תביעה ייצוגית נגד דגי תנובה
בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד יצרנית המזון תנובה בעקבות הודעת הריקול של משרד הבריאות להשיב את המוצר פילה מרלוזה ארגנטינאי קפוא המשווק על ידי תנובה תחת מותג דגי תנובה. המבקש, עו"ד עמית זילברג מכ"ס, נוהג לרכוש מוצרי דגים קפואים המשווקים על ידי תנובה, ובתוך כך רכש את המוצר נשוא הודעת הריקול, בישל ואכל ממנו.
בבקשה נאמר, כי במסגרת הודעת הריקול שפרסם משרד הבריאות על החזרה יזומה של המוצר נכתב, כי מתנובה נמסר כי בשל ליקוי (טפיל מסוכן אופייני לדגים שמקורו מן הים - ככל הנראה מסוג אניסאקיס) בחלק קטן מאריזות המוצר (תאריך ייצור בחודשים מרס-אפריל 2022 ותאריך אחרון לשיווק 28 בפברואר 2023), יתבצע איסוף יזום של המוצר, כדי למנוע סיכון בריאותי אפשרי, וכי כל מי שמחזיק במוצר מתבקש להימנע מצריכתו ולהשליכו לפח.
לדברי המבקש, הוא סבר כי מוצרי מזון, ובמיוחד של חברות גדולות ומובילות כגון תנובה, עוברים בדיקות קפדניות סדירות, לפיכך לא אמורה תנובה להוציא לשוק מוצרים פגומים הכוללים טפילים המסוכנים לבריאות הציבור. נוסף על כך, בשל היותה מיצרני המזון הגדולים בישראל אם לא הגדולה ביותר, מוטלת על תנובה חובת זהירות מוגברת כלפי ציבור הצרכנים.
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, שבו הוגשה הבקשה, מתבקש לחייב את תנובה לפצות את הצרכנים בגין נזקיהם הממוניים - בעלות המוצרים - ובנזקיהם הבלתי ממוניים, בהם תחושות קשות של חשש לפגיעה בריאותית, עוגמת נפש, פגיעה באוטונומיית הבחירה וחרדה המתבטאת בדאגה לבריאות בשל הימצאות הטפיל המסוכן במוצרים.