מגה הסעות
ניוזלטר מגה הסעות
מגה הסעות גיליון 02

מגה הסעות גיליון 02

 
12/12/2021
זמן קריאה: 1 דק'

חטיבת האוטובוסים של איווקו השיקה לאחרונה בחשיפה בינלאומית את קרוסוויי (Crossway) החשמלי. האוטובוס חשמלי מלא, אך אפשר לקבלו גם בתצורה היברידית מתונה (mild hybrid) ובשילוב עם הנעה באמצעות גז. האוטובוס עם המודול ההיברידי המתון יהיה זמין לאספקה בסוף 2022.

דומניקה נוקרה, נשיאת היחידה העסקית של חטיבת האוטובוסים באיווקו, מסרה שהחברה עוברת ממכירת מוצר למודל עסקי חדש: מכירת שירות. המפתח להשגת שינוי זה הוא זרימת מידע, קישוריות ודיגיטליזציה. אם באיווקו חשבו עד לא מכבר שההנעה בגז תהיה האלטרנטיבה לדיזל, כיום מעריכים שהמגמה בתעשיית התחבורה היא הנעה חשמלית נקייה.

כניסתה לתוקף של הנחיית הרכב הנקי ונושא אזורי פליטה נמוכה בערים רבות פירושם שרכבי הסעות זקוקים לפתרונות טובים מבחינה כלכלית וסביבתית. עם זאת יידרש זמן עד למעבר מוחלט להנעה חשמלית.

לאיווקו יש כיום כ-8,000 רכבים המופעלים באמצעות גז ברחבי אירופה. בשלב זה המגמה לפריסת אוטובוסי גז באירופה יציבה. במחצית הראשונה של 2021 עשרה אחוזים מהאוטובוסים הבינעירוניים שנמכרו באירופה היו מונעים בגז.

בחטיבת האוטובוסים של איווקו ציינו לאחרונה אבן דרך לאחר שיוצרו 500 אוטובוסים חשמליים מדגמי E-WAY. הרכב כבר נמכר לרשויות תחבורה ציבורית בצרפת, בנורווגיה, בהולנד, בלוקסמבורג, באוסטריה ובגרמניה. איווקו מדווחת כי האוטובוסים החשמליים של החברה צברו כבר יותר מ-13 מיליון ק"מ נסועה.

09/12/2021
זמן קריאה: 2 דק'

האיגוד האירופי של ספקי ענף הרכב (European Association of Automotive Suppliers) העניק לאחרונה לקבוצת ZF אות הוקרה בתחרות הצטיינות ענפית. האות ניתן בקטגוריה קישוריות ואוטומציה.

מדי שנה, האיגוד האירופי CLEPA מכיר בחידושים יוצאי דופן מכל המערכת האקולוגית של ספקי ענף הרכב. האוטובוס האוטונומי של ZF, המתפקד כשאטל שעובד מסביב לשעון, זכה גם בפרס החדשנות של CLEPA, לאחר שצוות השיפוט זיהה את תפיסת הניידות החדשה של ZF כפתרון תחבורה מקומי נקי, בטוח ולפי דרישה, המוכן ליישום כעת.

המערכת נבחנה בהרחבה. הרכבים עברו כבר יותר מ-100 מיליון קילומטרים באופן אוטונומי בפרויקטים ברחבי העולם והוסעו בהם יותר מ-14 מיליון נוסעים ללא נהגים. הדבר מפחית עלויות והופך את ההסעות לפעילות 24 שעות ביממה.

מפעילי תחבורה ציבורית, יצרנים וספקים בענף ההסעות מתמודדים בימים אלה עם אתגרים רבים ומהותיים. אחד האתגרים הגדולים ביותר הוא הצורך הדחוף להפחית את פליטת CO2. נוסף על כך מרכזי הערים נעשים צפופים, ויותר ויותר כלי רכב ממונעים תופסים את השטח הציבורי. כל אלה מעלים את הצורך לצמצם את מספר כלי הרכב כדי למנוע עומסי תנועה מתמידים ולנצל את המרחבים באזורים עירוניים ביעילות רבה יותר.

