ירידה בצריכת הדלק בשנת 2024
משרד האנרגיה והתשתיות פרסם את דוח צריכת הדלק בישראל לשנת 2024. הדוח מלמד על שינויים של ממש בצריכת הדלק והגז בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" והחזית שנפתחה בצפון מול חיזבאללה.
מנתוני מינהל הדלק והגז במשרד עולה, כי הירידה הגדולה ביותר נרשמה בצריכת הדלק הסילוני (דס"ל) לתעופה האזרחית, שם ניכרת ירידה של כ-31% בהשוואה ל-2023, בעקבות צמצום הטיסות הבינלאומיות במשך השנה בגלל המלחמה. בהמשך למגמה מהשנים הקודמות, ניכרת ירידה של כ-5% בצריכת גפ"מ (גז פחמימני מעובה). הלחימה השפיעה על הפעילות העסקית ומקומות עבודה.
כמו כן נרשמה ירידה של כ-5% בצריכת הסולר בהשוואה לשנת 2023, משום שבעקבות השפעת המלחמה על הפעילות העסקית ופינוי התושבים בדרום ובצפון, ירדה צריכת הסולר בתחבורה הכבדה ובתעשייה המקומית ברחבי הארץ.
כמו כן נרשמה ירידה של כ-14% בצריכת המזוט בתעשייה ובמשק, בשל העלייה בשימוש בגז טבעי בסקטור זה וייצור חשמל. בד בבד ניכרת עלייה של כ-9% בצריכת המזוט לתדלוק אוניות.
בחודש דצמבר 2024, בעקבות הפסקת האש עם לבנון, נרשמה התאוששות קלה במשק, שהתבטאה בעלייה של כ-9% בצריכת הבנזין וכ-13% בצריכת הסולר בהשוואה לדצמבר 2023. ההערכה היא שהעלייה היא בעקבות חזרה של מפונים לחלק מהיישובים בדרום, ובעקבותיה עלייה בשימוש בתחבורה הפרטית.
בת שבע אבוחצירה, מנהלת מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות: "בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל', מאוקטובר 2023 ולאורך שנת 2024 חווינו ירידה מתמשכת בצריכת הדלק, שהסתכמה בשיעור שנתי של 4% בשנה החולפת. ירידה זו הושפעה במיוחד ממגמת הירידה בצריכת הדלק הסילוני בעקבות הפסקות מתמשכות של טיסות בינלאומיות של חברות תעופה זרות לארץ וממנה. על אף המגמות בשנת 2024, ניכר כי בחודשיים האחרונים משק הדלק חוזר לשגרת הצריכה של טרם המלחמה וישנה מגמת עלייה."