מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 553
לעמוד קודם

פורסם החלק השני של סקירת ענף הרכב לשנים 2023-2022

16/01/2025
זמן קריאה: 1.5 דק'

רשות המסים פרסמה את חלק ב' בסקירה השנתית "מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב", לשנים 2023-2022, שתפורסם בשלושה חלקים ועוסקת במגמות ארוכות טווח.

מהסקירה עולה, כי מאפריל 2023 קיימת מגמת ירידה במחירי הרכבים המשומשים בישראל, לאחר שבשנים 2019 עד 2022 ניכרה מגמת עלייה על רקע מחסור ברכבים חדשים בעקבות השפעות הקורונה והמלחמה באוקראינה. בין אפריל 2023 ליוני 2024 ירדו מחירי הרכב המשומש ב-7.1% לעומת עלייה של כ-4.5% במחירם של רכבים חדשים ואינפלציה כללית של 1.8% באותה תקופה. לשם השוואה, בין יוני 2021 למרס 2023 עלה מדד הרכב המשומש ביותר מ-20%. מדד הרכב החדש עלה באותה תקופה בשיעור של 6.7%, ומדד המחירים לצרכן עלה ב-7.7%.

עוד עולה מהסקירה, כי בשנת 2023 הייתה ירידה מתונה בנסועה הממוצעת לרכב נוסעים פרטי, ייתכן כי בשל השפעות המלחמה על דפוסי הנסיעה, בפרט נסיעות פנאי. בשנת 2022 הייתה הנסועה הממוצעת ברכב נוסעים פרטי 14 אלף ק"מ, דומה לתקופה שקדמה לקורונה, ובשנת 2023 הייתה ירידה מתונה ל-13.7 אלף ק"מ בממוצע השנתי.

מגמה מעניינת נוספת שעליה מדווח בסקירה נוגעת להשפעת ביטול הישבון הסולר על ענף המוניות. מהסקירה עולה, כי מאז ביטול הטבה זו קיימת מגמה ברורה של מעבר לשימוש במוניות המונעות בבנזין, ואפילו מוניות היברידיות וחשמליות. אם לפני עשור יותר מ-97% מהמוניות היו מונעות בדיזל, בינואר 2024 כ-41% מהמוניות היו מונעות בבנזין וכ-2.5% - בחשמל או בשילוב של חשמל ודלק פוסילי (פלאג-אין). בהתאם חלה ירידה גם בנסועה של מוניות, מיותר מ-70 אלף ק"מ בממוצע בעשור הקודם ל-65 אלף ק"מ בממוצע ב-2023, מאחר שפסקה המגמה של רכישת רכבי דיזל יקרים ושימוש אינטנסיבי בהם במשמרת כדי להצדיק את הרכישה.

הסקירה מלמדת גם על מגמה מדאיגה של עלייה בגניבות רכבים, לאחר שנים של ירידה בתופעה בעקבות השתכללות אמצעי המיגון מפני גניבות. לאחר שבשנת 2020 נרשם שיא שלילי במספר הגניבות (6,380 - ירידה של 72% לעומת שנות השיא), התהפכה המגמה ב-2021, וב-2023 הגיע מספר הגניבות ל-15 אלף כלי רכב כמעט - עלייה של 135% בתוך שלוש שנים.

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
קבצים
סקירה על ענף הרכב - דוח לשנים 2023-2022, חלק ב'
כותרת
תוכן