בקשה לתביעה ייצוגית: גביית יתר בהשכרת רכב
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א נגד פרי ירוחם חברה לרכב מראשל"צ, המשכירה ומחכירה כלי רכב, בטענה לגביית יתר.
בבקשה שהוגשה על ידי עודד ירום, תושב מודיעין, נאמר כי בהסכמי המסגרת שהחברה כורתת עם לקוחותיה, להשכרה ו/או להחכרה של כלי רכב, נכלל סעיף שלפיו כל תשלום הנקוב בהסכם כולל מע"מ. ואולם למרות זאת החברה גובה מלקוחותיה תוספת מע"מ על הסכום הנקוב בהסכם, ובכך מפרה את הסכמיה עם לקוחותיה.
המבקש מציין, כי עבר עבירת תנועה בעת שנהג ברכב שחכר מהחברה, שבעקבותיה קיבל דו"ח משטרה. בחשבונית שניפקה לו החברה נכתב, כי כנגד הסבת הדו"ח היא תגבה ממנו 59 ש"ח (50 ש"ח בתוספת מע"מ) במקום 50 ש"ח כולל מע"מ. זאת בהתאם להסכם בין הצדדים, שבמסגרתו נקבע כי הלקוח ישלם לחברה 50 ש"ח בעבור טיפול והסבה של דוחות חניה ו/או תעבורה ו/או כתבי אישום ו/או תשלומים לכבישי אגרה.
בעקבות תלונה שהגיש המבקש למחלקת שירות הלקוחות של החברה, נגבו ממנו בסופו של דבר 50 ש"ח בלבד בעבור טיפול בהסבת הדו"ח, ונמסר לו כי גביית היתר אירעה בשל "בלבול נקודתי". כעבור חודשים אחדים קיבל דו"ח חניה מעיריית בני ברק, ושוב גבתה ממנו החברה 59 ש"ח במקום 50 ש"ח כנגד הסבתו של הדו"ח האמור.
לדברי המבקש הוא חשד כי ה"בלבול" הנקודתי לכאורה של החברה, כפי שהוצג לו, אשר חל אצלה בכל הנוגע להסבת הדו"ח הראשון שלו בגין עבירת התנועה שביצע, הוא שיטת "מצליח" עקבית, וכי בירור עם חברים נוספים שהתקשרו בהסכמים עם החברה העלה כי גם הם סבלו מגביית יתר זהה. לפיכך הוא הסיק כי מדובר בהתנהלות רוחבית של החברה, ומשכך החליט להגיש את הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגדה.
בית המשפט מתבקש לחייב את החברה להשיב את גביית היתר ללקוחותיה, לתקן את מערכותיה ולא לגבות מע"מ ביתר מכאן והלאה.
אילוסטרציה

