09/2024
זמן קריאה: 1.5 דק'

החלטת שרת התחבורה הנוגעת לקיצור מהותי של מספר שיעורי הנהיגה לנהגים צעירים, מטרידה מאוד לדעתי. אני סבור שהכשרה נכונה של נהג חדש כמעט תבטיח את דרך נהיגתו כל ימי חייו, והנה אני שומע ששרת התחבורה מקצרת את מספר שיעורי החובה המינימליים לנהגים חדשים מעשרים-ושמונה לעשרים-ושניים שיעורי נהיגה.

לנוכח הקטל בכבישים השנה, מאחר שמשטרת ישראל כמעט אינה נוכחת בכבישים, קיצור של זמן ההכשרה של נהג חדש הוא לדעתי דבר חסר אחריות. כדי לבסס את דעתי נכנסתי לאתר של עמותת אור ירוק וניסיתי ללמוד שם אם יש חיזוק לדעתי. להלן מה שמצאתי שם.

כ-15% מכל המורשים לנהוג בישראל הם נהגים צעירים עד גיל 24, אך חלקם בהרוגי תאונות הדרכים בשנת 2022 היה 29% - כפול מחלקם בנהגים.

בישראל ישנם 746 אלף נהגים צעירים עד גיל 24 (נכון לשנת 2022). נהגים צעירים הם קבוצת סיכון ממשית להיפגעות ולמעורבות בתאונות דרכים. מאפייני הנהיגה הייחודיים של קבוצה זו עשויים להסביר את התופעה: חוסר מיומנות, נהיגה בלילה, נהיגה בהשפעת אלכוהול ומאפיינים נוספים המפורטים בדו"ח.

ממצאים עיקריים: 49 נהגים צעירים, עד גיל 24, נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2022; 29% מהנהגים שנהרגו בתאונות דרכים הם נהגים צעירים - פי שניים מחלקם במצבת הנהגים; הנהגים הצעירים לא רק נפגעים אלא גם פוגעים: עשרה נהגים צעירים מעורבים בתאונות קטלניות מדי חודש; אחד מכל שלושה נהגים שנהרגו בתאונות במעורבות של אלכוהול וסמים הוא נהג צעיר; 94% מהנהגים הצעירים ההרוגים בתאונות דרכים הם גברים; שלושה מכל ארבעה נהגים צעירים שנהרגו הם מהחברה הערבית; רוכבי אופנועים ורוכבי קטנועים צעירים מעורבים ב-33% מתאונות האופנועים החמורות - פי חמישה מחלקם ברוכבים.

הנה נתונים נוספים: 61 נהגים צעירים נהרגו בימי שישי בשנים 2022-2018. שעות הלילה קטלניות יותר לנהגים צעירים. ישראל במקום ה-30 מתוך 32 מדינות בשיעור תאונות הדרכים הקטלניות במעורבות של נהגים צעירים.

את הנתונים לדו"ח לקחו באור ירוק ממחקר של העמותה ומהרלב"ד. לדעתי, יש טעם לבדוק את הנתונים מול הממצאים הלא שלמים של שנת 2024, ולהתחיל לעבוד ברצינות, כלומר להכין תוכנית עבודה לנושא הבטיחות שבדרך, דבר שאני מתרשם שהשרה מתנגדת לו.

אינני רוצה להצטייר כמטיף בשער, אבל קשה להימנע מזה. על פי פרסומים בעיתונות, בכירים רבים "נמלטים" מהשירות במשרד התחבורה. אין תחליף לאיש מקצוע טוב, וכאלו אין היום הרבה במשרד התחבורה. במשרדים אחרים, כאשר השר מפשל, זה בדרך כלל מסתכם בכסף. במשרד התחבורה זה שווה חיים של אנשים.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן