לדוקאטי אבטיפוס לסוללת מצב מוצק
בתערוכת IAA במינכן הציגה דוקאטי (Ducati) את V21L, אבטיפוס לאופנוע מרוצים מהסדרה החשמלית MotoE, שנהפך לכלי הרכב הראשון שמיוצר על ידי חברה ששייכת לתאגיד פולקסווגן (Volkswagen) ובעל סוללה בטכנולוגיית סוללות במצב מוצק (solid-state).
סוללות מצב מוצק נחשבות כבר שנים לפיתוח המהפכני של התחום בזכות מבנה אחר מהמקובל: במקום אלקטרוליט נוזלי ואנודת גרפיט הן משתמשות באלקטרוליט מוצק ובאנודת ליתיום־מתכת. היתרונות הם צפיפות אנרגיה גבוהה יותר, טעינה מהירה ובטיחות משופרת. ב־V21L הדבר מתורגם לצפיפות של כ־844 ואט־שעה לליטר, טעינה של 10% עד 80% ב־12 דקות בערך ויכולת לספק כוח מרוצים רציף בלי לסבול מירידת ביצועים.
המשמעות המעשית לרוכבים היא חבילת סוללות קטנה וקלה יותר שמעניקה לאופנוע התנהגות זריזה, יציבה ואגרסיבית, בדיוק כפי שמצופה מדגם של דוקאטי. המומנט נשמר עד סוף המרוץ, ללא דעיכה חדה, והקירור הפנימי יכול להיות פשוט יותר. בד־בבד האפשרות של טעינה מהירה במיוחד פותחת פתח לאסטרטגיות חדשות במרוצי MotoE: עצירות קצרות לטעינה חלקית עשויות להחליף את הצורך בטעינה מלאה וארוכה ולשנות את דינמיקת התחרות.
גם בתחום העמידות והבטיחות יש לטכנולוגיה יתרון בולט: הסוללות עמידות יותר לבריחת חום, מה שמפחית סיכוני בטיחות ומאריך את חיי הסוללה.
בעבור החברה האם פולקסווגן, המהלך מוכיח את היכולת להשקיע מיליארדי יורו בפיתוח סוללות. ואכן, לאחר החשיפה זינקה מניית השותפה בפיתוח הסוללה, קוונטום סקייפ (QuantumScape), ביותר מ־20%, סימן שהשוק רואה בהתקדמות זו שינוי והתפתחות טכנית אמיתית.
במישור הספורטיבי, דוקאטי ממשיכה את המסורת של חדשנות דרך מרוצים. היצרנית מבולוניה האיטלקית, שהביאה לעולם את מנגנון השסתומים הדזמו-דרומי, את שלדת הטרליס ואת מנוע L-Twin האגדי, עושה צעד נוסף ומציגה סוללת מצב מוצק לראשונה במסלול.
מעבר להשפעה הישירה על מרוצי MotoE, ה־V21L שולח מסר לכל תעשיית הרכב החשמלי: הטכנולוגיה איננה עוד רעיון מהמעבדה אלא פתרון אמיתי שמוכן לעמוד במבחן הקרבי של מסלול המרוצים. בעבור דוקאטי מדובר בהרבה יותר מתהילה טכנולוגית אלא המשך הדרך שבה המרוצים משמשים להטמעת טכנולוגיות חדשות, מהמסלול אל אופנועי הכביש.