זירו משיקה אופנוע חשמלי זול
תערוכת האופנועים הבינלאומית EICMA יצאה לדרך במילאנו. מדי שנה התערוכה מושכת עשרות יצרנים ומיזמים מתחום הדו-גלגלי. רבים משיקים את הפיתוחים האחרונים שלהם. גם מיזם האופנועים החשמליים זירו (Zero) לא נשאר בצד, ומביא לתערוכה אופנוע חשמלי חדש שהיתרון הגדול שלו הוא נגישות כלכלית. ליתר דיוק, מדובר בכמה אופנועים בו זמנית. זירו מנסה להביא את האופנועים החשמליים הזולים ביותר בענף.
האופנועים החדשים, חלק מסדרת הדגמים X, מושקים כדגמים הראשונים שיוצרו במסגרת תוכנית החיסכון All Access. כרגע זירו משיקה שני אופנועים, XE ו-XB. החברה מבטיחה להרחיב את הסדרה לשישה אופנועים מגוונים תוך כמה שנים.
שני הדגמים שאפשר לראות כבר עכשיו יימכרו במחירים שמתחת לרף של 10,000 דולרים בארצות הברית ובמדינות אירופיות. לשניהם פלטפורמות קלות וחבילות טעינה נשלפות. הרוכבים יוכלו להחליף בין הסוללות בתוך דקות ספורות ולהמשיך במסלול, או להטעין את הסוללות בכל מיני מקומות בלי תלות טכנית ופיזית באופנוע.
מבחינה טכנית, לדגם הגדול יותר, XE, מנוע חשמלי שמספק 15.5 קילוואט של עוצמה (כ-21 כ"ס) ומומנט מרבי של 635 ניוטון-מטרים. המהירות המרבית של האופנוע היא 85 קמ"ש, וטווח הסוללה אמור להספיק ל-100 קילומטרים. נפח הסוללה - 4.3 קילוואט-שעות, וטעינה מלאה תארך כחמש וחצי שעות. לזירו XB עוצמה מרבית של 10 כ"ס (7.5 קילוואט), מומנט של 373 ניוטון-מטרים ומהירות מרבית של 45 קמ"ש. סוללה מלאה (זמן טעינה שלוש שעות) אמורה להספיק ל-75 קילומטרים של רכיבה. נפח הסוללה - 2.4 קילוואט-שעות.
לשני הדגמים מתלים מתכווננים. הנתונים המספריים שונים במקצת: מהלך המתלה של XE הוא 215 מ"מ מלפנים ו-248 מ"מ מאחור, ובדגם XB - מהלך מתלה של 195 מ"מ מלפנים ן-176 מ"מ מאחור. שני האופנועים עמידים לרטיבות ולבוץ לפי תקן IP65, לפיכך אין סיבה לחשוש מגשם או משלוליות על הכביש.
במערכת הבלימה של שני האופנועים בלמי דיסק הידראוליים. זירו לא חשפה את זהות ספקי הבלמים בשלב זה, אבל אם נודה על האמת, עם מחירים כאלה, לא כדאי לצפות לברמבו (Brembo) או אולינס (Ohlins).