בחלק מהערים הפרברים והאזורים הכפריים אינם מחוברים ביעילות מבחינה תחבורתית למרכזים העירוניים. ZF יכולה לתמוך בעיריות וברשויות התחבורה בתכנון הפרויקט, בהטמעת מערכות הסעות לאזורים שלהן ובשירות ואחזקה של הסעות אוטונומיות.

טורסטן גולבסקי, ראש מערכות ניידות אוטונומיות ב-ZF מסר, שהקבוצה פיתחה פתרונות לכל ההיבטים של מערכות הנהיגה האוטונומית: חיישנים, תוכנה ומחשבים בעלי ביצועים גבוהים, וכן יחידות חכמות הדרושות להאצה, לבלימה ולהיגוי מדויקים של הרכב.

הקבוצה הגיעה לנהיגה אוטונומית ברמה 4, וכעת גם ללא צורך בנהג ברכב. פתרון הניידות עומד בסטנדרטים הבינלאומיים המחמירים ביותר. השאטלים זמינים כבר היום ומסוגלים לפעול בתנועה עירונית במהירות של עד 40 קמ"ש - יותר מהמהירות הממוצעת בערים הגדולות באירופה.

רשת של הסעות מונעות חשמלית ללא נהג, עם תזמון לפי דרישה וחיבור חלק למערכות תחבורה ציבורית אחרות כגון אוטובוסים ורכבות, היא אלטרנטיבה אמיתית למכוניות בבעלות פרטית. אפשר להפעיל את הרכבים באופן חסכוני בצירי נסיעה פחות עמוסים ולזמן ארוך יותר. הניידות החשמלית מגנה על הסביבה (הפחתה בפליטת CO2 בכלל) ומונעת זיהום אוויר בסביבה העירונית הצפופה.

ZF קיבלה אשתקד את פרס החדשנות של CLEPA בעבור eTrailer הידידותי לסביבה, אב-טיפוס לתומך עם הנעה חשמלית משולבת. בשנת 2017 זכו WABCO ו-ZF בפרס חדשנות בעבור המערכת Evasive Maneuver Assist המיועדת לכלי רכב מסחריים.

07/12/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

לאחרונה הושק בבכורה עולמית אוטובוס תיירות של סקניה המונע באמצעות ביוגז. מדובר בשיתוף פעולה בין סקניה, ספקית הניידות Flixbus וספקית הגז Gasum. שלוש החברות יפעילו את האוטובוס, המיועד לנסיעה למרחקים ארוכים, ולכן אינו מתאים להנעה חשמלית המוגבלת בטווח נסיעה. החברות מייעדות את האוטובוס לנסיעה במסלול שבין שטוקהולם לאוסלו.

הביוגז הדחוס משמש כיום בעיקר לאוטובוסים עירוניים, למכוניות ולתובלה קלה, אך עד כה נחשב פחות יעיל לרכבים כבדים למרחקים ארוכים. בשנים האחרונות פותחה טכנולוגיה לקירור הביוגז למינוס 160 מעלות צלזיוס, כך שהוא נהפך לנוזל ונעשה צפוף יותר לאנרגיה. הדבר פותח את האפשרות להשתמש בגז, בין השאר להובלה כבדה הן ביבשה והן בים.

זמינות הביוגז גדלה במהירות ברחבי אירופה, במיוחד מכיוון שהאיחוד האירופי החליט להפוך נקודות תדלוק לזמינות לאורך רשתות הכבישים האירופיות הראשיות (TEN-T). בזכות שימוש בביוגז נוזלי (LBG), האוטובוס התיירותי יפחית את השפעת האקלים ויתרום לתחבורה נטולת דלק המופק מנפט בין שתי הבירות הנורדיות.

