בקשה לתביעה ייצוגית: סימון קינוחים בג'פניקה
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בת"א נגד רשת המסעדות האסייתית הגדולה ג'פניקה (כ-50 סניפים). נטען לאי סימון של מוצרי הקינוח המשווקים על ידה בחנויות מקוונות במדבקות הסימון האדומות ולאי הצגת פירוט של כמויות וסוגי הסוכרים שיש במוצרים, כמויות השומנים, נתרן ופחמימות, זאת בהתאם להוראות תקנות ההגנה על בריאות הציבור (מזון, סימון תזונתי), ממועד כניסתן לתוקף בחודש ינואר 2020.
בבקשה נטען, כי הקינוחים המשווקים על ידי ג'פניקה בחנויות המקוונות אינם מסומנים שם בהתאם לדרישות הדין, ומשכך במועד ביצוע ההזמנה באמצעות החנויות המקוונות, הצרכן אינו מודע להיעדר הסימון כנדרש. העניין יתברר לו רק לאחר קבלת המשלוח. בכך נמנעת מהצרכן האפשרות לערוך בחירה מושכלת אם הוא מעוניין לרכוש את מוצר הקינוח, אם לאו.
בבקשה שהוגשה על ידי עו"ד ספיר שמחה טובי מנתניה מצוין, כי ג'פניקה, באמצעות היישומון שלה ובאתר האינטרנט שלה, אכן מסמנת בהתאם להוראות הדין חלק מהמוצרים המוכרים לקהל הרחב, כגון בקבוק קוקה קולה, אך דווקא את הקינוחים הייחודיים שהיא משווקת, מוצרים שאינם "מן המפורסמות" לכל צרכן, היא אינה מסמנת כלל.
עוד נאמר בבקשה, כי ג'פניקה משווקת את מוצריה גם באמצעות חנויות מקוונות כגון זו של וולט ותן ביס, ואף שם לא מסומנים מוצרי הקינוח החייבים בסימון בהתאם להוראות הדין.
הפרת דין זו, נטען בבקשה, מעשירה את ג'פניקה, שכן בדרך זו הסיכוי שצרכן יחליט לא לרכוש קינוח בשל סימונו, לא קיים, שכן הצרכן יהיה מודע לסימון המוצר רק לאחר שיקבל את המשלוח, יפתח את השקית ואת אריזת המוצר, וייחשף לסימון.