הולנד מחזירה מס אחיד לאופנועים
באירופה נרשמת עלייה מתמשכת במכירות של אופנועים חשמליים. חברות ומיזמים פופולריים בולטים הם זירו (Zero), סופר סוקו (Super Soco) ויצרניות וותיקות כגון קווסאקי (Kawasaki), ימאהה (Yamaha) ו־ BMW. אבל לא כל מדינה באירופה מקדמת את המגמה באותו קצב, והולנד היא אחת הדוגמאות הברורות לכך.
מס הקנייה שביטל את הפטור
בתחילת 2025 ביטלה ממשלת הולנד את הפטור ממס BPM לאופנועים חשמליים - מס קנייה בגובה 19.4% שעד אז לא הוחל עליהם. ההחלטה גררה גם את ביטול הפטור ממס קבוע לרכב ותמריצים נוספים לרוכבי אופנועים חשמליים. בעקבות זאת זינקו המחירים של אופנועים חשמליים בבת אחת, והמהלך נתפס כ"מכה לבטן" בעבור התעשייה המקומית והבינלאומית.
למרבה המזל, הלחץ הציבורי עשה את שלו. איגוד RAI - הגוף המוביל בתעשיית הרכב ההולנדית, הפעיל לחץ על משרדי האוצר והתשתיות. ביולי הודיעה הממשלה על תיקון המדיניות: במקום מס קנייה לפי אחוז מהעלות, הוטל מס קבוע של 200 אירו בלבד, רטרואקטיבית מ־1 בינואר 2025.
יו"ר חטיבת האופנועים ב־RAI, טום קרוימנס (Tom Kreumans), הגדיר את המהלך כ"תיקון מהיר ויעיל." הפחתת המס מאפשרת חזרה לתוואי הגיוני שמעודד רכיבה נקייה וחכמה.
משמעות רחבה יותר לעתיד התחבורה
השינוי בהולנד חשוב לא רק ברמה המקומית. המדינה נחשבת לחלוצה בתכנון תחבורה עירונית, וכל החלטה כזו עשויה להשפיע גם על מדינות אחרות באירופה. המסר ברור: אופנועים חשמליים ראויים לאותה תמיכה מדינית שמכוניות חשמליות ואופניים חשמליים מקבלים. הם נקיים, שקטים, חסכוניים במקום, ולעיתים גם מהנים יותר. האם הפחתת מס היא הדרך להרחיב את השוק? התשובה תלויה בגורמים רבים, אבל אין ספק שזה צעד נכון בכיוון חיובי.
במדינות רבות באירופה קיימים תמריצים לאופנועים ולקטנועים חשמליים, אך רמת התמיכה משתנה ממדינה למדינה. בצרפת ניתנים מענקים ממשלתיים לרכישה, לעיתים עד 900 אירו, ובגרמניה יש פטור ממס לרכב, אך אין סבסוד ישיר. באיטליה וספרד קיימות תוכניות לאומיות שמספקות הנחות של עד 40% או מענקים של יותר מ־1,000 אירו, בייחוד במקרים של גריטת רכב ישן. בבלגיה ניתנות הטבות אזוריות, ובמדינות צפוניות כגון נורווגיה ושוודיה קיימות הקלות כגון פטור ממע"מ, הקלות במיסים והטבות חניה. לעומתן מדינות אחרות עדיין מתמקדות בעיקר בעידוד רכבים חשמליים פרטיים ופחות בכלים דו־גלגליים.
אילוסטרציה