מגהמה - ציי רכב
ניוזלטר מגהמה
מגהמה גיליון 572
לעמוד קודם

תחזוקה מצילת חיים בציי אוטובוסים

ערכות בלימה, היגוי, צמיגים ונהלים תפעוליים קובעים את רמת הבטיחות של צי האוטובוסים. תוכנית תחזוקה ממוקדת בטיחות מפחיתה תאונות, מאתרת ליקויים בזמן ומשפרת את אמינות התחבורה הציבורית

11/12/2025
זמן קריאה: 2 דק'

בטיחות הנוסעים היא האחריות המרכזית של כל מפעיל צי אוטובוסים, ותוכניות תחזוקה מקיפות הן הבסיס שמונע תאונות, פגיעות ותקלות ציוד מסכנות חיים. גישות תחזוקה מקובלות נוגעות לבטיחות כאחד מהשיקולים הרבים לצד עלויות, עמידה בלוחות זמנים ויעילות תפעולית. בפועל, כאשר לחצי התקציב או הדרישה לזמינות גבוהה של הצי מתגברים, טיפולים קריטיים לבטיחות נדחים, גם אם זמנית. דחיות אלה מצטברות עם הזמן: מערכות בלימה נשחקות מעבר לרמת הביצוע האופטימלית, רכיבי ההיגוי עוברים את סבילות הבטיחות המומלצת, וציוד הראות מתדרדר ומפחית את מודעות הנהג לסביבה. על אף שאף לא אחד מהשינויים האלו יוצר בדרך כלל כשל מיידי, הצירוף שלהם מעלה מאוד את הסיכון לתאונה ואת חומרת הפגיעות כשאירוע מתרחש.

מפעילים שהטמיעו תוכניות ממוקדות בטיחות כגון זו של CMMS, מדווחים על תוצאות חד־משמעיות: ירידה של 52% בתאונות שהיה אפשר למנוע, הפחתה של 68% בדוחות בטיחות שהוציאו כלי רכב משירות, שיפור של 45% באמינות של מערכות הבלימה והאצה של 73% בזיהוי תקלות קריטיות לבטיחות המצריכות טיפול מיידי. הנתונים האלו מתרגמים לפחות פגיעות, לעלויות ביטוח נמוכות יותר, לעמידה טובה יותר ברגולציה ולחיזוק של אמון הציבור בתחבורה הציבורית.

לא כל משימת תחזוקה משפיעה באותה מידה על בטיחות הנוסעים. CMMS מסווגת רכיבים לפי השפעתם על הבטיחות, מעלה אוטומטית את עדיפות הטיפול במערכות קריטיות ומונעת יציאה לשירות של כלי רכב עם ליקויים חמורים.

קטגוריות מרכזיות הן מערכות בלימה כולל רפידות, דיסקים, תופים, קווי הידראוליקה/אוויר, מודולי ABS ובלם חניה. תחזוקה מונעת כוללת בדיקות תכופות, ניטור שחיקה, בדיקת מצב הנוזלים, בדיקות תפקוד ABS ומדידת ביצועי בלימה. קטגוריה נוספת היא היגוי ומתלים: משאבות הגה כוח, מוטות היגוי, תפוחים, בוקסות, קפיצים ובולמי זעזועים. ניטור מצב ומקדמי יישור מונע תכונות נהיגה מסוכנות לפני שהן נהפכות לסיכון בטיחותי בשטח.

חשוב להתייחס לצמיגים: עומק החריצים, לחץ האוויר, שלמות הדופן ודפוסי שחיקה. בצמיגים מוזנחים עולים הסיכונים של התפוצצות וירידה ביכולת השליטה ברכב. יש להתייחס לתאורה ולראות, בכלל זה פנסים קדמיים, אורות בלימה, איתותים, נצנצי חירום, מראות, שמשות ומצלמות. טיפול נכון מונע התנגשויות, משפר את זיהוי הולכי הרגל ומקצר את זמני התגובה של הנהג.