יוהאן אקברג, ראש יחידת הלקוחות של סקניה, טוען שזהו כנראה פתרון הטוב ביותר כיום. לדבריו, היתרונות של ביוגז נוזלי רבים: הוא נטול מאובנים (נפט גולמי) ונקי מפליטת מזהמים. איכות האוויר מושפעת אף היא באופן חיובי מהפחתת פליטות חלקיקים ותחמוצות חנקן (NOx), והרכבים השקטים למדי מיטיבים עם הנהגים והנוסעים ועם החברה בכלל.

עוד אמר: ביוגז הוא לא רק הדלק עם הפליטות הנמוכות ביותר של CO2, הוא גם פותר בעיות פסולת מקומית, יוצר מקומות עבודה מקומיים ומחזיר פחמן וחומרים מזינים אחרים לאדמה.

כבר היום 17 אחוזים מרשת הגז באירופה היא באמצעות ביוגז. הרשת מתרחבת במהירות ותורמת באופן פעיל להפחתת פליטת CO2. נתח הביוגז ברשת הגז השוודית מגיע ל 95% .

בסקניה סבורים שהביוגז יהיה אחד הכלים המרכזיים להפחתת פחמן בתובלה ארוכת-טווח. ההערכה היא שמחצית מצי הגז הכבד באירופה עשויה לפעול על ביוגז בשנת 2025.

07/12/2021
זמן קריאה: 2 דק'

משרד התחבורה הציג בוועדת הכלכלה את החוק להסדר, פיקוח ופיתוח הרכב העצמאי בארץ, ובכך ישראל מצטרפת למספר מצומצם של מדינות בעולם המסדירות את התחום. יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון הבטיח כי "נעשה הכול כדי לקדם את החוק, תוך ודאות כי תובטח בטיחות הנוסעים והולכי הרגל. ישראל מובילה במחקר ופיתוח בנושא וזהו יום היסטורי, היוצר מציאות חדשה בארץ, שיאפשר ל-400 מכוניות עצמאיות להסעה לנוע ברחבי ישראל". יו"ר הוועדה קרא לשותפות וגיוון בחברות המפעילות, ולשיתוף נהגי המוניות עם החברות המפתחות. במקביל הוא הציע כי משרד התחבורה ירכוש מחדש את זיכיון המונית מנהגי המוניות, כדי לפצות אותם.

לדברי אבנר פלור, סמנכ"ל מינהל התנועה במשרד התחבורה, הרכב העצמאי הוא מנוע צמיחה כלכלי ו-640 חברות הזנק בישראל כבר עוסקות בנושא. שאיפת המשרד היא אפס תאונות דרכים, הקטנת פליטות והורדת הגודש בכבישים, אשר לכולם ניתן מענה ברכב העצמאי. פלור הוסיף כי בעשור הקרוב כלי רכב אלו ישמשו בעיקר להסעה ציבורית, ופחות לרכב פרטי, וציין כי כיום נעים כארבעים כלי רכב בכבישי ישראל, וחברות נוספות בהליכי בחינה, בדיקה ואישור – תוך בדיקת הליכי החקיקה בעולם.

ירון קרון, מנהל פיתוח ומחקר במשרד לביטחון פנים, הדגיש את העבודה המשותפת על החוק עם משרד התחבורה, עו"ד אבי ליכט, יועץ חברת מובילאיי, סיפר כי החברה תהיה מוכנה כבר השנה להשיק מוניות עצמאיות בתל אביב וכי הסדרת חוקתית תמשוך משקיעים מחו"ל. ארז וגה, סמנכ"ל השיווק של חברת יאנדקס, סיפר כי ברוסיה כבר נעים מאות כלי רכב עצמאיים מייצורן, ואילו ערן אופיר, מנכ"ל חברת אימג'רי, הציג טכנולוגיה שונה של חברתו מאלו האחרות, וכי היא מכוונת לשוק הפרטי.

