צרפת מורידה את הסבסוד לכלי רכיבה חשמליים
כלי רכיבה חשמליים ומכוניות חשמליות עלו מאוד בשנים האחרונות בכל העולם. אופנועים וקטנועים חשמליים הם רוב כלי הרכב החשמליים בכבישים עירוניים באירופה היום. מיזמים טכנולוגיים ויצרנים רבים הרוויחו מהביקוש הגדל. גם גורמים מדיניים וממשלות של מדינות עודדו את האוכלוסייה לעבור לחשמל. אם נתסכל על המצב של התעשייה החשמלית היום, לצערנו יש מותגים ומיזמים חשמליים רבים שאינם עומדים בתחרות ונסגרים. גם שינויים בחוקים ובכללים לכלי רכיבה חשמליים לא יקלו על הרוכבים והספקים.
לפני זמן קצר התקבל בצרפת חוק חדש שמוריד את סכומי סבסוד לרכישה ותחזוקה של מכוניות ואופנועים חשמליים. לפי החוק, הסובסידיה המרבית לרכישת מכונית חשמלית תהיה 4,000 יורו. עד כה הוגדר סכום זה כרף מינימלי למימון ממשלתי (4,000 עד 7,000 יורו). אבל אלו לא כל החדשות הרעות לרוכבים ולנהגים שמעדיפים כלי חשמלי.
החוק החדש מבטל לחלוטין את הבונוס האקולוגי - יוזמת מימון לרכישה של כלי רכיבה חשמליים דו-גלגליים ותלת-גלגליים. אופניים חשמליים גדולים, בכלל זה אופני משא פרקטיים ואופני עיר ורסטיליים, הם גם חלק מהמשוואה.
בתמונה הגדולה, החלטות חדשות של גורמים מדיניים בצרפת עשויים להשפיע לרעה על תעשיית האופנועים והאופניים החשמליים כולה באירופה. מומחי התעשייה הדגישו, כי החלטת הממשלה למעשה תגזור עונש מוות על מיזמים וחברות רבות שמייצרים אופנועים ואופניים חשמליים. אם נסתכל אחורה לשנת 2017, שבה חוקי המימון הנוכחיים (אלו שהולכים להתבטל) נכנסו לתוקף, בשוק האופניים החשמליים בצרפת הכפלו המכירות. בזכות הסבסוד המדיני, אופניים ואופנועים חשמליים חדשים נעשו נגישים יותר לרוכבים.
למה הממשלה הצרפתית חותכת סבסודים והנחות? לפי דיווחים בתקשורת, המהלך הוא חלק ממספר יוזמות כלכליות רחבות היקף שמכוונות לשליטה מלאה על הוצאות והקצאות מתוך תקציבים מדיניים לקראת שנת 2025. כפי שהדבר נראה כרגע, המהלך הצרפתי עשוי להיות תקדים פסימי למדי למדינות אחרות. לפי השמועות, ממשלת ארה"ב דנה בהורדת סבסוד דומה בזמן הקרוב. דונלד טראמפ חוזר להיות נשיא המדינה ב-20 בינואר, והדבר בוודאות יביא לשינויים ממשיים במישורים רבים.