טכנולוגיה חדשנית לאופנועים זולים
מערכת E-Clutch שפיתחה הונדה (Honda) היא חידוש טכנולוגי שמאפשר לרוכבים לתפעל תיבת הילוכים ידנית, אך ללא שימוש פיזי בידית המצמד (קלאץ'). המערכת שולטת על פעולת המצמד באופן אוטומטי, בהתאם למצבי הרכיבה, כך שאפשר להניע, להאט ולעצור בלי לגעת בידית. הידית עדיין קיימת וניתנת לשימוש לפי בחירת הרוכב, להבטחת שליטה מלאה למי שמעדיף חוויית רכיבה מסורתית.
E-Clutch מבוססת על מערכת חישה ותגובה בזמן אמת. היא מזהה את כוונת הרוכב דרך פעולת המצערת, שינויי מהירות והילוכים, ומבצעת את שחרור המצמד ולחיצה עליו באופן מדויק. בכך היא מצמצמת טעויות נפוצות של רוכבים חדשים כגון דחיפת האצה (גז) מיותרת בעת שילוב להילוך ראשון או כיבוי מנוע פתאומי בעצירה.
למה זה חשוב לרוכבים חדשים?
אחת הסיבות המרכזיות לחשש של רוכבים חדשים להיכנס לעולם הדו־גלגלי היא הקושי לתפעל את המצמד וההילוכים. שליטה על המצמד מצריכה תיאום עדין בין יד שמאל לרגל שמאל, וכאשר התיאום לא עובד נכון, ייתכן שהמנוע יכבה שהרוכב יאבד שליטה. טכנולוגיית E-Clutch פותרת את הבעיה הזו באופן אלגנטי, ומאפשרת לרוכבים להתרכז באיזון, בבלימה ובתנועה בכביש בלי להילחץ מהפעלת המצמד.
בניגוד לתיבות הילוכים אוטומטיות לחלוטין כגון DCT של הונדה, מערכת E-Clutch שומרת על תיבת הילוכים ידנית רגילה. הרוכב ממשיך לבחור את ההילוך הרצוי, רק לא צריך ללחוץ על המצמד. מדובר בגשר מושלם בין אופנועים ידניים לאוטומטיים - פתרון חכם שמנגיש את עולם הרכיבה לדור חדש של משתמשים.
המערכת הושקה תחילה בדגמים CB650R ו־CBR650R - אופנועים בנפח 650 סמ"ק עם 94 כוחות סוס. אלא שכאן טמון פרדוקס: אלו כלים חזקים שאינם מתאימים לרוכבים חסרי ניסיון, לכן השילוב של E-Clutch בהם עורר חשש בקרב רוכבים ותיקים. הם חששו שרוכבים מתחילים יתפתו לקפוץ על אופנוע עוצמתי מדי רק מכיוון שהוא "קל" לתפעול בזכות ביטול הקלאץ'.
התאמה לפלטפורמות גלובליות
הונדה צפויה להרחיב את E-Clutch לדגמים הנפוצים בארה"ב ובאירופה, המבוססים על אותה פלטפורמת מנוע. ייתכן שלקוחות שרוכבים על אופנועי הונדה מהסדרות CBR או רבל (Rebel) ייהנו מהמערכת הזו בעתיד הקרוב.
השאלה היא אם המערכת מתאימה גם לאופנועים גדולים יותר כגון Gold Wing או Africa Twin. מבחינת טכנולוגיה, בהחלט כן. למעשה, בקטגוריית הכביש ואופנועים בסגנון קרוזר, שמתוכננים לרכיבה למרחקים ארוכים ולעיתים בתנאי תנועה עירונית צפופה ועמוסה, היתרונות של E-Clutch בולטים יותר מהרגיל: פחות מאמץ ביד, תפעול חלק בפקקים ושליטה טובה גם במהירויות נמוכות.
עם זאת קיים חשש ממשי שבעקבות הטכנולוגיה רוכבים יבחרו אופנועים חזקים מדי לשלב הלימוד, רק משום שהם "מרגישים קלים יותר" לתפעול. לכן חשוב ללוות את ההפצה של הטכנולוגיה הזו בהכוונה נכונה, ולשמר את העיקרון הבסיסי: אין תחליף לבחירה אחראית של הכלי המתאים לשלב ההתפתחות של הרוכב.
E-Clutch של הונדה עשויה להיהפך לסטנדרט החדש באופנועים קטנים ובינוניים, ולשנות את הדרך שבה רוכבים חדשים נכנסים לעולם הדו־גלגלי. הטכנולוגיה מנגישה שליטה, אך לא מבטלת אותה. היא מספקת אפשרות חדשה לרוכבים בלי להתפשר על חוויית הרכיבה הידנית. אם תאומץ בדגמים הנכונים בשילוב הכשרה נכונה, הצעד יהיה חיובי ובעל משמעות לתעשייה כולה.