גיל אמיד, סמנכ"ל פורטליקס, סיפר על תוכנה הבודקת את תגובות הרכב העצמאי לתרחישים רבים כדי למנוע תאונות, אך ד"ר משה בקר, מנהל אקדמי של מערכות תבוניות בתחבורה, הזהיר מתאונות דרכים חמורות מהנסיעה המשותפת על הכבישים למכוניות עצמאיות ורגילות.

איתי עצמון, היועץ המשפטי של הוועדה, ציין את החדשנות בחקיקה זו, וההכרח בתקנות לחוק, קביעת לוח זמנים להסדרת התקנות ופיקוח פרלמנטרי עליהן.

שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות, הזהיר מהעברת האחריות לנסיעה ליצרן הרכב, והחובה על הרכב העצמאי לזהות תמרורים וסימונים על הכביש, שאינם תמיד ברורים ונהירים. יהודה בר אור, יו"ר ארגון נהגי המוניות, התריע משבירת מטה לחמם של 40 אלף הנהגים, ומההשקעה הכספית הרבה שלהם במשך השנים.

בועז טופורובסקי קיווה כי ישראל "תהיה המדינה הראשונה בעולם בה יהיו אפס הרוגים מתאונות דרכים, שינוי בהרגלי רכישת רכב, ואף מוניות מעופפות".​

07/12/2021
זמן קריאה: 1.5 דק'

חטיבת האוטובוסים של וולוו השיקה לאחרונה את פלטפורמת BZL החדשנית של החברה בתחום האוטובוסים. הפלטפורמה תוכננה למגוון יישומים, מאוטובוסים חשמליים ועד אוטובוסים קומתיים. הייחוד של הפלטפורמה הוא בתכנונה הגמיש - היא מספקת מספר אפשרויות ליצרני המרכבים. הפלטפורמה החשמלית וולוו BZL פותחה באופן שמאפשר למחזר את הגוף בשיעור של יותר מ-90%, ומבוססת על טכנולוגיות מוכחות ומוצלחות שכבר מיושמות באירופה.

כל רכיבי השלדה וקו ההינע החשמלי פותחו ויוצרו על ידי וולוו. המנוע החשמלי, בהספק של 200 קילוואט, מצורף לתיבת הילוכים אוטומטית דו-שלבית. הדבר מגביר את המומנט שמגיע לגלגלים במהירות נמוכה ומאפשר תאוצה נאה. בד בבד מושגות הפחתה בתצרוכת האנרגיה ושמירה על התקינות של המנוע החשמלי והסוללה לאורך זמן.

אפשר להגדיר את קו ההינע כיחידה בעלת מנוע יחיד או כיחידה בעלת צמד מנועים, עם הספק של 540 קילוואט לפחות. הדבר מעניק כוח רב לטיפוס בגבעות ובשיפולי הרים תלולים. ההנעה החשמלית בשילוב הממסרת מאפשרת תפעול מהיר וחלק של הרכב.

תכונות טכניות נוספות של וולוו BZL החשמלי: אורך 11,815 מ"מ (קומה אחת) או 10,585 מ"מ (קומתיים); טעינה OppCharge, הספק טעינה מרבי: 300 קילוואט; קיבולת אחסון אנרגיה - עד 470 קוט"ש.

וולוו BZL החשמלית מותאמת לטעינה גמישה באמצעות ממשקי חומרה, הן לטעינה בהספק גבוה של OppCharge בנתיב הנסיעה והן לטעינת CCS איטית בשעות שבהן הרכב אינו עובד. וולוו מציעה גם התחייבות לאנרגיה שמישה, כלומר וולוו מבטיחה קיבולת של כמות אנרגיה מוסכמת לפעולה, ובכך מבטלת חששות אפשריות הנוגעות לקיבולת הסוללות ולתקינותן.

למערכת וולוו קונקט (Volvo Connect) המותקנת באוטובוס יש תכונות כגון ניהול אזורים, תכונה המאפשרת למפעיל ליצור אזורי בטיחות שבהם המהירות המרבית מוגבלת, למשל מחוץ לבית ספר או באזור השירות של מתחם האוטובוסים.

כותרת
תוכן