בקשה לתביעה ייצוגית: הפרת חוק הפיקדון ברמי לוי
המועצה הישראלית לצרכנות הגישה לבית המשפט המחוזי בב"ש בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רשת חנויות רמי לוי שיווק השקמה בטענה להפרת הוראות חוק הפיקדון על מכלי משקה. החברה סירבה לקבל מכלי משקה וממילא להשיב כנגדם את דמי הפיקדון בהגבילה את ההשבה לשעות מסוימות ו/או לימים מסוימים, בסירובה לקבלת מגוון סוגים של מכלי משקה החייבים בפיקדון (למשל, בקבוקי זכוכית ו/או מכלי בירה), בסירובה להשיב לצרכנים את סכום הפיקדון במזומן (מפיקה שובר/זיכוי ובהמשך מסרבת לקבלו ו/או לתת לו תוקף), בהגבילה את כמות המכלים הניתנים להשבה בכל יום, בהגבילה את גיל ההשבה (מסרבת לקבל מכלי משקה מקטינים, גם כשהוריהם נוכחים, וכפועל יוצא מסרבת להשיב את דמי הפיקדון) ועוד.
לדברי המועצה הישראלית לצרכנות, התקבלו אצלה 1,017 תלונות נגד רשת רמי לוי על הפרת חוק הפיקדון בשנים 2024-2022 בלבד, ואלו מלמדות על הפרה שיטתית של הוראות החוק בסניפים רבים.
המועצה מציינת, כי אין בתלונות אלו כדי להקיף את מכלול הנפגעים ו/או ללמד על כמות הנפגעים, שכן ידוע לה כי כמות הפונים להתלונן נמוכה ביותר - אחוזים אחדים מסך הצרכנים שנפגעו מהפרת הדין. כדי להגיש תלונה למועצה יש לספק פרטים ולמלא טופס ייעודי באתר המועצה. בנסיבות אלה, נפגעים רבים, קל וחומר עת עסקינן באוכלוסייה מוחלשת, כלל אינם שולחים תלונה בנושא.
לדברי המועצה, התגלה לה כי רשת רמי לוי הנחתה את מנהליה לא לקבל מכלי משקה באופן ידני בסניפים שיש בהם מכונות איסוף אוטומטית ואסרה על עובדיה לעשות כן, גם כאשר המכונות תקולות ו/או סגורות ו/או נעולות, ואי אפשר להשתמש בהן.
בבקשה נאמר, כי מדיניות פסולה זו של רמי לוי אף קיבלה ביטוי בתשובות הרשת לתלונות רבות שהופנו אליה בגין הפרת הוראות חוק הפיקדון. כמענה לתלונות אלה השיבה רמי לוי, כי על פי החלטת הנהלתה יתקבלו בקבוקים לפיקדון אך ורק במכונות האוטומטיות, ואם המכונה מקולקלת, יש להמתין לתיקונה.
לדברי המועצה, מדיניותה של רמי לוי והתנהלותה מנוגדות להוראות הדין. אין מדובר בטעות נקודתית, בהשמטה מקרית או בשגגה בתום לב. מהראיות שנאספו עולה, כי חוק הפיקדון מופר באופן שיטתי ומכוון בידי רמי לוי. בשל כך מוגשת בקשה חשובה זו, שבמסגרתה בית המשפט מתבקש להורות לרמי לוי לתקן את דרכה, לקיים את הוראות החוק ולפצות את הקבוצה שנפגעה.