מגה דו
מדורים
מגה טכנולוגיות
לעמוד קודם

טכנולוגיית מרוצים באופנועי אפריליה

15/09/2025
זמן קריאה: 1 דק'

במרוצי MotoGP, אווירודינמיקה נהפכה לאחד הנושאים הטכניים המרכזיים. כנפיים, תעלות ומשטחים קטנים שמוברגים על גוף האופנוע כבר אינם רעיונות יוצאי דופן, הם חלק בלתי נפרד מהדנ"א של האופנועים האלה, לצד הרוכבים שמוציאים מהם את המרב. כעת נראה שחברת אפריליה (Aprilia) מתכננת לשלב חלק מהפיתוחים והרעיונות ממסלולי המרוצים באופנועי הכביש שלה באמצעות הגשת פטנט המתאר חלקים אווירודינמיים מתכווננים באופנועים לייצור סדרתי.

המסמך, שהוגש תחת הקוד EP4604512A1, מציג מערכת שמשנה את צורתה בהתאם לאופן הרכיבה ולסביבה. במסמך הסבר הרשמי החברה מציינת כי המטרה היא לשפר יציבות, אחיזה ובטיחות במצבים בהם דינמיקת הכלי עלולה להיפגע." בפועל מדובר בשאיפה לשמור על יציבות תחת תאוצה, להעניק רוגע בעת בלימה, ולסדר את זרימת האוויר כשהמהירות עולה.

בסרטוטי הפטנט נראים משטחים אווירודינמיים נעים - חלקים שיכולים להיפתח או להתקפל בהתאם למהירות או לדרישת הרוכב. הרעיון מגיע מהמסלול, שם קבוצות MotoGP משקיעות שעות בניסיון להוסיף כוח הצמדה בלי לפגוע ביכולת הפנייה.

אפריליה לא חושפת את כל הפרטים, אך הכיוון ברור: לקחת רעיונות מהמרוצים וליישם אותם בכביש הציבורי.

טכנולוגיה מהמסלול לכביש

בשונה מהגישה של יצרנים אחרים, הפתרון גמיש למדי. דוקאטי (Ducati) למשל הציגה לפני כמה שנים את דגם הכביש הספורטיבי פניגלה V4 (Panigale V4) עם כנפיים אווירודינמיות קבועות, שהשפעתן אמנם ניכרה במהירויות של יותר מ־270 קמ"ש, אך לרוב הרוכבים הן שימשו בעיקר כתוספת אסתטית. קווסאקי (Kawasaki) הלכה בכיוון דומה עם אופנוע נינג'ה H2 (Ninja H2). לעומתן אפריליה מכוונת למערכות דינמיות שמגיבות לתנאי הרכיבה ומאפשרות התאמה.

כמובן, הגשת פטנט לא מבטיחה שדגם ייצור ייצא לפועל בקרוב. רעיונות רבים נשארים על הנייר בלבד. עם זאת ההיסטוריה מלמדת שטכנולוגיות רבות שנוסו במרוצים חלחלו בסופו של דבר לאופנועי הכביש. אם רכיבים מסוגלים לעמוד בחשיפה למהירויות של יותר מ־300 קמ"ש במסלול, סביר שימצאו את דרכם גם לגרסה סדרתית.

התהליך מעניין חובבי ספורט: לראות כיצד רעיונות מהמסלול עוברים אל הכביש. המרוצים אינם רק בידור אלא גם מעבדה חיה לניסוי וטעייה. הרעיון שאופנוע אפריליה עתידי יוכל להתאים את האווירודינמיקה שלו בזמן אמת, בלי שהרוכב יבחין בכך כמעט, מגלם את הדור הבא של אופנועי הספורט.

בשלב זה מדובר עדיין בתוכנית על גבי מסמך וסרטוטים טכניים בלבד, אך המסקנה ברורה: הגבול בין טכנולוגיות שאנחנו רואים במרוצים לאופנועי הכביש הולך ומיטשטש, והרוכבים מרוויחים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
בטעינה...
כותרת
תוכן