מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 572
לעמוד קודם

הנחיות למקרה של כשל בלמים

04/12/2025
זמן קריאה: 2 דק'

תקלה בבלמים היא אמנם אירוע נדיר, אך היא אפשרית ויש בה סיכון ממשי. אחד הגורמים המרכזיים לכשלי בלמים הוא הזנחה מצד בעלי הרכב. בדומה למכלולים אחרים ברכב, לבלמים יש אורך חיים מוגבל והם זקוקים לבדיקה שוטפת לאיתור בלאי.

מחקר חדש של דיק לובט (Dick Lovett) מלמד שחלק גדול מהנהגים אינם מבצעים את בדיקות הבטיחות הנדרשות. סקר שביצעה החברה בקרב 1,000 נהגים מגלה, כי שלושה מכל עשרה נהגים, כלומר כ־30 אחוזים, אינם מבצעים כלל בדיקות בטיחות לבלמי רכבם. נתון מייצג יותר מ־12.4 מיליון נהגים.

כאשר נבחנות בדיקות ספציפיות יותר כגון בדיקת רפידות בלם, דיסקים או נוזל בלמים, שיעור ההזנחה אף גבוה יותר: יותר משליש מהנהגים, 35 אחוזים, מודים שאינם מבצעים בדיקות אלו. כדי לסייע לנהגים להישאר בטוחים ולהיערך לכל אפשרות של תקלה בבלמים, החברה של לובט מציגה מדריך לשמירה על הבטיחות והנחיות למקרה של כשל בלימה.

השלבים החשובים

שמירה על קור רוח תאפשר לנהג לבצע את הפעולות הנדרשות ביעילות. כאשר הבלמים מפסיקים לעבוד, יש לשחרר את דוושת הגז לחלוטין. המטרה היא להאט בבטחה ולצאת מנתיב התנועה. לאחר מכן מומלץ לבדוק אם קיימת חסימה פיזית מתחת לדוושת הבלם כגון שטיח רכב שנתקע ומונע לחיצה מלאה. יש להפעיל אורות אזהרה ולהתריע לנהגים אחרים באמצעות הצופר. אף שהסביבה לא תבין שמדובר בכשל בלמים, היא תזהה מצוקה ותוכל לסטות או להאט כדי למנוע תאונה.

בשלב הבא יש להוריד הילוכים בהדרגה, בתהליך המכונה "בלימת מנוע". אין להעביר להילוך ניטרלי, שבו הבלימה תהיה פחות אפקטיבית. ירידה מדורגת בהילוכים מאטה את הרכב ללא שימוש בבלמים. בנהיגת רכב עם תיבה אוטומטית, הורדת הרגל מהגז תגרום למערכת לבצע הורדת הילוכים אוטומטית. ברכבים חדשים יותר אפשר להשתמש בכפתורים שעל ההגה להורדת הילוך ידנית.

לאחר התחלת הבלימה של המנוע אפשר להשתמש בהדרגה בבלם היד, המשמש כבלם חירום עצמאי. בגרסאות מודרניות, שבהן בלם החניה מופעל באמצעות כפתור, אי אפשר לבלום בהדרגה, לכן חשוב להכיר את הוראות היצרן.

יש להימנע מכיבוי הרכב במהלך נסיעה. כיבוי המנוע יביא לאובדן סיוע בהיגוי ואף עלול לנעול את גלגל ההגה - מצב מסוכן מאוד. ככל שהרכב מאט, יש לנסות לנווט אותו לשול הדרך או לעלות על כביש צדדי עם שיפוע כלפי מעלה שיסייע בהאטה נוספת. במקרים קיצוניים, שבהם שום פעולה אינה עוזרת, אפשר להשתמש במעקות ההפרדה ולהאט באמצעות חיכוך בין דופן הרכב למעקה - צעד קיצון שמומלץ רק כאשר אין ברירה אחרת כדי למנוע התנגשות קשה.

חשיבות הבדיקות

שאלת התדירות של בדיקות הבלמים חשובה לא פחות. לפי ממצאי המחקר, יותר מ־35 אחוז מהנהגים אינם בודקים את המצב של נוזל הבלמים, הדיסקים או הרפידות. ברוב המכוניות החדשות קיימים חיישנים שמתריעים על תקלות, אך אין להסתמך עליהם בלבד. כלל האצבע הוא לבצע בדיקת בטיחות מקיפה לבלמים לפחות פעם בשנה.

בעונות קרות וגשומות מומלץ לבצע את הבדיקות בתדירות גבוהה יותר משום שנוזל בלמים עלול לספוג מים ולהקפיא, והדיסקים עלולים לפתח קורוזיה. נוזל בלמים תקין צריך להיות ברמה הנכונה וללא סימני מים.

בטסט השנתי מתבצעת בדיקת בלמים בסיסית בלבד, הכוללת בחינת ביצועים ובדיקת עובי רפידות מינימלי של 1.5 מ"מ. לכן מומלץ לבצע בדיקת שירות שנתית מלאה שבה איש מקצוע יבחן את מערכת הבלימה לעומק, ינקה את הרכיבים ויזהה שחיקה או תקלות.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן