מגה דו
ניוזלטר מגה דו
מגה דו גיליון 244
לעמוד קודם

גם לדוקאטי מצמד אוטומטי

04/06/2025
זמן קריאה: 1 דק'

דוקאטי (Ducati) מצטרפת לרשימת יצרניות האופנועים הגדולות שבוחנות פתרונות גיר חדשניים, עם פטנט חדש: פיתוח מערכת מצמד אוטומטי. בכך היא מצטרפת ליוזמות דומות של BMW, הונדה (Honda) וימאהה (Yamaha), הפועלות בשנים האחרונות לייעול תפעול ההילוכים באופנועים.

למרות הדמיון בשם, לא מדובר בגיר אוטומטי במובן הטכני הקלסי, כזה שמבוסס על ממירי מומנט או מערכות רב-ממדיות מתקדמות. מערכות הגיר המודרניות לאופנועים פועלות אחרת: הן קטנות, קלות ויעילות יותר, עם מיקוד בפשטות ותחושת רכיבה טבעית.

לפי הפטנט שפרסמה דוקאטי, המערכת החדשה כוללת מצמד הידראולי רגיל אלא שמנגנון ההפעלה אלקטרומכני ומפעיל לחץ לניהול המצמד ללא צורך בתפעול ידני על ידיד הרוכב. מבחינה טכנית בסיסית, המנגנון דומה לזה של מערכת E-Clutch של הונדה, אך במקום מנוף מצמד מכני, לדוקאטי יש בוכנה משנית המחוברת למפעיל (actuator) חשמלי.

המסמך שפרסמה החברה האיטלקית אינו מראה רכיבים בצד תיבת ההילוכים עצמה, אך אפשר להניח כי כמו בהונדה, הרוכב ימשיך להשתמש בדוושת ההילוכים הרגלית כדי לעבור בין הילוכים, והמערכת מזהה את הלחץ ומשלבת אוטומטית את המצמד. כלומר הרכיבה תישאר "ידנית" במובן התחושתי, רק בלי שהרוכב יצטרך למשוך את המצמד.

למערכת כזו יתרון כפול: היא מאפשרת לרכוב בקלות במהירויות נמוכות או בתנועה עירונית צפופה, אך גם שומרת על חוויית הרכיבה הדינמית בכבישים פתוחים - חוויית ה"שילוב" שמזוהה כל כך עם רוכבים מנוסים. זאת בניגוד למערכות כגון DCT של הונדה או Y-AMT של ימאהה, שבהן אין מנוף מצמד או רגלית הילוכים. הדבר עשוי לגרום תחושת נתק מסוימת אצל רוכבים שמעדיפים שליטה ישירה.

בדוקאטי, כמו תמיד, שומרים על איזון בין חדשנות להנאה מהנהיגה. גם אם הפתרון האלקטרוני נראה מתוחכם, המותג מדגיש את חשיבות התשוקה, התחושות והאדרנלין שכלי הרכיבה שלו אמורים לספק. לכן סביר להניח שגם המערכת החדשה תיושם בזהירות ובשיקול דעת בשביל לא לפגוע ב-DNA הטכנולוגי של דוקאטי.

 

לפרטים נוספים

 

תגובות
הוספת תגובה
הוספת תגובה
 
כותרת
תוכן