 

 

בדיקות יומיות ודיווח על תקלות

בדיקות יומיות לפני יציאה לדרך הן שכבת הבטיחות האחרונה לפני העלאת נוסעים. רשימות בדיקה דיגיטליות במובייל מנחות את הנהג בבדיקת מערכות קריטיות, מתעדות ביצוע ומאפשרות תיעוד ליקויים בזמן אמת.

הבדיקות: בלמים עם תגובת בלמי שירות, בלם חניה, לחץ אוויר ונורות אזהרה; בדיקת היגוי - אחוז שחרור ההגה, תפקוד הגה הכוח ורעשים חריגים; בתחום הצמיגים התוכנית בודקת לחץ, עומק חריצים, נזק לדופן והידוק ברגים; מבחינת התאורה נבדקים כל אורות החוץ, כולל פנסים, בלימה, איתות וחירום; גם מראות ושמשות עוברות בדיקת ניקיון, היעדר סדקים וכוונון נכון. יש להתייחס גם לציוד חירום: מטפי כיבוי, ערכת עזרה ראשונה, יציאות חירום ומשולשי אזהרה.

שילוב דיווח תקלות מאפשר לנהגים להעביר מיידית ליקויים שזוהו לצוותי התחזוקה דרך המערכת. תקלות קריטיות מסמנות את הרכב כ"לא כשיר לשירות" עד לתיקון, וליקויים משניים נקלטים לתכנון טיפול עתידי. כך נמנעת יציאה לשירות של כלי רכב עם ליקויי בטיחות ידועים.

מערכות בלימה הן המרכיב הבטיחותי המרכזי ברכב נוסעים. תוכנית תחזוקה מקיפה כוללת ניטור שחיקה של רפידות ודיסקים והחלפתם לפני הגעה למינימום מסוכן, בדיקות ביצועים, ניהול נוזלים כולל בדיקות איכות נוזל בלמים והחלפתו כדי למנוע חדירת לחות והורדת נקודת רתיחה.

יש לבדוק תקינות של מערכת ABS. בכלל זה אבחון, אימות חיישנים ואימות ביצועי מודולים כדי לשמור על שליטה בבלימות חירום ולמנוע נעילת גלגלים. בד־בבד תחזוקת מערכות ראות ותאורה מבטיחה שהנהג יוכל לראות ולהיראות בכל תנאי מזג אוויר. בכלל זה החלפת מגבים, טיפול בשמשות, ניקוי עדשות מצלמה, כיוון פנסים וניקוי עדשות מלכלוך.

הכשרת נהגים, חקירת אירועים ועמידה ברגולציה

נהגים הם קו ההגנה הראשון על בטיחות נוסעים. תוכניות הכשרה מקיפות מבטיחות שהם יודעים להפעיל ציוד חירום, לזהות בעיות מכניות מתפתחות, לנהוג נהיגה מונעת ולפעול נכון במצבים חריגים. מערכת Bus CMMS יכולה לנהל לוחות הדרכה, לעקוב אחר הסמכות ולהציג תיעוד מעודכן בביקורות ובחקירות.

חקירת תאונות ומצבי חירום מזהה גורמי שורש - תחזוקה, תפעול או גורמים חיצוניים - ומאפשרת בניית פעולות מתקנות. ניתוח היסטוריית תחזוקה, דיווחי תקלות ותבניות חוזרות מאפשר לשפר תוכניות, לשנות לוחות זמנים ולחדד הנחיות נהיגה. מערכת CMMS עוקבת אחר ביצוע צעדי התיקון ומודדת את השפעתם לאורך זמן.

לבסוף, תיעוד מקיף הוא חלק בלתי נפרד מניהול בטיחות מודרני: רישומי בדיקות, טיפולים, תקלות, ספקים וחלקים, בדיקות ציוד חירום, תחזוקת ציוד נגישות והכשרות נהגים. איסוף אוטומטי של נתונים אלה ושמירתם מאפשרים עמידה ברגולציה, הגנה משפטית והוכחת מחויבות אמיתית לבטיחות.

 

לפרטים נוספים

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן