מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 226
לעמוד קודם

איסור רכיבה על אופנועים ישנים

11/08/2024
זמן קריאה: 1.5 דק'

בעולם יש היום התייחסות ממשית להתחממות הגלובלית, רובה נגרמת מגזים ופליטות מזהמות שאנשים מפיקים כבר מאות שנים, עוד מימי המהפכה התעשייתית. חלק גדול מהפליטות המסוכנות מיוצר על ידי רכבים ואופנועים. פתרון הגיוני לבעיית הזיהום הוא להוריד מכוניות ואופנועים ישנים ומזהמים מהכבישים.

אבל יש לא מעט מכשולים. להחליף כלי תחבורה ישן שכבר אינו עובד כמו שצריך מבחינה סביבתית ולהחליף אותו ברכב או באופנוע חדש, זה רק חלק מהפתרון. בסין, למשל, המחוקקים דרשו מנהגים ומרוכבים להחליף את הרכב שלהם ברגע שהוא מגיע לגיל 13 שנים, גם אם הוא עדיין תקין ואינו מזהם יותר מדי. אין תירוצים והקלות: עברו יותר מ-13 שנים מרגע ייצור הרכב, יש להחליף אותו במשהו חדש ונקי יותר.

ההגדרות והדרישות החדשות קצת יותר גמישות. לפי החוק החדש בסין, יש להעביר אופנועים לגורמים רלוונטיים ולמעשה להוריד אותם מהכביש אחרי 13 שנים. עוד לפי החוק, יש לוותר על האופנוע עם הוא צבר 120 אלף קילומטרים על הכבישים. טכנית, אם הרוכב משתמש באופנוע שלו בתדירות גבוהה וצובר קילומטראז' גבוה עוד הרבה לפני שימלאו לו 13 שנים, הרוכב יצטרך לוותר על כלי הרכיבה שלו כשהוא עדיין תקין ולא ישן במיוחד. לפי כלל אחר, אם כלי הרכב נכשל בטסט שלוש פעמים, גם אז יש לוותר עליו.

מדיניות ההחלפה של כלי רכב בכבישים תוך כדי התחשבות ברמות הזיהום פועלת בסין כבר שנים רבות. היוזמה מבורכת בסך הכול, הרי אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו בכביש מאחורי רכב מעשן ולנשום את כל הזיהום הזה לתוך הריאות שלו. אבל בשביל סין זאת רק ההתחלה, רק פיסה קטנה מהפזל השלם.

סיבה נוספת לחוק החדש היא הרצון לתמוך בתעשיית הרכב המקומית. כשאנשים יצטרכו לוותר על המכונית או האופנוע שלהם ולקנות חדש, זה בוודאי טוב לכלכלה. יש אומרים שהשיקול הכלכלי הוא מה שמניע את החקיקה. לכאורה, ממשלת סין רק רוצה להשקיע יותר בתעשיית הייצור של כלי רכב. כל העניין של שמירה על הסביבה ושאיפה לעתיד נקי יותר למעשה נדחפה לשוליים.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן