מכוניות אוטונומיות מול רוכבי אופנועים
מכוניות אוטונומיות מוצגות כבר שנים כהבטחה הגדולה הבאה, אבל למעשה הטכנולוגיה עדיין רחוקה מהמציאות: בלימות פתאומיות ללא סיבה, טעויות בזיהוי אובייקטים והתנהגות בלתי צפויה גורמות לחזון להישאר בגדר חלום.
שיתוף פעולה בין VW לבוש
על אף האתגרים, יצרניות הרכב ממשיכות להשקיע מיליארדים. בוש (Bosch) וחטיבת התוכנה של פולקסווגן (Volkswagen) CARIAD, מקדמות כעת את "ייחוד הנהיגה האוטונומית" (Automated Driving Alliance) - פיתוח מערך תוכנה חדש מבוסס בינה מלאכותית עם יעד להגיע ליכולות נהיגה אוטונומית ברמות 2 ו־3 עד 2026. לפי החברות, המערכת תוכל לנתח תנועה עירונית מורכבת, לחזות את התנהגות משתמשי הדרך ואף לשלב מידע חזותי ולשוני כדי לחקות את אופן החשיבה האנושי.
לנהגי מכוניות זה אולי נשמע מבטיח, אך בקרב רוכבי אופנועים מתעוררות שאלות קשות. רוכבים הם "מקרי קצה" בתנועה: קטנים, מהירים ובלתי צפויים. פעולות כגון השתלבות מהירה, עקיפה של מספר רכבים יחד או הסתננות בין מכוניות אינן תמיד משתלבות בלוגיקת הנהיגה הקלסית. מערכת אוטונומית עלולה לפרש אותן באופן שגוי ולפעול באופן מסוכן.
דוגמה מצמררת הגיעה מארה"ב: מכונית אוטונומית שלא זיהתה אופנוע כראוי פגעה מאחור ברוכב והביאה למותו. עדכון תוכנה מהיר אמנם פורסם, אך בעבור אותו רוכב זה כבר היה מאוחר מדי.
מערכת חדשה - בשנה הבאה
בוש ופולקסווגן מבטיחות שהמערכת תהיה מוכנה לייצור באמצע 2026. החזון כולל שימוש במודלים מסוג פעולה ויזואלית (Vision Language Action) שנועדו "לחקות היגיון אנושי". אך גם נהגים מיומנים מתקשים לצפות התנהגות של אופנוענים: בלימות מאוחרות, תאוצות חדות וקווי תנועה שאינם צפויים. עולה השאלה: האם אלגוריתם, מתוחכם ככל שיהיה, יכול באמת להבין את דפוסי החשיבה של רוכבי דו־גלגלי?
החשש המרכזי הוא כיצד המכונית האוטונומית תפעל בתנאים אמיתיים: האם תסמוך על חיזוי שגוי ותגלוש לצומת למרות שהרוכב כבר מתכונן להיכנס? האם תהסס ותסתום מעבר בזמן הסתננות של רוכב? או גרוע מכך, האם תבצע בלימה פתאומית אם תחשוב שזיהתה משהו? תרחישים כאלו עלולים להיות מסכני חיים לרוכבים.
בוש ופולקסווגן מבטיחות עולם בטוח יותר לכולם באמצעות בינה מלאכותית. ייתכן שבעתיד הדבר יתממש, אך עד שהמערכות יוכיחו שהן מסוגלות להתמודד עם חוסר הוודאות המובנה ברכיבה דו־גלגלית, רוכבים רבים יעדיפו לשמור מרחק ממכוניות שנוהגות בעצמן. העתיד אולי שייך לבינה המלאכותית, אבל ההווה שייך לרוכבים, שרוצים להגיע הביתה בשלום.