בקשות לתביעות ייצוגיות: ברכבים אין גלגל חילוף
בקשות לאישור תביעות ייצוגיות הוגשו נגד HYUNDAI MOTOR COMPANY, יצרנית רכבי יונדאי, KIA MOTORS CORPORATION, יצרנית רכבי קיה, והיבואניות הרשמיות של רכבי יונדאי וקיה, החברות כלמוביל מראש העין וטלקאר מת"א, בטענה לאי הימצאות של גלגל חילוף וציוד נלווה ברכבים ששווקו בארץ.
בבקשות מצוין, כי בשנת 2005 החלו להימכר בישראל כלי רכב פרטיים קטנים מאוד, שיצרן הרכב תכנן אותם ללא מקום לגלגל חילוף. כדי להתיר עליית רכבים אלו על הכביש, הותקנה תקנה המאפשרת לרכבים אלו לנסוע על הכביש ללא גלגל חילוף, כפוף להימצאות צמיגי אל תקר או מותקנת ברכב ערכה לתיקון נקר. דהיינו, אפשר למכור רכב ללא גלגל חילוף בתנאי שמדובר ברכב שהיצרן תכנן ללא מקום לנשיאת גלגל חילוף.
בבקשות שהוגשו לבתי המשפט המחוזיים בת"א ובלוד על ידי זרוג מאור יוסף תושב נתניה ורמי קריף תושב ראש העין נטען, כי המשיבות מייבאות למדינת ישראל רכבים שהיצרנים (יונדאי וקיה) תכנננו בהם מקום לנשיאת גלגל חילוף, והם נמכרים ללא גלגל חילוף וציוד נלווה, בניגוד לדין.
לדברי המבקשים, רכבים אלו מצוידים כברירת מחדל בערכה לתיקון נקר (מדחס המתאים למילוי אוויר בגלגל ובערכה לסתימת דליפת אוויר מהגלגל). המבקשים מציינים, כי אפשר לדעת כי ברכב יש מקום לנשיאת גלגל חילוף מאחר שבתא המטען יש הכנה לגלגל חילוף. הדבר מתגלה עת מרימים את מכסה תא המטען ומגלים שקע עגול ותושבת שתוכננה למקם את הגלגל.
ראיה נוספת המלמדת שברכבי יונדאי וקיה האמורים תכנננו היצרנים מקום לנשיאת גלגל חילוף היא ספר ההרכב. לדוגמה, בספרי הרכבים של המבקשים (יונדאי KONA HYBRID וקיה NIRO EV) שהגיעו ללא גלגל חילוף, ישנן הנחיות לטפל בתקר באמצעות גלגל חילוף.
בבקשות נאמר, כי האינטרס של המשיבות לשווק את הרכבים ללא גלגל חילוף ברור, בהתחשב בעלות ערכת גלגל חילוף הנעה בין 1,500 ש"ח ל-2,000 ש"ח, ואילו עלות ערכת תיקון תקר בשוק מגיעה לסכום של 239 ש"ח בלבד.
בבקשות נאמר עוד, כי הרגולציה במדינות אחרות ברחבי העולם כגון מדינות מסוימות באירופה, המאפשרת לבחור בין התקנה של גלגל חילוף וציוד נלווה לבין התקנת ערכת תיקון נקר, אינה מסייעת ליונדאי ולכלמוביל במקרה הנדון, מאחר שהדין בישראל קובע שאם ברכב יש מקום לנשיאת גלגל חילוף, אזי חובה לספק את הרכב עם גלגל חילוף וציוד נלווה.
בית המשפט מתבקש להגדיר את חברי הקבוצה המיוצגת כדלקמן: כל מי שמחזיק ברכבים יונדאי או קיה שבו יש מקום לנשיאת גלגל חילוף ואשר סופק במקור ללא גלגל חילוף ו\או ללא ציוד הנחוץ להחלפתו, בכלל זה תיק כלי עבודה, מפתח אומי גלגל, ידית מגבה, טבעת גרירה ומגבה, וכן כל מי שרכש מכלמוביל ו/או מיבואנים מקבילים אחרים רכב יונדאי עם גלגל חילוף ו\או ציוד נלווה, אך נאלץ לשלם בגין אלו תשלום נוסף.